Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Українська мова 8 клас - Уроки ІІ семестр - 2013 рік

Урок 63. Відокремлені прикладки

Додаток 1

До виділених членів речення доберіть уточнювальні обставини місця й часу. Спишіть, виділяючи уточнювальні члени речення розділовими знаками. Прочитайте речення з правильною інтонацією.

1. Навесні (коли саме?) народився видатний український поет Тарас Шевченко.

2. У Києві (де саме?) розташовується знаменитий Софійський собор.

3. У Західній Україні (де саме?) народився Іван Франко.

4. Рано-вранці (коли саме?) ми збираємося на риболовлю.

5. На Чернігівщині (де саме?) минуло дитинство Олександра Довженка.

Таблиця

Відокремлені прикладки

Характеристика

відокремленої

прикладки

Позиція відокремленої прикладки в реченні

Приклади

Поширена прикладка при іменниковому члені речення

Після

пояснюваного

слова

Рибалка, жвавий дід, відкрив ворота нам

(М. Рильський).

Дніпро стояв під вікнами, сивий добрий дідуган (А. Малишко)

Поширена прикладка з обставинним значенням

Перед

пояснюваним

іменником

Вірний син трудової України, Шевченко став найглибшим виразником дум і сподівань народних (Олесь Гончар).

Людина високогуманна, щира й добра, сам непоганий художник, Сошенко з величезним довір’ям і піклуванням ставився до Шевченка

(П. Федченко)

Поширена і непоширена прикладки при займенниковому члені речення

Після

пояснюваного

особового

займенника

Немає для неї нікого дорожчого, ніж він, її ніжний, тихий, душевний Віталик (Олесь Гончар).

Я, студент політехнікуму, сільський хлопчисько,стояв у коридорі, тримаючи під пахвою зошит, де з формулами Піфагора чергувались мої несміливі рими (В. Швець)

Поширена прикладка — загальна назва при власній назві

Після власної назви

Карпо Васильович Лисогор, Зоїн батько, походжав біля тракторів, віддаючи бригадирам останні накази

(Олесь Гончар).

Данило Якович, колгоспний садовод, секатора в руках, неначе стяг, підносить (М. Рильський)

Поширена

Після

Через вузький пересип були

і непоширена

пояснюваного

перекопані єрики, цебто канали

(Іван Нечуй-Левицький).

прикладки,

слова

У журбі отакій і подружився Давид з

приєднувані

одним австріяком, на ймення Стах

до пояснюваного

(А. Головко)

члена речення словами або, як, тобто, родом, на ім’я, на прізвище, так званий

Додаток 2

Перепишіть речення, вставляючи пропущені букви й розкриваючи дужки. Знайдіть відокремлені прикладки. Користуючись таблицею й теоретичним матеріалом підручника, поясніть розділові знаки при них.

1. Один лише Ярема Бобир, наш родич по дідовому коліну, (не) постраждав у цій пр...годі (О. Довженко).

2. Зараз Федя Ковтун, колишній Федько-капітан, уже вступив до морс... кого учил...ща (Д. Ткач).

3. У прозорому п’янкому повітрі поч...пився перший срібний дзвоник в... сни — крихітний жайворонок.

4. Тоді підвівся з місця бр...гадир Семен Бойко, колишній командир партизанського загону (З творів Ю. Яновського).

5. В..ликі запаси води мають річки України, особливо Дніпро і Півден...ий Буг.

6. Наш знайомий, родом львів’янин, тепер працює токарем.

Додаток 3

Спишіть, самостійно поставивши розділові знаки при відокремлених прикладках. Усно поясніть їх.

1. Перший вибіг на двір Павичка той веснянкуватий хлопець, що закидав йому на голову матрац.

2. Сам він Альошка почав ліпити велику групу Лаокоона людей і гадюк, що сповивають їм плечі, ноги, шиї, — так як він бачив у місті на майдані зеленого скверика.

3. Альошка зостався бідак у будинку, а я ось на волі (З творів І. Микитенка).

4. Учитель математики пропахлий чебрецем та рутою подільського села він у військових академіях не вчився (Л. Дмитерко).

5. На смуглявому обличчі біліє кілька ямок сліди вітряної віспи

(М. Стельмах).

6. Його займали хмари ця неспокійна небесна людність (М. Коцюбинський).

Спишіть, поставивши в потрібній формі прикладки, подані в дужках. Розставте розділові знаки. Усно поясніть їх.

1. Я тільки тепер побачив село (нужденна купка солом’яних стріх)

(М. Коцюбинський).

2. То був Микола (син Джеря) (Іван Нечуй-Левицький).

3. Ти до мене (сирота) як сестра, пригорнулась (П. Куліш).

4. І так їм (діти) гарно, так без міри гарно й весело, що тільки пташкам вільним, щебетливим вільніше й веселіше, ніж їм... (Б. Грінченко).

5. Жив у Києві, у неволі, ханський син (малий хлопчина) (М. Вороний).

6. Мати його (жінка чула й теж делікатна) трохи не вмлівала, бачачи таким свого Толю (В. Винниченко).

Знайдіть у четвертому реченні означення, що стоять після означуваного слова. Поясніть, чому вони не відокремлюються. Чи можна їх відокремити? Прочитайте речення з відокремлюваною інтонацією.

Додаток 4

Прочитайте. Із двох речень складіть одне, зробивши присудок другого речення відокремленою прикладкою.

Зразок:

На змаганнях із легкої атлетики переміг Олександр. Олександр — учень дитячої спортивної школи.

На змаганнях із легкої атлетики переміг Олександр, учень дитячої спортивної школи.

1. Я прочитав книжку про М. Грушевського. Грушевський — відомий український історик.

2. На сцені столичного театру з успіхом іде «Тарас Бульба». «Тарас Бульба» — безсмертна опера М. Лисенка.

3. У школі відбувся цікавий вечір, присвячений Б. Грінченку. Б. Грінченко — український письменник, фольклорист, педагог і мовознавець.

4. Твори Т Шевченка перекладені багатьма мовами світу. Т Шевченко — геніальний син українського народу.

Додаток 5

Спишіть. Поставте розділові знаки. Усно поясніть їх.

1. Син полтавських степів Василь Симоненко знав тишу степу, знав епос степу (І. Дзюба).

2. Ми дуже пізно відкрили Михайла Грушевського як історика й політичного діяча.

3. Територія басейну Дунаю як одної з найбільших річок Європейського континенту займає понад 800 тисяч квадратних кілометрів.

4. Геніальні ідеї В. Вернадського як видатного вченого про роль живої речовини в розвитку нашої планети внесли революційні зміни до наукової картини світу.

5. Ліс як сировина й будівельний матеріал широко використовуються в народному господарстві.

6. Давно сказано, що маючи такого поета як Шевченко українська культура не потребує нічиєї поблажливості.

Прочитайте шосте речення. Знайдіть у ньому дієприслівниковий зворот. Чи правильно побудоване це речення? Обґрунтуйте.

Додаток 6

Складіть речення, приєднуючи прикладку сполучником як, поставте розділові знаки.

Зразок: Учні школи, переможці мовної олімпіади.

Учні школи, як переможці мовної олімпіади, взяли участь у третьому турі конкурсу.

1. Оля Макаренко, відмінниця навчання.

2. Дуб, дуже міцне дерево.

3. Київ, столиця України. 4. Брат, досвідчений хірург.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.