Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Українська мова 9 клас - Розробки уроків - 2017 рік

Урок 14. Тренувальні вправи. Контрольна робота № 1 (тестові завдання). Повторення. Пряма і непряма мова

Мета: поглибити знання учнів про пряму і непряму мову, удосконалити вміння будувати речення з прямою і непрямою мовою, замінювати пряму мову непрямою; учити доцільно використовувати ці синонімічні конструкції, правильно ставити розділові знаки; перевірити рівень засвоєння учнями теми «Пряма і непряма мова»; виховувати старанність.

Тип уроку: урок контролю знань, умінь і навичок (перевірки володіння всіма видами мовленнєвої діяльності).

Засоби навчання: тестові завдання.

Перебіг уроку

  1. Організаційний етап.
  2. Узагальнення вивченого матеріалу.
  3. Поєднайте в реченні пряму мовуЗемля найкраще пахне восени та слова автора Колись дідусь мій говорив. Побудуйте гри речення, у яких: а) слова автора стоять перед прямою мовою; б) слова автора стоять після прямої мови; в) слова автора розділяють пряму мову.
  4. Побудуйте речення, замінивши пряму мову непрямою.

А Я подумав тоді: «Тіні коротшають так само непомітно, як і людське життя» (Гр. Тютюнник).

Б «Мамо! — питає Юра. — А чому хмарка пливе не по небу, а зовсім по воді?» (Ю. Смолич).

В «Ніщо так не красить людину, як натхнення», — подумала Ярослава (О. Гончар).

III. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Ознайомлення з критеріями оцінювання контрольної роботи.

  1. Виконання завдань контрольної роботи.
  2. Укажіть рядок, де є непряма мова (окремі розділові знаки пропущено)

А Боже, яка краса! Обізвалась, ні до кого не звертаючись, тіточка Олена (М. Олійник).

Б Ми за дітьми йдемо до жінок, запитуємо Хто посадив цю тополю? Чи давно вона росте тут? (В. Сухомлинський).

В Не кидайте хлібом, він святий — в суворості ласкавій, бувало, каже дід малечі кучерявій (М Рильський).

Г Сахно запитав, як здоров’я Степаниди Петрівни, як живеться Семенові, чи не думають вони заводити садок... (В. Собко).

  1. Укажіть речення, яке відповідає схемі«П!»а. (окремі розділові знаки пропущено)

А Ні, не клич мене, весно, казала я їй, не чаруй і не ваб даремне (Леся Українка).

Б На шляху, прощаючись, Люба сказала Ти б колись, Михайлику, і до нас заскочив. Ідеш собі з ковзанки, то й заверни в наш двір (М. Стельмах).

В Важливо не те, як малюю я, а що в тому бачать інші сказав Валерій Я ніколи не стану художником. Я це зрозумів і радий, що зрозумів вчасно (Ю. Мушкетик).

Г Вмивайся, вмивайся, дитино! квапить мене мати (М. Стельмах).

  1. Укажіть речення, у якому розділові знаки при прямій мові розставлено правильно А «З щастя та горя скувалася доля» — каже людська поговірка(Панас Мирний).

Б «Ну, добре, стримав образу Аркадій Петрович. — Не одрікаюсь од своїх слів» (М. Коцюбинський).

В Струна бринить лагідною луною: «Я тут, я завжди тут, я все з тобою!» (Леся Українка).

Г «Леоніде, — Адріана відірвала обличчя від долоні — а ви читали «У пошуках утраченого часу» Марселя Пруста?» (Р. Іванчук).

  1. Укажіть рядок, у якому допущено помилку при заміні прямої мови непрямою

А Мати нагадала Оленці, щоб не спізнитися на урок.

Б Бабуся попросила внука, щоб сходив до аптеки за ліками.

В Василь сказав батькові, що в новій школі дуже цікаво.

Г Золота рибка запитала дідуся, чого йому треба.

  1. Установіть відповідність між поняттями та прикладами

1 пряма мова

2 діалог

3 непряма мова

4 цитата

А Дідусь підтвердив, що на плесі завжди є качки (Остап Вишня).

Б «Мушу йти в полонину, Марічко», — сумував Іван заздалегідь (М. Коцюбинський).

В За словами О. С. Мельничука, «основною одиницею мови в усіх мовах є речення».

Г — Вставай! Годі спати. Треба вирішити, як нам жити далі.

— Що? — не второпав спросоння Марусик.

— Ти як хочеш, а я думаю втекти з дому, — важко зітхнув Сашко Циган (В. Нестайко).

  1. Установіть відповідність між схемами та реченнями (окремі розділові знаки в реченнях пропущено)

1 А: «П».

2 «П? — а. — П!»

3 «П, — а. — П?»

4 «П?» — а.

А А це що таке притишила Соломія до себе Краще про концерт думай (В. Врублевська).

Б Так, бачу, ти усім тут добре надоїв Кіт Вовкові сказав Чого ж ти, братику, сюди і забігав (Л. Глібов).

В Що ж я буду в світі Божому діяти сама з малою дитиною промовила Нимидора (І. Нечуй-Левицький).

Г Я подумав тоді Тіні коротшають так само непомітно, як і людське життя (Г. Тютюнник).

  1. Установіть відповідність між реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них

1 кома

2 тире

3 двокрапка

4 крапка

А Що ж не дає мені промовити просто «Так, доле, ти міцніша, я корюся» (Леся Українка).

Б «Помилуйте! — йому Ягнятко каже — На світі я ще й году не прожив» (Л. Глібов).

В «Хто ж ти, братцику, будеш — вівчар?» -— зацікавився Іван (М. Коцюбинський).

Г «Мамо — питаю, — то льони цвітуть?» (О. Гончар).

Д «То ти вмієш тільки реготати? — скрипнув Пилипко. Так не боюсь я тебе!» (Панас Мирний).

  1. Прочитайте текст (окремі розділові знаки пропущено). Виконайте подані до нього завдання.

Легенда про зозулю

(1) Про зозулю складено багато пісень та легенд. (2) Розповідають, що жила дівчина, яка називалась Зозуля, розумна, вродлива, тільки лінива дуже. (3) Якось послала мати свою Зозулю брати льон під лісом, а та льон не брала, вилізла на дуба, сіла на гілку крислату і до хлопців: Ку-ку Ку-ку. (4) А мати зварила обід та й теж пішла в поле доцці допомагати. (5) А кувала б ти, дочко, доки світу й сонця закляла мати, коли побачила, що її Зозуля на дубі сидить. (6) Як почула дівчина, що в неї від прокльону материного крила почали рости, заплакала й полетіла. (7) Але і птахою Зозуля залишилася ледачою: гнізда не в’є, дітей не годує, лишень літає лісами, роки людям рахує, сміється, дівчатам каже, коли вони заміж підуть.

— Позначте речення, у якому допущено орфографічну помилку.

— Позначте речення, яке відповідає схемі «П!» а.

  1. Складіть твір-роздум (8-10 речень) на тему «Рідна земля лікує душу», увівши різні конструкції: пряма мова до і після слів автора, слова автора всередині прямої мови.
  2. Підсумки. Рефлексія.
  3. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
  • Повторити вивчений теоретичний матеріал з теми «Пряма і непряма мова».








загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.