Українська мова 8 клас - Уроки ІІ семестр - 2013 рік

Урок 41. Узагальнювальні слова в реченнях із однорідними членами (повторення й поглиблення). Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях із однорідними членами

Додаток 1

Випишіть словосполучення з неоднорідними означеннями, потім—з однорідними, поставте між ними коми.

Знаний молодий поет; зніяковілий розгублений хлопець; вічний глухии страх; нескінченний безмежний простір; привітний лагідний голос; очманілий поранений кінь; холодна сира погода; довгий літній день; обшморгана гола гілка; чиста прозора вода; столочена витоптана трава; згідливий на все малий чоловічок; холодний осінній вечір; високі вкриті снігом гори.


Додаток 2

З поданих у кожній групі означень та означуваного іменника утворіть речення. Які означення будуть однорідні, а якіні?

1. Тихий, ясний, місячний (ніч).

2. Тривожний, дощовий, жовтневий (ранок).

3. Білий, високий, пухнастий (хмари).

4. Білий, ніжний, прозорий (хмаринки).

5. Затягнутий хмарами, низький (небо).

6. Синій, заволочений туманом (обрій).

Таблиця

Розділові знаки при узагальнювальних словах

При однорідних членах речення можуть бути узагальнювальні слова (словосполучення)

Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами, то після нього ставлять двокрапку:

Були собі брати: Кий, Щек, Хорив

(Народна творчість)

Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів, то перед ним ставлять тире:

Любов, надія, віра — ці якості вкупі складають людяність (Р. Браунінг)

Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами, а після них речення продовжують, то перед однорідними членами ставлять двокрапку, а після них — тире:

Усюди: і на вулицях,

і круг стадіону, і обабіч

дороги — росли молоді осокори (В. Собко)

Узагальнювальне слово може бути відокремлене від однорідних членів іншими словами: Усе міняє час: ідеї, символи, емблеми і паролі

(К. Бальоха)

Найчастіше узагальнювальними словами бувають означальні займенники (все, всі, кожний, всякий): Земля України, небо і люди — усе мені рідне! (П. Воронько).

1 заперечні (ніхто, ніщо):

А цій землі нічого не забракло: ні рік, ні моря, ні озер, ні трав (Л. Костенко)

Зв’язок між узагальнювальним словом (словосполученням) й однорідними членами речення можуть підкреслювати слова як-от, наприклад, а саме. Перед цими словами ставлять кому, а після них — двокрапку. Наприклад: Україна має всі різновиди сучасного транспорту, а саме: залізничний, повітряний, автомобільний, морський, річковий, трубопровідний, метрополітен (З довідника).

Чарівний світ пливе переді мною, як-от: сині води, білі піски, хати на високих берегах (О. Довженко)

Узагальнювальне слово є тим самим членом речення, що й однорідні члени, яких воно стосується

Додаток 3

Перепишіть. Підкресліть однорідні члени речення, узагальнювальні слова (словосполучення) виділіть рамкою. Обґрунтуйте вживання розділових знаків.

1. Рвала ти гірке та сиве зілля: ковилу, кермек, полин-траву (М. Доленго).

2. Чорнобиль та м’ята, барвінок та рута, калина, верба над водою — все сниться щоночі (Дніпрова Чайка).

3. У прозорій імлі спалахували миготливі вогники: червоні, блакитні, зелені (М. Коцюбинський).

4. Усе це: воду, очерет, блакитне небо й розпечене сонце — ніби вперше побачив Михайлик (І. Сенченко).

5. Буди вже, ясне сонце, комашину, дерева, трави — все (М. Самійленко).


Додаток 4

У речення введіть узагальнювальні слова та запишіть їх, правильно розставивши розділові знаки.

1. Хати, дерева, поле були вкриті білою сніговою ковдрою.

2. Протоптані від хат стежки бігли до школи, до криниці, до ставка.

3. Низьке сонце блищало й переливалося іскорками і синіми, і голубими, і фіолетовими в кожній сніжинці.

4. Між галузками кущів, у кронах дерев, посеред дороги метушилися і цвірінчали горобці, шукаючи їжі.

5. І від снігу, від сонця, від горобиного галасу на душі ставало затишно й приємно.


Додаток 5

Перепишіть, розставте пропущені розділові знаки. Підкресліть усі члени речення.

1. У другій половині свого життя Іван Айвазовський створив найкращі картини як-от «Чорне море» і «Серед хвиль» (О. Довженко).

2. Повітряний транспорт потребує подальшого розвитку а саме реконструкції аеропортів, поповнення сучасними літаками (З газети).






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.