Українська мова 9 клас - Розробки уроків - 2017 рік

Урок 10. Цитата як спосіб передачі чужої мови

Мета: ознайомити учнів з цитатами; формувати загально-пізнавальні вміння знаходити цитати у висловлюваннях; розвивати навички правильно добирати і використовувати їх в усному та писемному мовленні; правильно розставляти розділові знаки й інтонувати речення з використанням цитат; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів повагу до культурних надбань рідної держави.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Засоби навчання: підручник, проектор, таблиця «Цитата в тексті» (її зміст —у конспекті уроку).

Перебіг уроку

  1. Організаційний етап.
  2. Перевірка домашнього завдання.

III. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація уміння.

  1. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

Робота з таблицею «Цитата в тексті».

Цитата в тексті

Спосіб уведення цитати

Оформлення на письмі

Приклад

Як пряма мова зі словами автора

Береться в лапки

У народі кажуть: «Правду говорить не язик, а душа».

Як частина речення

Пишеться з малої літери в лапках у середині речення

В. Сухомлинський говорив, що «любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова».

Наводиться неповністю

Як пряма мова, а на місці пропущених слів ставляться крапки

«...Нам потрібно любити і гордитися своєю матір’ю», — писав Т. Шевченко про Україну.

У формі епіграфа

Пишеться без лапок, вказівка на автора дається нижче від епіграфа без дужок

Як важко перші кроки йти!

А. Малишко

Віршовані рядки у вигляді строфи

Без лапок з великої літери

Чудовий настрій передає М. Луків словами:

На душі ані хмарини,

Гарно в рідній стороні.

Кущ осінньої калини

Паленіє у вікні.

— Доберіть приклади на кожний спосіб уведення цитат у текст, використовуючи науково-популярні джерела.

Робота з підручником.

Бесіда.

— Що таке цитата?

— Як цитата виділяється на письмі?

— Якщо цитата супроводжується лапками, то які розділові знаки ставляться?

— Які розділові знаки ставляться при цитаті, що є частиною речення?

— Якщо цитата наводиться не повністю, а скорочено, частина висловлювання пропущена, то як записати таку цитату?

— Як формулюється посилання на автора?

— Як записується віршована цитата?

  1. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи.

Коментоване письмо.

Т. Шевченко глибоко впевнений, що народ порве кайдани колоніалізму, тому й заявляє: «Встане правда!» «Борітеся — поборете!» — закликає він. Поета не лякає, що, може, десь у «снігу на чужині» доведеться йому загинути, «в неволі, плачучи», умерти. Йому болить лише те, що «Україну злії люди присплять, лукаві, і в огні її, окраденую, збудять...» Уява поета малювала картини вільного щасливого життя, коли

...на оновленій землі

Врага не буде, супостата,

А буде син, і буде мати,

І будуть люди на землі.

Пояснювальний диктант.

Т. Шевченко писав: «І немає злому на всій землі безконечній веселого дому». Хто б там що не говорив, а «дух, що тіло рве до бою, рве за поступ, щастя і волю» — найміцніший матеріал. Оте «без надії сподіваюсь» ніколи не покидало поета з юних літ і до скону. А світ такий же кароокий, і серце й досі в нас співа: «Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива». Примушують замислитися слова Т. Шевченка:

Нащо нас мати привела?

Чи для добра? Чи то для зла?

Нащо живем? Чого бажаєм?

— Цитати із творів ще яких поетів використані в тексті? Що їх об’єднує?

Творчий диктант.

— Наведені висловлювання частково або повністю уведіть у речення як цитати.

а) Нема на світі України, немає другого Дніпра.

б) І оживе добра слава, слава України.

в) Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь.

г) Подивіться на рай тихий, на свою країну, полюбіте щирим серцем велику руїну (Т. Шевченко «І мертвим, і живим...»).

Диктант-трансформер.

— Перебудуйте кожне речення так, щоб у ньому містилася вказівка на те, хто саме говорить, використовуючи для цього вставні слова, непряму мову, цитати у формі прямої мови.

Зразок.

На думку Івана Франка, книги — морська глибина.

Іван Франко писав, що книги — морська глибина.

«Книги — морська глибина», — писав Іван Франко.

  1. Буде держава — буде й мова (В. Яворівський).
  2. Без мови не може бути людського розуму (Л. Ушинський).
  3. Т. Шевченко з найбільшою повнотою, силою і красою втілює дух народу (Максим Горький).

— Спишіть, поставте розділові знаки.

  1. Декламував не раз бувало рядки Тараса за столом Мені тринадцятий минало я пас ягнята за селом (Д. Луценко).
  2. Слід підкреслювати Шевченкову освіченість багатоплановість різноманітність тем не зупиняючись лише на я пас ягнята за селом (Із журналу).
  3. Шевченка Карл Брюллов назвав алмазом в кожуре. Що він мав на увазі що то була за кожура? Природна українська сором’язливість непанський дух вдячності бунтарська вдача чи мужицька впертість? Яким за уявленням Брюллова мав бути діамант? (П. Гірник).
  4. Нам із-за круч рокоче «Заповіте» твоє вставайте кайдани порвіте (О. Стефанович).
  5. Він мріяв вік свій у тиші доживать і наодинці із собою сердечно з Богом розмовлять. Мені ж о Господи подай любити правду на землі і друга щирого пошли (Т. Майдановий).
  6. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок учнів.

— Розкажіть про способи уведення цитат у текст і розділові знаки при них.

VII. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.

VIII. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

  • Опрацювати теоретичний матеріал підручника.
  • Використовуючи наведені афоризми та прислів’я як цитати, написати твір-роздум на тему «Я і мої друзі».
  1. Справжній друг пізнається в нещасті (Езоп).
  2. Дружба — найбільший скарб (Українське прислів’я).
  3. Похибки друзів ми повинні виправляти або зносити, коли вони несерйозні (Г. Сковорода).
  4. Корисний друг — це друг відвертий, друг щирий і друг, який уміє слухати. Шкідливий друг — це друг лицемірний, друг облесливий і друг, який багато говорить (Конфуцій).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.