Українська мова 9 клас - Розробки уроків - 2017 рік

Урок 37. PM № 12. Коротке повідомлення (на основі кількох джерел) у публіцистичному стилі на морально-етичну або суспільну тему

Мета: сформувати в учнів поняття про повідомлення у публіцистичному стилі, ознайомити з алгоритмом роботи над складанням повідомлення у публіцистичному стилі на морально-етичну і суспільну теми; розвивати вміння складати повідомлення у публіцистичному стилі відповідно до комунікативного завдання, усне мовлення, культуру розумової праці, збагачувати словниковий запас учнів.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції.

Засоби навчання: підручник, пам’ятка «Як зробити повідомлення у публіцистичному стилі ефективним і цікавим» (її зміст —у конспекті уроку).

Перебіг уроку

  1. Організаційний етап.
  2. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку. Мотивація уміння.

Учитель. Ми з вами живемо в еру інформаційного суспільства. Тому жодного дня не можна уявити собі без різного роду повідомлень. Ми отримуємо їх, коли спілкуємось з іншими людьми, слухаємо радіо, дивимося телевізор, читаємо книги, газети і журнали. Ми передаємо повідомлення, коли пишемо листи, розмовляємо по телефону, розповідаємо один одному про якісь події.

III. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

— Прочитайте текст. Визначте стиль мовлення. Чи можна вважати тему даного тексту суспільною? Поясніть.

— На скільки частин можна поділити текст?

Комп’ютерні ігри для підлітків: самовдосконалення чи саморуйнування?

Я вважаю, що комп’ютерні ігри — це серйозна проблема сучасного суспільства і шлях до саморуйнування для представників молодшого покоління.

По-перше, через захоплення комп’ютерними іграми люди починають забувати, що в житті насправді цінне. Ми маємо радіти спілкуванню з близькими людьми й природою, щодня варто прагнути подорожувати, пізнавати незвідане й отримувати нові знання. Як приклад згадаю сюжет фільму «Геймер», у якому головний герой Джон Тілман бореться з віртуальним світом майбутнього, де кожен уже не відчуває себе окремою особистістю з власними потребами й бажаннями, а перетворюється на подобу людини без почуттів.

По-друге, через захоплення комп’ютерними іграми в людини часто спотворюється бачення світу, вона забуває про закони реальності й сама опиняється в депресивному стані, з якого важко вийти. Мій знайомий Валерій захоплювався комп’ютерними іграми, майже не бував у школі й не мав жодних планів на майбутнє. Коли хлопець програв у черговій віртуальній сутичці, його нерви просто не витримали. Підлітка довелося довго лікувати від психічних розладів. Ось які наслідки, здавалося б, звичайної гри.

Отже, комп’ютерні ігри — шлях до саморуйнування. Це проблема сучасного світу, яку потрібно вирішувати, аби не потрапити в пастку віртуальної реальності.

  1. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу.

Повідомлення — один з жанрів усного висловлювання; невеликий за обсягом твір на певну тему в публіцистичному стилі, призначений для публічного виголошення.

Повідомлення у публіцистичному стилі привертає увагу аудиторії до важливої суспільної або морально-етичної теми, розкриває неоднозначність розуміння цієї теми, її дискусійний характер. Повідомлення у публіцистичному стилі виявляє суб’єктивізм автора, його емоційне ставлення до повідомлення.

Джерелом для повідомлення в публіцистичному стилі може бути:

  • інформація про події, яку подають ЗМІ;
  • власні спостереження за фактами і явищами суспільного життя;
  • інформація в Інтернеті;
  • література.

Структура повідомлення

  1. Вступ (зацікавлення, створення необхідного настрою).
  2. Основна частина (наявність доказів на користь власної позиції, наведення переконливих фактів, прикладів).
  3. Висновки (узагальнення положень основної частини, спонукання аудиторії до дискусії, виголошення заклику тощо).

Алгоритм підготовки повідомлення

Вибір теми й визначення мети повідомлення → збір інформації → структурування матеріалу → створення повідомлення.

Ознайомлення учнів з пам'яткою «Як зробити повідомлення у публіцистичному стилі ефективним і цікавим».

ПАМ’ЯТКА

«Як зробити повідомлення у публіцистичному стилі ефективним і цікавим»

  1. Виберіть тему, яка дійсно хвилює вас.
  2. Чітко уявіть собі мету вашого повідомлення і дотримуйтесь її.
  3. Опрацюйте не менше 2-3 джерел.
  4. Обмежте обсяг матеріалу.
  5. Наповніть повідомлення прикладами, фактами, які б ілюстрували те, про що говорите.
  6. Говоріть виразно, правильно, доречно, використовуйте образні вислови.
  7. Закріплення вивченого.

— Серед запропонованих тем виберіть ту, яка вас найбільше хвилює. Складіть і запишіть у зошит тези для повідомлення на вибрану тему.

Орієнтовні теми

  1. Життєві цінності сучасника.
  2. Мова українського телебачення.
  3. Люди, що створили себе самі.
  4. Молодіжний сленг як мовне явище.
  5. Проблеми екології і ми.
  6. Контрольно-корекційний етап.

Зачитування учнями складених тез для повідомлення на вибрану суспільну тему. Оцінювання.

VII. Підсумки. Рефлексія.

VIII. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

  • Скласти і записати текст повідомлення на одну із запропонованих тем, використавши 2-3 джерела, підготуватись до виступу.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.