Українська мова 8 клас - Уроки ІІ семестр - 2013 рік

Урок 70. Підсумково-узагальнювальний урок. «Прогулянка країною Синтаксис

Додаток 1

Складіть цифровий ряд речень із відокремленими членами, користуючись кодом:

1 — відокремлені означення;

2 — відокремлені прикладки;

3 — відокремлені додатки;

4 — відокремлені обставини;

5 — відокремлені уточнювальні члени речення.

Додаток 2

Поставте потрібні розділові знаки, обґрунтуйте їх доцільність у реченнях.

Додаток 3

Швидко поясніть значення фразеологізму.

Додаток 4

З карток виберіть ту, на якій записано слово чи мовознавчий термін, який випадає з тематичного ряду.

Команда 1

Команда 2

Додаток 5

Орієнтовна контрольна робота за ІІ семестр.

Варіант 1

 Клас________________________________ Бал_________________

У завданнях 1—14 потрібно вибрати одну правильну відповідь.

1. Укажіть речення з однорідними членами речення:

□ А Сонце хилилося до багряного обрію.

□ Б Залізо й дерево аж співало в дідових руках.

□ В Чимчикує Хома Хаєцький, невтомний жартун з пишними вусами, закрученими вгору.

□ Г Над зеленими нивами тремтіло гаряче повітря.

2. Оберіть речення з однорідними означеннями:

□ А З ніжним, мовби прощальним шелестом вербові гілочки пройшлися у Марини по щоках.

□ Б Тим часом короткий осінній день гас.

□ В Крізь прозорі хмарки іноді пробивається рожевий сонячний промінь.

□ Г В повітрі чувся сильний, задушливий запах сірки.

3. Визначте речення з неоднорідними означеннями:

□ А Якісь солодкі любі спогади та думки колисали його спогади.

□ Б Розшматованими ватяними ковдрами повис над узліссям туман.

□ В За шкільними партами схилилися чорняві, біляві, русяві голівки.

□ Г Лебеді летять нижче розпатланих хмар.

4. Укажіть речення зі вставним словом:

□ А Здається, лебеді щось забирають з рідної землі.

□ Б Мамо, іде вже весна.

□ В Все на землі прагне сонця, спокою, радості, волі.

□ Г Мрії ткались золото-блакитні, спокійні, тихі.

5. Оберіть вставні слова, що вказують на джерело повідомлення:

□ А вибачте, будь ласка, дозвольте, прошу вас

□ Б по-моєму, по-твоєму, кажуть, за словами

□ В зверніть увагу, уявіть собі, зрозумійте

□ Г очевидно, напевно, здається, мабуть

6. Установіть речення з поширеним звертанням (розділові знаки пропущено):

□ А Вечірнє сонце дякую за день.

□ Б Гетьмани гетьмани аби-то ви встали.

□ В О Боже які ми не навчені!

□ Г Україно ти моя молитва ти моя розпука світова.

7. Укажіть речення, у якому правильно виділено звертання:

□ А Було це люди, на Петра Капусника, якраз на самий сонце поворот.

□ Б У мене пане, слово не куповане, і я його не продаю.

□ В Що зробиш мила, як таке життя?

□ Г Знаскока тут не можна, тут, запорожче, треба Соломона.

8. Укажіть речення з відокремленим членом:

□ А Звернувши на шлях, коні починають чогось косо дивитись убік, до ліска.

□ Б Очевидно, наша літературна критика надалі буде ще прекраснішою.

□ В Пальник, і його жінка, і Василина, і всі діти схожі між собою.

□ Г Тиша була наповнена всякими звуками і дзвінкою піснею жайворонка.

9. Виберіть речення з відокремленою прикладкою:

□ А Гуде вогонь, веселий сатана, червоним реготом вихоплюється з печі.

□ Б Асфальтами залите вухо не знає імені.

□ В Покинута людьми на довгі роки, помирає в бур’яні, а шлях живий горить і не згорає досить.

□ Г Над головами простилалося небо, повне загадкових світів.

10. Установіть речення з відокремленою обставиною:

□ А Ягід навколо, особливо дикої малини, була сила-силенна.

□ Б Синоніми, тобто слова, близькі за значенням, використовують не лише в художній літературі.

□ В Дедалі уже попадалася сосни, старі, руді, кострубаті.

□ Г Гриць, тремтячи від холоду, горнувся до батька.

11. Виділіть речення, у якому не треба відокремлювати обставину:

□ А За вікном у вишневих гілках шарудить бешкетуючи вітер.

□ Б Можна переказати зміст статті і не перечитуючи її.

□ В Я ненавиджу тих, що не сіявши жнуть.

□ Г Уміючи печуть хліб і з каменю.

12. Установіть речення, у якому неправильно відокремлено прикладку:

□ А А я взяла і вигадала свято — тебе, моя поезіє, тебе!

□ Б І гірко в нічній глушині запалять люльки серед моху старі бородаті пні, піддані, царя Гороха.

□ В Оце і все з людьми моє прощання ці діти, діти, цей ласкавий рай.

□ Г Там живе Ярема, син Раїни, страшний руйнатор України.

13. Визначте речення, у якому правильно розставлено розділові знаки:

□ А А втім, наче крізь крило лебедя, виглянуло сонце — відображення свічки в золотому дзеркалі.

□ Б Ми пілігрими вічності, мандрівники стомились і дуже хочемо пить.

□ В Обидва отаманові сини Петро й Роман загинули за Україну.

□ Г Далеко за синім морем на чужій чужині гинули вони безталанні шукачі щастя.

14. Оберіть речення, яке потребує редагування:

□ А Горбиться на столі рум’яний коровай, насичений сонячною і земною корою.

□ Б Земля, скута морозом, покрилася білим снігом.

□ В Обтяжені снігом гілки пригнулися до землі.

□ Г Закон, забороняючий користуватися мобільними телефонами під час керування авто, поліпшив ситуацію на дорогах.

У завданнях 15—18 потрібно встановити відповідність.

15. Установіть відповідність між відокремленим членом речення та прикладом:

Відокремлений член речення

Приклад

1

означення

□ А

Навіть сусіда, великий знавець голуб’ячого спорту, замилувано стежив за «чужаком».

2

обставина

□ Б

І ніхто того не знає, не чує і не бачить, окрім Марка малого.

3

прикладка

□ В

Плавай, плавай, лебедонько, по синьому морю.

4

додаток

□ Г

Відчинилися двері і, кутаючись у хустину, з кімнати вийшла усміхнена дівчина.

□ Д

Втомлений нічною біганиною, він задрімав.

16. Установіть відповідність між відокремленим членом речення та прикладом (розділові знаки пропущено):

Відокремлений член речення

Приклад

1

означення

□ А

Син людський я ростиму нестримно.

2

прикладка

□ Б

Тихі конвалії росами вмиті все не розплющать срібних повік.

3

додаток

□ В

Воскресай моя матінко мово.

4

обставина

□ Г

Місяць випливши в зеніт зупинився.

□ Д

На пасіці крім старого діда нікого не було.

17. Установіть відповідність між відокремленим членом речення та прикладом (розділові знаки пропущено):

Відокремлений член речення

Приклад

1

додаток

□ А

Хліб лежить на нашому столі осмислений і обласканий народом.

2

означення

□ Б

Мовчить скупавшися в зимовім молоці алея волохата.

3

обставина

□ В

А тепер замість крила парусника Тоня бачить тільки гори.

4

прикладка

□ Г

Далеко за синім морем на чужій чужині гинули вони безталанні шукачі щастя.

□ Д

Знайшов Сковорода нову гармонію в якій замість любові щось інше зазвучало.

18. Прочитайте текст.

Багато є скарбів: і матеріальних, і духовних. Кожна людина на своєму життєвому шляху прагне знайти щастя, що вважається найбільшою цінністю.

Щастя буває різним. Для одних щастя — гроші, розкіш. Інші його бачать у сімейному житті, хтось — у повсякденній роботі. Комусь найголовніше мати надійних друзів. Це все важливо мати...

Напишіть власне висловлювання про своє розуміння щастя й життєвих цінностей.

Додаток 6

Орієнтовна контрольна робота за ІІ семестр.

Варіант 2

 Клас_______________________________ Бал_________________

У завданні 1—14 потрібно вибрати одну правильну відповідь.

1. Укажіть речення з однорідними членами речення:

□ А В своїй хаті своя правда, і сила, і воля.

□ Б Весняний місяць світить легко.

□ В Співаючи пісню, ішов повагом козак.

□ Г Над зеленими нивами тремтіло гаряче повітря.

2. Укажіть речення з однорідними додатками:

□ А Все круг нас: і вода, й дерева, і лісова вогкість.

□ Б Фіалка уособлює прихід весни, пробудження природи.

□ В Тихі ніжні зорі спадали з неба.

□ Г Ні долі, ні волі у мене нема, зосталася тільки надія одна.

3. Укажіть речення з однорідними обставинами:

□ А Будь володарем своїх пристрастей, прагнень, бажань, почуттів.

□ Б Весна, бажання і утіхи, і вся краса життя й землі.

□ В Виховуй у собі з малих років вольову спрямованість, стійкість і витримку.

□ Г І над водою, і над гаєм — кругом як в усі все мовчить.

4. Виділіть речення зі вставним словом:

□ А Весно! Заспокой мою душу.

□ Б Хочеться вірити у людську порядність.

□ В Ми зайшли, очевидно, зовсім випадково.

□ Г Він був звичайною людиною.

5. Визначте вставні слова, що вказують на джерело повідомлення:

□ А кажуть, по-моєму, на мій погляд, за висловом

□ Б можливо, по-перше, здається, мабуть

□ В очевидно, напевно, зрештою

□ Г очевидно, напевно, здається, мабуть

6. Оберіть речення з поширеним звертанням (розділові знаки пропущено):

□ А Не стій вербо над водою.

□ Б Ой мамо болить моє серце.

□ В Ганнусю душко рибко любко рятуй мене.

□ Г Заграй сивий Дніпре вітрами подми.

7. Установіть речення, у якому правильно виділено звертання:

□ А Де ж, ти милий голуб, сизий, мій коханий.

□ Б Мати вроди красо світовая, де ти береш такі пишні барви.

□ В Дозволь мені, мій вечоровий світе, упасти зерням в рідній борозні.

□ Г Народе, мій темний, босий!

8. Укажіть речення з відокремленим членом:

□ А Я стрівся з друзями в рожеві сутінки лапатої зими.

□ Б Дим стелиться від гори до гори синім туманом.

□ В Село, зачароване зоряним небом, хороше синіє синіми розкиданими хатами.

□ Г Десь за юртою почувся молодий жіночий голос.

9. Виділіть речення з відокремленою прикладкою:

□ А Він, пригинаючись, прикривав рукою очі і все більше вгрузав у сніги.

□ Б Ні птиць, ані людей, опріч ясної зірки в високості.

□ В Ліс, повитий срібнопилим димом, в синяві, у золоті, в іржі.

□ Г Альбатроси, морські мандрівники, йшли назустріч людям.

10. Оберіть речення з відокремленим додатком:

□ А На його дворі, замість похилої хати, стояв веселий будинок.

□ Б Співає, легко посміхаючись, молодий запорожець Трохим.

□ В Лукаш, зачарований музикою лісу, зупинився на галявині.

□ Г Пейзаж, тобто опис природи, відіграє композиційну роль.

11. Визначте речення, у якому не треба відокремлювати обставину:

□ А Женя сидів зігнувшись.

□ Б Христя розпрощавшись похилила луками додому.

□ В Сонце показавшись зранку посунуло знову за хмари.

□ Г Хмари завирували закипіли і тяжко рушили вперед опускаючись все нижче.

12. Оберіть речення, у якому правильно відокремлено прикладку:

□ А Хто він учитель, і інженер, садовод я не знав.

□ Б Пливе Десна Довженкова ріка, оспівана у його творах.

□ В Частенько бували тут давні друзі Петра Антоновича Старицький, Лисенко, Драгоманов.

□ Г Нехай мене, Кармалюка, люди споминають.

13. Установіть речення, у якому правильно розставлено розділові знаки:

□ А Рибалка, жвавий дід відкрив ворота нам.

□ Б Ми радіючи невимовно, пішли на канікули.

□ В З краю неба насувалися білі, наче молочні хмари.

□ Г Василько вйокнув на коні, і вони побігли підтюпцем.

14. Оберіть речення, яке потребує редагування:

□ А Зібравшись на майданчику, почалось тренування.

□ Б Відмінно закінчивши навчальний рік, хлопець міг спокійно відпочивати.

□ В Приїхавши в табір, він знайшов там багато друзів.

□ Г Школярі, повернувшись з походу, ділилися враженнями.

У завданні 15—18 потрібно встановити відповідність.

15. Установіть відповідність між відокремленим членом речення та прикладом:

Відокремлений член речення

Приклад

1

означення

□ А

Нероздільність дитини з рідною мовою починається з першого маминого слова, промовленого до немовляти.

2

обставина

□ Б

Ти мене, кохана, проведеш до поля, я піду і, може, більше не прийду.

3

прикладка

□ В

Хлопець сидить ніби аж трохи пригнічений прилюдним сусідством з нею, з юною шкільною красунею.

4

додаток

□ Г

Плавці мчались до берега, захлинаючись водою.

□ Д

А я не знаю нічого ніжного, окрім берези.

16. Установіть відповідність між відокремленим членом речення та прикладом (розділові знаки пропущено):

Відокремлений член речення

Приклад

1

означення

□ А

Наче квіти біліють хустини поміж них картузи та брилі.

2

прикладка

□ Б

І скаржиться джміль оголяючи жало що сон найсолодший йому обірвали.

3

обставина

□ В

До мене в сад троянда яснолиця і мальва прийде ромашка білокоса молодиця вас на поріг до мене приведе.

4

додаток

□ Г

Він уже майже нічого не бачить перед собою крім сонця.

□ Д

Досвітні вогні переможні урочі Прорізали темряву ночі.

17. Установіть відповідність між відокремленим членом речення та прикладом (розділові знаки пропущено):

Відокремлений член речення

Приклад

1

означення

□ А

Джмелі падають і знову злітають вештаються над самісінькою головою.

2

обставина

□ Б

Я завмираю радіючи побаченому.

3

прикладка

□ В

Тільки гудіння їхнє легке і напружене ще тонко висить у повітрі.

4

додаток

□ Г

А он старе Монастирище колись козацькеє село.

□ Д

Опріч усього Сократ не вельми шанує самого себе.

18. Прочитайте текст.

У дружбі треба вчитися бути людиною. І хоч ніхто не застрахований від помилок, головне — уміти їх помічати в собі. Той, хто прагне до самовдосконалення, до самоосвіти, приваблюватиме до себе інших людей, легко

знайде друзів. Усім хочеться бачити своїм другом вірну і щиру, духовно багату, всебічно розвинену і красиву людину, людину гуманну, з відкритим серцем, вогником у душі.

Яку пораду дати тим, хто шукає друзів? Напишіть твір-роздум у вигляді поради вашим одноліткам, зазначивши своє розуміння поняття «дружба».



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити