Українська мова 9 клас - Розробки уроків - 2017 рік

Урок 64. Контрольна робота (диктант). Тренувальні вправи

Мета: перевірити рівень орфографічної й пунктуаційної грамотності учнів; удосконалити вміння застосовувати здобуті знання на практиці; розвивати увагу, логічне мислення, зосередженість; виховувати в учнів інтерес до вивчення рідної мови, старанність і наполегливість у навчанні.

Тип уроку: урок контролю знань, умінь і навичок (перевірки володіння всіма видами мовленнєвої діяльності).

Засоби навчання: текст диктанту.

Перебіг уроку

  1. Організаційний етап.
  2. Повідомлення мети перевірки та способів її проведення.

III. Написання контрольного диктанту.

Проведення короткого інструктажу щодо написання диктанту, підготовка до сприйняття тексту.

Перше читання тексту диктанту вчителем.

Учні сприймають зміст диктанту, звертають увагу на наявність вивчених орфограм і пунктограм, визначають слова, значення яких не розуміють.

Повторне читання тексту диктанту вчителем і його написання.

Учні слухають речення повністю, повторноокремими частинами, записують і перевіряють написане.

Диктант № 1

Наші добрі символи

Берегиня, обереги — наші давні й добрі символи. Може, думаю собі, маючи такі прекрасні символи, народ зумів уберегти від забуття нашу пісню й думу, нашу історію і родовідну пам’ять, волелюбний дух. Виряджаючи чоловіків та синів у нелегкі походи проти чужинських набігів, матері, дружини й кохані дарували їм на пам’ять ці амулети — рушники з оберегами, аби живими верталися до рідної домівки.

У традиційному вкраїнському рукодільництві, зокрема у вишивці та ткацтві, присутні два найосновніші символи — обереги й древо життя. Той і-той рівнозначно утверджували цілком конкретні реалії — охорону й продовження родинного вогнища. Якщо обереги знайшли своє постійне місце на рушниках, то символізований малюнок древа життя утрадиційнився переважно на тканих виробах. Щоправда, у давніші часи силуети оберегів та древа життя наносилися шляхом різьблення і стилізованих рисунків також на керамічних виробах, дерев’яної різьби — на статуетках, фронтонах, віконницях, воротях, коминах тощо. Давня символіка, на думку багатьох сучасних дослідників, зафіксувала чимало цікавих художніх елементів.

Берегиня — один з таких елементів. Згідно з повір’ям наших далеких предків, вогонь символізував достаток і міць. Ось чому за ним постійно вели догляд, осимволізовуючи поетичним словом «берегиня» (За В. Скуратівським, 174 слова).

До юного серця

Так, це до тебе, саме до тебе це слово. Це від тебе залежить зараз, чи перерветься золота нитка тисячоліть, а чи оживе і заграє на сонці! Це від тебе, саме від тебе залежить, чи джерело рідної мови замулиться в твоїй душі, а чи пружно і вільно дихатиме!

Тільки рідне слово, виплекане твоїм родом і народом, має таємничу здатність тримати буття. Тільки від порога рідної мови ти можеш виходити на широкі магістраті світу. А безмір світовий і космічний не дасться тобі в руки, коли ти будеш безбатченком. Чуєш, пісня лунає, ти мимохіть тягнешся вслід за нею; вона старіша від тебе на тисячоліття і на тисячоліття молодша. Слово у пісні як вода у ріці. Жива вода рідної мови на ноги зведе тебе й тоді, коли ти зневірився вже у всьому. І перше слово твоє, до мами звернене, хай розширює твої груди озоном людської гідності. Це ти несеш слово в серці, як наполохану пташку. Слово довірилося тобі і повірило в тебе. Не сполохай рідного слова, а захисти його, до серця притули, життям своїм переповни (За І. Драчем, 174 слова).

  1. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.

Бліцопитування.

— Коли тире між підметом і присудком ставиться обов’язково, а коли — за бажанням автора?

— Коли в неповних реченнях ставиться тире?

— Які розділові знаки вживаються при вставних словах, а які — при вставлених конструкціях?

— Які є спільні умови відокремлення прикладки й означення?

— Які розділові знаки вживаються у складносурядному реченні?

— Які розділові знаки і за яких умов вживаються у безсполучниковому складному реченні?

Коментоване письмо.

— Запишіть текст, поясніть уживання розділових знаків.

Людина може володіти кількома мовами, залежно від її здібностей, нахилів і прагнень, але найкраще, найдосконаліше вона має володіти, звичайно, рідною мовою. І це не тільки тому, що цією мовою, засвоївши її змалку, користується повсякденно, а й тому, що рідна мова — це невід’ємна частка Батьківщини, голос свого народу й чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонші і найніжніші струни людської душі (За Б. Антоненком-Давидовичем).

  1. Підсумки. Рефлексія.

Вправа «Незакінчене речення».

— Я добре засвоїв(-ла)...

— Мені ще потрібно повторити...

  1. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
  • Запишіть з пам’яті поезію Т. Шевченка «Заповіт», розставляючи розділові знаки. Зіставте свій запис з оригіналом.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.