Українська мова 9 клас - Розробки уроків - 2017 рік

Урок 45. PM № 14. Діалог-обговорення актуальної теми

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про діалогічне мовлення; удосконалювати вміння й навички складати відповідно до запропонованої ситуації діалог-обговорення; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, уяву; формувати активну життєву позицію; виховувати у школярів почуття взаємоповаги.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції.

Засоби навчання: підручник, пам’ятка «Правила ведення діалогу», роздавальні картки (зміст — у конспекті уроку).

Епіграф до уроку:

Ми навчаємося не для школи, а для життя.

Сенека Молодший

Перебіг уроку

  1. Організаційний етап.
  2. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку. Мотивація уміння.

— Зверніть увагу на епіграф до уроку. Як ви розумієте ці слова?

— Про що піде мова на уроці? З’ясуйте завдання уроку («Синтез думок»).

III. Узагальнення і систематизація знань.

Бліцопитування.

— Дайте визначення діалогу.

— Як називають речення, якими користуються учасники діалогу?

— Які розділові знаки вживаються при записуванні діалогів?

— Які діалоги розрізняють за жанровими особливостями? (Бесіда, дискусія, диспут, полеміка).

— Які синтаксичні ознаки властиві діалогу? (Граматична неповнота речень, використання простих синтаксичних конструкцій, різних речень за метою висловлювання).

Ознайомлення із пам’яткою «Правила ведення діалогу».

ПАМ'ЯТКА «Правила ведення діалогу»

  • Будьте завжди ввічливі, привітні й доброзичливі в спілкуванні, з повагою ставтеся до співрозмовника.
  • Умійте слухати і не перебивати інших.
  • Використовуйте в спілкуванні етикетні слова. Стежте за культурою мовлення.
  • Умійте почати діалог та швидко реагувати на репліку співрозмовника, підтримувати розмову.
  • Умійте ввічливо попросити про щось і ввічливо відмовити у чомусь.
  1. Виконавчо-діяльнісний етап.

— Подумайте, які проблеми вас хвилюють. На які питання ви хотіли б отримати відповіді?

— Для чого вам потрібно вчитися? (Актуалізація особистого досвіду методом «Тренування»).

— Прочитайте вислови. Яка позиція в них відстоюється? Чи погоджуєтесь ви з такою точкою зору? Відповідь поясніть.

  • «Мистецтво навчання є мистецтво пробуджувати в юних душах допитливість і потім задовольняти її» (А. Франс).
  • «Чим більше знаєш, тим більше можеш» (Е. Абу).
  • «Скільки б ти не жив, усе життя слід навчатися» (Сенека).

— Прочитайте текст (роздавальний матеріал). Чи згодні ви з думками, викладеними у ньому? Чи змінилась ваша думка після прочитання тексту?

Що дає нам навчання?

Як відомо, деякими справами можна займатися протягом усього свого життя. Однією з таких справ є навчання. Навчатися люди починають відразу ж після свого народження — вони вивчають навколишній світ, дізнаються про все нове, що є цікавим для них. Через якийсь час діти йдуть до школи, а потім і до вищих навчальних закладів, щоб отримувати ще більше інформації, засвоювати її і потім приносити користь суспільству. Все це є дуже важливим.

Водночас навчатися цілком можливо і навіть потрібно протягом усього свого життя. Що може дати нам навчання і чому ми повинні займатися цим? Насамперед, це цікаво. Кожна окремо взята людина знає зовсім не так багато, як їй час від часу здається. У світі доступна просто величезна кількість інформації, яка так ніколи і не стає відомою окремій людині. Щодня людина можна дізнаватися щось нове, відкривати перед собою незвідані горизонти знань і ставати таким чином набагато кращим.

Освічена людина, яка багато чого знає, напевно, також стане популярною серед інших. Усі прагнуть до нових знань, а також до цікавої інформації. Отримати її зазвичай можна від співрозмовників. Тому, якщо ви будете багато знати і цікаво про це розповідати, то ніколи не залишитеся одиноким, адже у вас завжди буде компанія з людей, яким цікаво з вами спілкуватися. Як відомо, спілкування дуже важливе для кожної людини. Якщо ви будете освіченим і цікавим співрозмовником, ви, напевно, будете притягувати таких самих людей, які будуть ділитися своєю інформацією з вами. Таким чином, ви і самі будете ставати все розумнішими і розумнішими.

Людина з хорошою освітою і великою кількістю знань завжди буде користуватися великим попитом на ринку праці. Така людина навряд чи коли-небудь зіштовхнеться з фінансовими проблемами. Не можна виключати і того, що такій людині вдасться навіть стати дуже багатою. Цс не тільки домисли, а й статистика - досить рідко серед багатих людей можна зустріти когось, хто не має вищої або середньої освіти.

Втім, у всі часи існували люди, які вважали, що освіта і навчання зовсім нікому непотрібні, що з кожною життєвою проблемою можна розібратися і без них. Іноді удача посміхається таким людям, але навряд чи варто вважати це закономірністю. Історія знає набагато більше випадків, коли люди ненавчені й неосвічені успіху не досягають і проживають своє життя порожньо і безглуздо.

— Об’єднайтесь у пари й обговоріть цю проблему. Побудуйте діалог на тему «Навчання — шлях у щасливе майбутнє чи марнування часу?»

  1. Контрольно-корекційний етап.

Виявлення актуальних тем для обговорення.

Орієнтовні теми:

  • У чому призначення людини?
  • Що це значить — знайти своє покликання?
  • Комп’ютерні ігри для підлітків: самовдосконалення чи саморуйнування?
  • До кого приходить успіх у житті?
  • Чи справді для сучасної людини книга стала чимось другорядним?

— Виберіть з укладеного переліку одну з проблем, яка вас хвилює. Обговоріть її з сусідом по парті. Висловіть у діалозі-обговоренні свої думки.

Рефлексія.

— Чи досягли поставленої мети уроку?

— Які знання і вміння, здобуті на уроці, будуть корисними у повсякденному житті?

  1. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
  • Запишіть діалог-обговорення на одну із запропонованих тем.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.