УРОКИ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В 2 КЛАСІ - за підручником О. Лобової - 2013 рік

Перший семестр. СВІТ МУЗИЧНИХ ТВОРІВ (16 год)

Урок 1. Тема: Музичні спогади про літо

Мета: ввести дітей до навчального курсу; актуалізувати навички основних видів музично-творчої діяльності; ознайомити школярів з підручником для 2 класу й основами роботи з ним.

Перший урок музичного мистецтва виконує функцію уведення до семестрової теми «Світ музичних творів». Тому розпочати його доцільно з читання віршованого вступу, поданого на с. 3 підручника:

Світ музичних творів — царина чудова!

Там панує звуків чарівлива мова:

вітру шепотіння у весняних вітах,

і джмеля гудіння на барвистих квітах...

Вас бере за руки дивовижна казка:

в світ чарівних звуків просимо, будь ласка!

Цей вірш-запрошення вводить учнів і до першої начальної теми «Музичні спогади про літо». Її зміст передбачає різнобічну музично-творчу діяльність школярів, об’єднану літньою тематикою:розповідь учнів про свої музичні враження під час канікул, слухання музики про мешканців літнього лісу, імітування голосом звуків літньої природи і нарешті — розучування поспівки та пісні, які «прощаються» з літом.

Перший етап цієї роботи — спогади учнів про свої музичні враження — можна розпочати поетичними рядками:

Літо, літо золоте

Випиває роси

Та з пшениченьки плете

Україні коси.

Виглядає з-поміж віт

Вишнями в садочку,

Одяга на цілий світ

Сонячну сорочку.

А. Загрудний

За допомогою «музичного кошика» нас. 4 доцільно заохотити дітей пригадати літо й розказати про почуту під час канікул музику, наспівати розучені влітку поспівки та пісні.

Важливою умовою правильного проведення такого імпровізованого опитування є його динамічність. А щоб налаштувати учнів на змістовні лаконічні розповіді, доцільно використати ігровий прийом «Мікрофон»: діти передають одне одному іграшковий мікрофон (або іншу річ подовженої форми: ручку, олівець тощо) і ніби дають стислі «Інтерв’ю».

Поринути в атмосферу літнього лісу допоможуть «Музичні загадки» українського композитора Валерія Подвали. Розпізнати їх персонажів — білку, дятла, їжачка — школярам допоможуть малюнки на с. 5 підручника. Налаштовуючи учнів на сприймання твору, слід пригадати разом з ними правила слухання музики.

Зі звуковою стихією літа пов’язане наступне завдання — пригадати і передати голосом різноманітні звуки літньої природи: стукіт дятла, шум дощу, дзюрчання струмочка, шелестіння листя, кування зозулі, гудіння джмеля тощо. При поясненні цього завдання доречними будуть вірші, в яких «оживають» звуки літньої природи (на вибір учителя):

Літо

Серед моря квітів,

серед моря трав

весело шуміти

запашним вітрам.

Серед моря квітів

бджіл гудуть рої.

Літо моє, літо,

співанки мої...

О. Ющенко

Літо

— Липа, липа зацвіла! —

Засурмила всім бджола.—

Гей, злітайтеся, подруги,

У гайок на край села...

Бджоли з пасіки летять,

Липі крону золотять.

І здається, що у липи

Віти струнами бринять.

Т. Коломієць

Коники

Коники, коники

весело сюрчать.

Літечко, сонечко

вибігли стрічать.

Жайворон з дзвоником

з синяви — дзелень!

Весело коникам

Шле пісні весь день.

Коники, коники,

в квітах і в траві.

Літечка дзвоники

чуємо живі...

В. Кравчук

Друга частина цього творчого завдання спрямовує учнів на вокальне (співоче) відтворення обраних звуків. З цією метою пропонуємо дітям уявити і проспівати «пісеньки» дятла, зозулі, дощу, струмочка тощо (на вибір). За потреби вчитель має сам подати учням приклади вокального виконання відповідних складів («тук-тук», «ку-ку», «кап-кап», «буль-буль»), проспівуючи їх у різних варіантах: на 1, 2 або 3 звуках, у поступовому висхідному чи низхідному русі, у вигляді простої мелодичної імпровізації тощо. У такий спосіб актуалізуються уявлення школярів щодо «перетворення» шумових звуків на музичні.

Принагідно заохочуємо дітей пригадати правила співу та привертаємо їхню увагу до «Пам’ятки юному співаку» на с. 6 підручника. Бажано практично поновити навички співочого дихання та співу за диригентськими жестами вчителя:

Наступний етап вокальної роботи виконує роль розспівування. Діти розучують поспівку «Закінчилось літо», зміст якої є логічною перехідною ланкою від літніх образів до осінніх.

Під час розучування поспівки на одному звуці доцільно використати подане у підручнику умовне позначення ритмічного рисунка та звернути увагу учнів на наявність у ньому коротких і більш довгих звуків:

Після виконання поспівки на одній висоті можна запропонувати окремим, більш підготовленим дітям скласти до неї мелодію, а іншим — повторювати зімпровізовані інтонації за принципом «музичної луни».

Кульмінацією вокальної роботи на уроці є ознайомлення з піснею М. Чембержі «До побачення, літо!» (музику цієї пісні можна використати й для входу дітей до класу на початку уроку). Після прослуховування твору учні аналізують зміст віршів, висловлюють припущення щодо почуттів, з якими діти йдуть до школи. Звертаємо увагу на відповідність характеру музики світлим і піднесеним настроям маленьких школярів.

При розучуванні пісні можуть виникнути складності з розспівуванням окремих складів на 2 звуки. Слід пояснити учням особливості такого виконання, намалювавши на дошці дві поєднані лігою ноти. За потреби можна виконувати пісню нижче, ніж в оригіналі: у ре чи мі-бемоль мажорі.

Наприкінці уроку доцільним буде виконання відомих дітям пісень про літо.

Традиційне домашнє завдання — слухання музики та накопичення нових музичних вражень.

Варіанти домашніх завдань, подані у робочому зошиті (с. 4-5), обираються на розсуд учителя або учнів та позначаються учнями зафарбовуванням (підкресленням, обведенням) відповідних позначок.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити