Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Українська мова 9 клас - Розробки уроків - 2017 рік

Урок 41-42. Розділові знаки (тире)

Мета: актуалізувати відомості про вживання тире в різних синтаксичних конструкціях, уміти обґрунтовувати вживання тире в безсполучниковому складному реченні, акцентувати увагу на стилістичній ролі та інтонації цього речення; розвивати й вдосконалювати навички грамотного письма, культури зв’язного усного й писемного мовлення; виховувати любов до художнього слова, прагнення до синестезії художнього мислення.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної і мовленнєвознавчої компетенції).

Засоби навчання: підручник, дидактичний матеріал (речення на картках), таблиця «Тире між частинами безсполучникового складного речення», фонограма із записом звучання хурделиці, мультимедійні засоби, зразок твору-мініатюри (їх змісту конспекті уроку).

Перебіг уроку

  1. Організаційний етап.

Створення емоційно-позитивного фону.

  1. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь та навичок.

Пунктуаційна розминка (на мультимедійній дошці).

— Прочитайте речення, коротко обгрунтувавши вживання тире в різних синтаксичних конструкціях.

  • І небо, і земля — усе одпочива.(Після однорідних членів речення перед узагапьнювальним словом).
  • Справжня дружба — чисте джерело. Жити — Вітчизні служити.(Між підметом і присудком, які виражені іменними частинами мови, інфінітивами).
  • Бджола жалить жалом, а людина — словом. Пісня і праця — великі дві сили.(На місці пропущеного члена речення або зв'язки при іменному присудку).
  • Згадаймо гордість нашої культури — класичний «театр корифеїв», що уславив себе грою братів Тобілевичів.(При відокремленій прикладці).
  • Є віра — невже цього мало, — що ти в тому місті живеш.(При вставлених конструкціях).
  • Література кінця ХIХ - початку XX століття.(Між двома словами, що вказують на просторову, часову, кількісну межу).
  • «Цінуйте життя людське!» — закликав командир своїх бійців.(При прямій мові).
  • — Не мучте нас! Не мучте народ!

— Який народ? Хто народ?

— Ми, ми, ми народ! (Перед кожною реплікою в діалозі).

Ситуативне завдання.

— Уявіть себе в ролі вчителя. Пригадайте і розкажіть своїм однокласникам про безсполучникові складні речення з однорідними (однотипними) й неоднорідними (різнотипними) частинами, смислові відношення між ними.

  1. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.

Робота з таблицею «Тире між частинами безсполучникового складного речення».

Тире між частинами безсполучникового складного речення

Правило

Приклад

Відношення

Інтонація

1. Зміст частин речення протиставляється або зіставляється

Шумлять не ліси — скрипкові оркестри лунають (Є. Гуцало).

Зіставлення,

протиставлення

Між двома частинами велика пауза, друга частина вимовляється з посиленням голосу

2. У першій частині вказується на час дії, про яку йдеться в другій частині

Прийде осінь — у засіках буде хліб золотий (О. Десняк).

Часові

відношення

Тривала пауза, слова зі смисловим значенням виділяються наголосом

3. У першій частині вказується на умову дії, про яку говориться у другій частині

Любиш кататись — люби і саночки возить (Нар. творч.).

Умовні

відношення

Тривала пауза, слова зі смисловим значенням виділяються наголосом

4. Друга частина виражає наслідок або висновок з того, про що говориться в першій

Защебетав соловейко — пішла луна гаєм (Т. Шевченко).

Наслідкові

відношення

Пауза, друга частина вимовляється пришвидшено

5. У другій частині міститься порівняння 3 тим, про що йдеться в першій

Гляне — холодною водою зіллє (Марко Вовчок).

Порівняльні

відношення

Пауза, друга частина вимовляється з пониженням голосу

Зауважте!

У поетичній мові зіставлені конструкції набувають значення образного паралелізму. Наприклад: Не русалонька блукаєто дівчина ходить (Т. Шевченко).

Безсполучникові складні речення зі значенням протиставлення допомагають побудувати стилістичну фігуру — антитезу. Вони є засобом експресії. Наприклад: В мужика землянка вогкав пана хата на помості (Леся Українка).

Виконання вправ навчального та експериментального характеру.

Спостереження. Виразне читання.

— Поясніть уживання тире в безсполучникових складних реченнях, установіть зв’язки між їхніми частинами. Виразно прочитайте, дотримуючись належної інтонації.

  1. На зеленій траві білі чайки сидять — білі свічі горять на тарелях латать(Д. Павличко).
  2. Перемелеться лихо — добро буде.
  3. Не посій — не вродить.
  4. Здобудеш освіту — побачиш більше світу(3 народ. творч.).
  5. Глянеш на небо — небо високе, глянеш на хмари — хмари летять(П. Тичина).
  6. Минали дні — брат не повертався(О. Десняк).
  7. Нема мого миленького — ні з ким розмовляти.
  8. Як хмелині вгору витись — тичини немає; як дівчині не журитись — козак покидає(3 народ. творч.).

— Як ви розумієте зміст третього і четвертого речень?

Дослідження-конструювання.

— Перебудуйте речення на складнопідрядні. Запишіть. Поставте розділові знаки.

  1. Пройшли дощі стрясають срібні сльози зелені віти...(В. Сосюра).
  2. Посієш вчасно вродить рясно(Народ. творч.).
  3. Жінки співали на далекім полі пливли в блакитних небесах пісні(Д. Павличко).
  4. Ластівки низько літають дощ обіцяють.
  5. Забудеш рідний край — тобі твій корінь всохне (П.Тичина).
  6. Не бійся — я обороню тебе...(С. Васильченко).

— Зміст яких речень (безсполучникових чи складнопідрядних) буде виразнішим?

— Чому саме безсполучникові речення вживають у прислів’ях? Яка їхня роль?

Практикумсинтаксичний розбір.

Махнула осінь на ліси — вони зацвіли пурпуровими, сірими та жовтими красками (І. Франко). Речення розповідне, неокличне, стверджувальне, складне (2 прості речення), безсполучникове, друге речення виражає наслідок, ставиться тире.

[ ] - [ ].

  1. Махнула осінь на ліси... — речення двоскладне, поширене, повне, неускладнене.
  2. ...вони зацвіли пурпуровими, сірими та жовтими красками — речення двоскладне, поширене, повне, ускладнене однорідними означеннями.
  3. Закріплення набутих знань та вмінь.

Завдання на вибір.

А — Продовжте речення.

  1. Грім гримить — ...
  2. Любіть книгу — ...
  3. Погляньте —...
  4. Пройшла гроза — ...
  5. Пішов дощ дрібний та тихий — ...
  6. Несподівано пролунала команда — ...

Б Складання твору-мініатюри «Бенкет хурделиці».

— Складіть власне висловлення на тему «Бенкет хурделиці», обов’язково увівши в нього безсполучникові речень з тире.

Завдання можна виконувати під фонограму із записом звучання хурделиці.

Бесіда.

— Які речення можна використати, щоб показати інтенсивність змін у природі, коли починається хурделиця? (Безсполучникові речення).

— Які члени речення слід використовувати в художньому стилі, щоб картина була динамічною, виразною? (Однорідні члени речення, тобто ампліфікацію).

— Для чого використовують узагальнювальні слова при однорідних членах речення? (Для досягнення більшої виразності).

— Як надати твору емоційності, образності? (Використати відокремлені члени, художні засоби).

Бенкет хурделиці

За вікном справляла бенкет віхола, зла й несамовита. На подвір’ї, городі, у саду, на вулиці — скрізь діловито й погрозливо хазяйнувала. Стогнали старі яблуні у саду, гнулися молоді берізки край дороги, щулились, тулячись один до одного, кущі смородини. Небо потемніло... Подув рвучкий вітер — з небесного решета посипався сніг. Колючі сніжинки стукали у шибку, пробиралися у найменші шпаринки, все огорнула сива пелена. Гуляла хурделиця...

  1. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.

— Яка роль зорових образів у вашому творі та слухових у музичному записі? (Створюють гармонійну картину навколишнього світу, тривожного, суворого; поєднується холод слів і звуків). Матеріал для вчителя.

Синестезія — одночасне виникнення двох відчуттів різної модальності. Наприклад, музика або дотик ароматів, тепло/холод кольорів і звуків, смак слів...

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Що вдалося на уроці, а що — ні?

— Чи справдилось очікування від уроку?

VII. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

Диференційовані завдання.

  • Опрацювати теоретичний матеріал підручника.
  • Виписати з хрестоматії української літератури 8 безсполучникових речень з тире.
  • Дібрати із творів Лесі Українки та Павла Тичини приклади синестезії.
  • Скласти твір-мініатюру «Фантазії хмар».








загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.