Українська мова 9 клас - Розробки уроків - 2017 рік
Урок 44. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні. Тренувальні вправи
Мета: удосконалювати вміння учнів знаходити безсполучникові складні речення, правильно їх будувати, ставити розділові знаки між частинами безсполучникових речень; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати культуру мовлення, логічне мислення; виховувати інтерес до вивчення української мови.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок (удосконалення мовної і мовленнєвознавчої компетенції).
Засоби навчання: підручник, роздавальний матеріал.
Перебіг уроку
- Організаційний етап(соціальна компетентність).
- Повідомлення теми, цілей і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
III. Осмислення змісту й послідовності застосування способів виконання дій. Експрес-опитування за темою «Складне речення».
- Чим відрізняється складне речення від простого? 2. Якщо в реченні є два підмети і два присудки, чи це обов’язково буде складне речення? Поясніть. 3. Якими сполучниками з’єднуються прості речення у складносурядному? 4. З якою метою ще використовуються сполучники сурядності? 5. З яких частин складається складнопідрядне речення? 6. Яке речення називають безсполучниковим? 7. Які розділові знаки є в БСР? 8. Якою має бути інтонація при використанні різних розділових знаків у БСР?
- Самостійне виконання учнями завдань під контролем і з допомогою вчителя; звіт учнів про роботу і теоретичне обгрунтування отриманих результатів.
Ознайомлення учнів з порядком синтаксичного розбору БСР.
Робота з текстом.
— Прочитайте поезію Т. Шевченка. Знайдіть БСР, визначте (усно) граматичні основи.
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають, ідучи, дівчата,
А матері вечерять ждуть.
Сім’я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.
Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх,
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тільки дівчата
Та соловейко не затих.
Робота біля дошки.
— Запишіть речення, зробіть їх повний синтаксичний розбір.
- Сонце повільно піднімалося з-за обрію, надворі було тихо та спокійно.
- Ми зрозуміли: скоро дощ закінчиться.
- Зникне мова — зникне нація.
Робота з підручником.
Виконання вправ.
Самостійна робота. Творче конструювання.
— Перебудуйте складносурядні та складнопідрядні речення на безсполучникові. Підкресліть граматичні основи, поясніть уживання розділових знаків.
- Спускаючись стежкою вниз, діти побачили, як до них наближається чоловік.
- Доки буде жити дух наш запорозький, доти Україна буде в світі жить(А. Рекубрацький).
- Грона червоні в калини горять, і птахи до неї здалека летять(Л. Забашта).
- Отак козаччина пройшла, а ми немов й не чули (П.Тичина).
- Ти ніяк не можеш зрозуміти, що... без науки неможливий розвиток суспільства(Г. Тютюнник).
- Серед великої тиші було чути, як шелестять листочки.
- Ударив грім, що аж шибки затряслися в домі.
- Поки геній стоїть, витираючи сльози, метушлива бездарність отари свої пасе(Л. Костенко).
— Продовжте речення, утворивши безсполучникове. Поясніть уживання розділових знаків.
- Люди люблять лелек: ...
- Настав вечір — ...
- Надворі шумів вітер, ...
- Старі люди розповідали: ...
- Умієш кататися — ...
- Хвилі набігали на берег; ...
Учні ставлять по черзі один одному питання про БСР.
- Підсумки. Рефлексія(комунікативна компетентність).
Взаємоопитування.
Учні ставлять по черзі один одному питання про БСР.
«Мікрофон».
— У виконанні яких завдань виникали труднощі?
- Домашнє завдання та інструктаж до його виконання(компетентність саморозвитку і самоосвіти).
- Скласти БСР за схемами:
- [ ] : [причина].
- [умова] — [наслідок].
- [ ] — [ ] (протиставлення).
- [ ] : [пояснення].
- [час] — [ ].