УРОКИ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В 2 КЛАСІ - за підручником О. Лобової - 2013 рік

Другий семестр. МОВА ТА РОЗВИТОК МУЗИКИ (19 год)

Урок 17. Тема: Звідки музика прийшла

Мета: узагальнити уявлення школярів щодо джерел музичного мистецтва, елементів музичної мови та розвитку музики.

Загальна логіка розгортання останньої навчальної теми зумовлена завданням цілісно узагальнити навчальний матеріал першого та другого семестрів. Тому розпочинається урок з актуалізації знань учнів щодо музики як одного з видів мистецтв (див. схему «Квітка мистецтв» на с. 128).

Про витоки музичного мистецтва дітям нагадає вірш «Звідки музика прийшла?», який дав назву навчальній темі. Слід звернути увагу, що поетичні образи вірша безпосередньо пов’язані з музичними творами, з якими діти ознайомлювалися протягом навчального року: «Політ джмеля» М. Римського-Корсакова, «Дощик» Г. Свиридова, «Попутна пісня» М. Глинки або бразильська народна пісня «Потяг» тощо. Яскраво виражена зображальність цих творів дає змогу актуалізувати знання школярів щодо «перетворення» шумових звуків навколишнього світу на музичні.

На образах уже відомих дітям музичних творів побудовано й схему на с. 130 підручника, яка допомагає школярам узагальнити: джерелами музичного мистецтва можуть бути внутрішній світ людей, події життя, природа, створені людиною предмети тощо.

Запропонований для слухання твір Е. Гріга «У печері гірського короля» є зразком казкових, фантастичних образів у музиці. Поданий у підручнику дитячий малюнок спонукатиме учнів до подібного вираження власних музичних вражень (це завдання доцільно дати для домашнього виконання). Разом із тим, у творі Е. Гріга яскраво представлено зміни динаміки, що створює передумови для актуалізації знань учнів щодо цього та інших елементів музичної мови та відповідних видів розвитку музики.

Пригадати роль основних елементів музичної мови у творі допоможе дидактична казка, яка водночас уводить учнів до емоційно-образної та музичної сфери запропонованої для розучування пісні «Рідний край». Тому читання тексту вчитель супроводжує показом ритму і мелодії пісні:

Навчальний рік добігав кінця. На вулиці буяла весна. Тепле лагідне сонечко раз-у-раз заглядало до класу та чомусь загадково підморгувало другокласникам.

Тривав урок музичного мистецтва. Вчителька сказала:

— Сьогодні, друзі, на нас чекає зустріч з прекрасною піснею про рідний край. Лише послухайте, які красиві слова:

Народилась я у краї,

де сопілка гарно грає,

де калина і смерека,

і над хатою лелека...

«Цікаво, — подумала Дівчинка, — а яка тут музика?». Вона спробувала тихенько наспівати, але мелодія не склалася. Дівчинка намагалася наспівати ще раз, але знов нічого не вийшло.

Вона розгублено дивилася на пісенний текст у підручнику й нічого не розуміла: як же може бути пісня без музики...

—  Ой, вибачте, запізнився! —раптом почула Дівчинка. Звідкись, із глибини сторінок, вибрався маленький казковий чоловічок.

—  Не лякайся! Я — музичний чарівник Ритм. Подорожував світом чарівних звуків, от і запізнився. Інші теж скоро будуть. Яка тут проблема? Зараз все швиденько зробимо. Нумо, плескай за мною (вчитель проплескує ритм перших двох рядків пісні, а діти повторюють).

—  Не так швидко, як здається! — виступила на сторінку красива струнка пані. — Ритм є, а де ж Мелодія? Жодна пісня не існує без мене! Недарма саме мене називають душею музики! Зараз проспіваю цей ритм на певній висоті!

—  Так, так, люба Мелодіє! — підхопили два брати-лади. Один з них, веселий блондин, одразу ж радісно запропонував:

—  Напишемо цю пісню у до-мажорі!

—  Завжди ти, Мажоре, поспішаєш, — обурився чорнявий брат. — Хай хоч цього разу пісня буде у до-мінорі!

—  Гаразд! Хай буде в мінорі! — погодилась Мелодія й заспівала (вчитель співає мелодію перших двох рядків пісні, школярі повторюють).

—  Ура! Пісенька готова! — зраділи Ритм і Лади та весело заплескали у долоні.

—  Готова, та не зовсім! Чогось знову забули про Темп. А від мене значною мірою залежить характер музики! — Пружною ходою підійшов до гурту підтягнутий чоловічок з метрономом. — Утім, я сьогодні добрий. Хай співають, як хочуть, аби весело було.

І дядечка Темп написав на дошці лише одне слово: «Весело». Тільки-но хотів покласти крейду, як на руку йому сіла маленька пташка:

—  Мене прислала принцеса Динаміка! Дуже забарилася вона у Країні гучно-тихої луни, тому веліла обрати гучність пісні на вибір виконавців!

Залунала чарівна музика, і Дівчинка раптом почула голос учительки:

— Любі діти! Зараз розучимо ритм і мелодію пісні, а потім самі визначимо динаміку і темп!

Після прослуховування казки школярі за допомогою вчителя узагальнюють, які елементи музичної мови беруть участь у створенні музики та яка роль кожного з них у музичному творі.

А виконання самої пісні «Рідний край» композитора з Івано-Франківщини Ігоря Тучака на слова поетеси Алли Кох можна організувати у кількох варіантах, наприклад: заспів — солістка або ансамбль дівчаток; приспів — загальний хор або ансамбль хлопчиків.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити