Українська мова 9 клас - Розробки уроків - 2017 рік
Урок 66. Аналіз контрольних робіт. Узагальнення вивченої теми
Мета: проаналізувати допущені в контрольних роботах типові помилки; удосконалювати вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, удосконалювати орфографічну й пунктуаційну грамотність, уміння й навички самостійно мислити; удосконалювати навички виконання таких мисленнєвих дій, як аналіз, порівняння, узагальнення, вміння робити висновки за аналогією, удосконалювати вміння й навички колективної та самостійної роботи.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення (перевірки володіння всіма видами мовленнєвої діяльності).
Засоби навчання: підручник, учнівські роботи.
Перебіг уроку
- Організаційний етап.
- Установчо-мотиваційний етап.
Повідомлення мети і завдань уроку. Мотивація уміння.
III. Робота над помилками, допущеними у тестових завданнях.
Загальна оцінка вчителем виконаних учнями робіт. Оголошення оцінок за роботу. Колективна робота над типовими помилками (компетентність саморозвитку й самоосвіти). Індивідуальне опрацювання учнями допущених помилок.
- Операційно-пізнавальний етап.
Дослідження-моделювання з елементами класифікації.
— Утворіть і запишіть уривки з поетичних творів В. Симоненка, дібравши їхнє продовження з другої колонки. Визначте, у яких із них між частинами вживається кома, а в яких — двокрапка. Доведіть це за допомогою правил пунктуації.
1.Я тут один, мов у чужому краї...
- Не розірвати цю холодну тишу...
- Не бажаю я нічого, хочу тільки одного...
- Осінній вечір морозом дихав...
- Сусіди кажуть...
- Дівчата кажуть...
- Лягли шляхи нові, широкі й вольні...
...Стуку серця дорогого біля серденька мого.
...Ніхто мене, як друг, не привіта.
.. .У небі місяць, немов п’ятак...
...парубок нічого...
...Степи, озера й ріки ожили.
...хлопець так собі...
...Вона міцна й похмура, мов граніт.
Дослідження-зіставлення з елементами аналізу.
— Проаналізуйте речення. З’ясуйте, у яких кома вживається між однорідними членами, а в яких — між частинами безсполучникового складного речення.
— Випишіть безсполучникові складні речення. Визначте смислові відношення. Накресліть схеми.
- Сонце високо, косарі далеко, коси дзвенять, коні пасуться. 2. Пахне огірками і хлібом, пахне болотом і травами, десь гукають деркачі й перепілки(Із тв. О. Довженка).3. Світло хвилями ллється з неба, сповнює повітря, несито пожирає тіні на землі, заганяє їх під дерева, кущі, у гущину. 4. Ріс місяць і блід, росли скелі і блідли. 5. Якась добрість з’єднала берег і море, згоду і смуток (Із тв. М. Коцюбинського). 6. Настав ранок, сонце вмило своє ще зелене від сну обличчя й розпустило промені (В. Пилип’юк).
Дослідження-відновлення.
— Відновіть відомі вам прислів’я і крилаті вирази. Простежте, як впливає інтонація речень на розділові знаки.
- Вік живи, ...
- Любіть книгу: ...
- З вовками жити —...
— Умовними позначеннями зобразіть інтонацію кожного безсполучникового складного речення. Сформулюйте висновок про співвіднесеність інтонації і смислових відношень.
Матеріал для вчителя.
— підвищення голосу;
— зниження голосу;
/ — нетривала пауза в середині речення;
// — тривала пауза в середині або кінці речення.
Творче конструювання.
— Утворіть безсполучникові складні речення за поданими схемами-моделями. Підкресліть граматичні основи.
- [ ], [ ]. —одночасність
- [ ], [ ]. —послідовність
- [ ];[ ]; [ ]. —одночасність
- Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.
Вправа «Незакінчене речення».
— Я добре засвоїв(-ла)...
— Мені ще потрібно повторити...
- Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
- Повторити теоретичний матеріал підручника.