МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО 3 КЛАС
ПОУРОЧНІ ПЛАНИ

Урок 11. ІНТОНАЦІЯ    

Вступ

Ми вже знаємо, що музична мова дуже близька до розмовної. Красива виразна мова наче прагне наблизитися до музики, а музика багато в чому близька до розмовної мови. Як і в мові, так і в музиці є посилення та послаблення звучання, сильні і слабкі долі, наголоси, паузи та розділові знаки.

Музика, як і мова, не може існувати без інтонацій. Інтонація в музиці опирається на звук та його властивості. Музичну інтонацію, на відміну від мовної, записують точно за висотою і тривалістю. Крім того, інтонації бувають стверджувальні, окличні, питальні.

Продовження розучування пісні «Хто чергові?»
Поміркуйте, які музичні інтонації присутні в цьому музичному творі?
У першому такті повинна прозвучати питальна інтонація, а у другому - стверджувальна.

Караоке. Пісня «Хто чергові?»


Приспів:
Хто чергові?
Ми чергові,
Кращі чергові,
Найкращі в школі чергові.
1. Ми чергуєм перший раз,
Прибираємо свій клас.
Гарний вигляд ураз
Буде мати весь наш клас.
Приспів.
2. Ось і дошка заблищала,.
Ось і стіл засіяв.
Навіть цей шматочок крейди
В десять раз біліший став.
Приспів.
3. Ой, яка вже тут краса,
Ой, яка чистота!
Гарний вигляд ураз
Буде мати весь наш клас.


Демонстрація на аналіз української народної пісні в обробці Я. Степового
Будь-яку розмову записати музичною мовою. Інколи ми можемо почути в музиці інтонації діалогу.
Діалог - розмова між двома або кількома особами.
Розгляньте діалог на прикладі наступного музичного твору. Визначте, між ким відбувається розмова та які інтонації присутні.

У цьому музичному творі відбувся діалог між зайчиком і лисичкою. Саме тому ця українська народна пісня називається „Зайчик та Лисичка”. А в інтонації тут присутні запитання та відповіді.

Розучування пісні «Зайчик та лисичка» в обробці Я. Степового

Слухання та аналіз твору. П’єса В. Косенка
В музичних творах можуть бути присутні різні інтонації.
Для того, щоб визначити інтонації наступного твору, послухайте його та виконайте два завдання:
1. Спробуйте дати свою назву.
2. Прослідкуйте, які засоби музичної виразності використав композитор, щоб підкреслити саме такі інтонації в музиці.

Звучить «Гумореска» В. Косенка

Видатний український композитор Віктор Косенко назвав п’єсу, яку ми щойно прослухали, „Гумореска”. Такою назвою він підкреслив гумористичну інтонаційну виразність твору. У цьому йому допомогли швидкий темп, стаккато, постійна зміна динаміки, акценти.

Підсумки уроку

Сьогодні прозвучала музика, яка має різну інтонаційну виразність: питальна та стверджувальна в пісні Дмитра Кабалевського «Хто чергові?»; діалогічна виразність у пісні «Зайчик та лисичка», а також гумористична у п’єсі Віктора Косенка «Гумореска».  





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити