Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Українська мова 8 клас - Уроки ІІ семестр - 2013 рік

Урок 60. Культура мовлення. Правильна побудова речень із дієприслівниковим зворотом

Додаток 1

Відновіть речення, уставляючи з довідки потрібні за змістом відокремлені обставини. Укажіть на спосіб їх вираження.

1. Княгиня Ольга йшла повагом, ... (Р. Іванченко).

2. ..., половці назавжди відійшли від кордонів Русі аж на Кавказ (М. Слабошпицький).

3. Показався на обрії червоною дугою краєчок сонця, ... (І. Пільгук).

4. Ось несуться, ..., хижі шукачі здобичі й привілля (І. Пільгук).

5. У цю ніч партизанський загін, ..., покинув територію свого району (М. Стельмах).

6. Сашко читав «Слово о полку Ігоревім» під час уроків і на вечорах, ... (С. Плачинда).

Довідка. Обволікаючи кумачевою пеленою верхів’я яворів; згідно з ухвалою підпільного обкому; гордовито піднісши свою красиву царствену голову; здіймаючи куряву; зіткнувшись із помноженими руськими силами; вражаючи слухачів.

З’ясуйте, яка відокремлена обставина за способом вираження є «зайвою». Свій вибір обґрунтуйте.

Виразно прочитайте відновлені речення, дотримуючись відповідної інтонації. Зробіть висновки про особливості інтонування речень, ускладнених відокремленими членами.

Додаток 2

Прочитайте речення. Визначте, чим вони ускладнені. Трансформуйте речення так, щоб вони були ускладнені відокремленими обставинами. Назвіть основну й додаткову дію у трансформованих реченнях. Чи правильно ви їх побудували?

1. Упало яблуко й засвідчило про тиху ходу осені.

2. Сонце обливало землю рожевим світлом і ніжно цілувало крони дерев.

3. Ми поклали вудочки на хиткі рогачики й сидимо під кручею.

4. Міст поєднав два протилежні береги і створив ще одну нерухомість поміж їхнім одвічним спокоєм.

5. Не можна було пройти мимо й не замилуватись заворожливим фонтаном серед ставу.

Додаток 3

Відредагуйте подані речення. Обґрунтуйте свій вибір.

1. Ідучи до школи, почався дощ.

2. Відчинивши двері, морозне повітря увірвалося до кімнати.

3. Про історію рідного краю ми дізнаємось, читавши газети.

4. Почувши повідомлення, його охопив радісний настрій.

Додаток 4

Знайдіть неправильно побудовані речення з дієприслівниковими зворотами та виправте в них граматичні помилки. Відредаговані речення запишіть. Зробіть синтаксичний розбір одного речення (на вибір).

1. Не покидайте землі, не залишивши на ній доброго сліду.

2. Повернувшись додому, Андрій цілком віддався своїй роботі.

3. Згадуючи літні вечори, у моїй уяві постає сріблясто-синє море.

4. Студентки мовчки стоять, милуючись зоряним небом.

5. Розпихаючи соснове віття, старезний дуб ріс угору, до могутнього сонця.

6. В’їжджаючи на широке подвір’я, на гостей очікував пишний прийом.

7. Провівши глибокий аналіз, визначено стратегію розвитку інституту.

8. З півночі повіяв свіжий вітер, розірвавши пелену хмар.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.