Українська мова 9 клас - Розробки уроків - 2017 рік

Урок 6. PM № 3. Вибірковий усний переказ тексту художнього стилю. Підготовка до усного контрольного переказу

Мета: доповнювати знання дев’ятикласників про особливості вибіркового переказу тексту художнього стилю, формувати вміння виділяти в тексті художнього стилю потрібну інформацію та відтворювати її відповідно до стильових вимог висловлювання, добираючи потрібні мовні одиниці; розвивати вміння усно будувати власне висловлювання відповідно до комунікативного завдання; плекати загальнолюдські моральні цінності.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь (формування комунікативної компетенції).

Засоби навчання: текст переказу.

Перебіг уроку

I. Організаційний етап.

II. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

III. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

— Що таке текст?

— Які ви знаєте стилі мовлення?

— Які ви знаєте типи мовлення?

— За якими ознаками можна розпізнати текст художнього стилю?

IV. Колективна робота з текстом.

— Прослухайте текст.

— Визначте тип і стиль мовлення.

— Доведіть, що висловлювання належить до художнього стилю.

Правда про Прометея

Орел прилітав кожного ранку і розпочинав пекельну роботу... Прометем не мав ненависті до орла, знав, що той приречений, як і він сам, але почував нестерпний біль, муку, страх смерті, а потім важке повільне воскресіння. Його муки майже щодня бачив Геракл. Він чув перший удар дзьобом по Прометеєвих грудях, болісний крик та стогін. І жаль стискав могутнє серце героя. Одного разу, щойно орел злетів з вершка дуба, Геракл вхопив велетенський уламок каменя й пожбурив у нього. Уламок розтрощив птаха об скелю. В кілька кроків Геракл видряпався на гору, легко повиривав зі скелі штирі, поскручував з Прометеєвих рук та ніг ланцюги й опустив його на землю.

Прометей ішов цілий день. А коли настала ніч, підійшов до якогось житла. Він втомився, йому було холодно, руки тремтіли. Посеред двору горіло багаття, довкола якого сиділи люди, смакували їжу, весело гомоніли. Прометей не вимовно зрадів: це ж його вогонь! Він подарував людям вогонь. Тепер вони готують на ньому собі їжу, гріються. Прометей хотів присісти біля багаття, та в ту мить літній сивобородий чоловік мовив суворо: «Йди геть, пришельцю з ночі». Так він ходив до пізньої ночі. Його звідусіль проганяли. І тоді Прометей сховався неподалік від одного багаття. Коли люди поснули, тихенько підкрався, вихопив головешку й подався геть. Він підіймався кудись угору й врешті опинився перед великою печерою. В нього ще вистачило сили настягати сушняку й розпалити багаття. Біля нього й заснув глибоким сном. І вже не чув, як опівночі вгорі здійнявся страшний гуркіт. Такої грози тут не було од сотворіння світу. Вода залляла геть усі багаття в селищі. Вогонь не погас тільки в печері.

Люди ж, які жили в селищі, прокинувся і в розпачі звели до неба руки. І раптом побачили велетенське багаття на горі. Вони підійшли до найвищого крутосхилу, але Прометей поспихав їх зі скелі. Тоді люди приповзли на колінах і почали жалібно квилити, випрохуючи вогню. Зрештою Прометей погодився дати їм вогонь, але зажадав, аби люди збудували йому на горі палац.

Люди вславляли Прометея, складали пісні на його честь, виліпили з глини його постать та поставили її в селищі, молилися на неї. Згодом глиняну статую Прометея люди замінили на камінну й викарбували на постаменті великими літерами: «Нашому дорогому титану Прометею» (За Ю. Мушкетиком; 324 сл.).

— Визначте тему тексту.

— Які слова є ідеєю тексту?

— Які художні засоби вживає автор у тексті?

— Що подарував людям Прометей? Чи зуміли люди його оцінити?

— Яким, на вашу думку, є Прометей у ставленні до людей?

Словникова робота.

Пришелець — захожа, чужа людина; той, хто прибув з іншого місця.

Головешка — недогоріле обвуглене або тліюче поліно.

Штирі — циліндричний стержень.

V. Повторне читання тексту.

VI. Переказ змісту тексту.

— Перекажіть близько до тексту ту частину, у якій ідеться про прихід Прометея до людей.

VII. Підсумки. Рефлексія.

VIII. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити