Українська мова 9 клас - Розробки уроків - 2017 рік
Урок 47-48. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні. Тренувальні вправи. Узагальнення теми
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про безсполучникове складне речення; формувати вміння правильно інтонувати речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, будувати безсполучникові складні речення з різними типами смислових зв’язків, трансформувати прості речення і складні сполучникові в безсполучникові; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення; виховувати любов до природи та художнього слова.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь та навичок (формування мовленнєвої компетенції).
Засоби навчання: підручник, роздавальний матеріал, «Кобзар».
Перебіг уроку
- Організаційний етап.
- Актуалізація і корекція опорних знань учнів.
Бліц-опитування (компетентність саморозвитку й самоосвіти).
— Яке речення називають безсполучниковим складним реченням?
— Які смислові зв’язки наявні між частинами безсполучникового складного речення?
— Які розділові знаки ставляться між частинами безсполучникового складного речення?
— У якому випадку ставиться кома, крапка з комою між частинами безсполучникового складного речення?
— Коли між частинами безсполучникового складного речення ставиться двокрапка?
— Коли між частинами безсполучникового складного речення ставиться тире?
III. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація уміння.
- Сприйняття й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.
Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок.
Дослідження-обґрунтування.
— Прочитайте речення з правильною інтонацією. Обґрунтуйте поставлені розділові знаки. З’ясуйте смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень.
- Весна приходить поступово: в полях нечутно тане сніг, втечу з крижаного полону готують таємно води рік.
- Розтане сніг, зима мине, земля кругом цвісти почне.
- Шумить вода, ламає все. Весна іде, тепло несе.
- Приходить весна — зеленіють ліси.
- Нам щедра осінь приносить плоди, дають врожаї поля і сади.
Дослідження-моделювання. Робота біля дошки (компетентність саморозвитку й самоосвіти).
— Утворіть і запишіть прислів’я, дібравши їх продовження з другої колонки.
— Визначте, у яких із них між частинами вживається кома, а в яких — тире.
— Доведіть це за допомогою пунктуаційних правил.
- Прийшов Спас... ...літо закінчилося.
- Зима без снігу... ...буйні вітри голову розчешуть.
- Рада б зірка зійти... ...держи рукавиці про запас.
- Сонце — батько... ...наловим риби — буде борщ.
- Дощ вимочить, сонечко висушить... ...літо без хліба.
- Нехай іде дощ... ...місяць — вітчим.
- З’явилися опеньки... ...чорна хмара заступає.
Дослідження-відновлення. Робота в парах (компетентність особистісного самовдосконалення).
— Скориставшись довідкою, відновіть і запишіть уривки з віршів Т. Шевченка (для самоперевірки скористатись «Кобзарем»).
— Розставте та поясніть розділові знаки.
— Підкресліть граматичні основи в безсполучникових складних реченнях. Накресліть схеми.
- Защебетав соловейко...
- Тихесенько вітер віє, степи лани мріють...
- І досі сниться...
- Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива...
- Зійде сонце...
- Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть...
- Зоре моя вечірняя, зійди над горою...
- Світає, край неба палає...
Довідка: плугатарі з плугами йдуть; соловейко в темнім гаї сонце зустрічає; пішла луна гаєм; між ярами над степами верби зеленіють; утру сльози, ніхто не побачить; додолу верби гне високі, горами хвилю підійма; під горою, між вербами та над водою, біленька хаточка; поговорим тихесенько в неволі з тобою.
Творче конструювання. Робота в групах (компетентність продуктивної творчої діяльності).
— За поданими схемами-моделями побудуйте або доберіть з художньої літератури безсполучникові складні речення про охорону природи.
— Складіть діалог, використовуючи ці речення.
І група
- Послідовність [ ],[ ].
- Одночасність [ ],[ ].
- [ ], [ ];[ ].
II група
- [ ]: [пояснення].
- [ ]: [причина].
- [ ]: [доповнення].
III група
- [час] — [ ].
- [умова] — [ ].
- [ ] : [наслідок].
— Користуючись схемами, сформулюйте правила вживання розділових знаків у безсполучникових складних реченнях.
Дослідження-трансформація.
— Трансформуйте подані прості речення та складні сполучникові речення в безсполучникові. Запишіть, розставляючи потрібні розділові знаки.
— Визначте смислові відношення.
- Дуб ламається, а лозина нагинається.
- Природа не терпить неточностей і не прощає помилок.
- Життя не кінчається смертю, якщо залишається сад.
- З водою та вогнем не грайся.
- Тяжко плисти проти води.
- Тому і осінь ця здається нам весною, що в рідній стороні нам стало краще жить.
- У чарівні ночі, коли місяць вставав над садами, у вікна лились цілющі пахощі квітів.
Дослідження-аналіз.
— Виконайте синтаксичний розбір безсполучникових складних речень.
- Бачу здалека: хвиля іскриста грає вільно по синьому морі(Леся Українка).
- Ще сонячні промені сплять — досвітні вогні вже горять(Леся Українка).
- На білу гречку впали роси, веселі бджоли одгули, замовкло поле стоголосе в обіймах золотої мли(М. Рильський).
- Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.
Учитель аналізує роботу учнів на уроці. Указує на активну роботу школярів, а також окреслює недоліки та дає поради, як їх подолати.
- Домашнє завдання та інструктаж до його виконання(компетентність особистісного самовдосконалення).
- Скласти узагальнювальну таблицю або схему на тему «Безсполучникове складне речення».
- Скласти письмово 6 тесових завдань із теми «Безсполучникове складне речення».