МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО 3 КЛАС
ПОУРОЧНІ ПЛАНИ

Урок 31. РОНДО    

Вступ

Ми вже переконалися, що в музиці (як і в розмовній мові) є розділові знаки; що всі музичні твори мають будову. Фраза, мелодія, частина – ось основні сходинки, на які можна поступово розділити будь-який музичний твір.

Сьогодні ми познайомимося з новою формою музики. Як вона називається, ви скажете самі після аналізу створеного вами музичного твору.
Повторення поспівок «Ми – третьокласники», «Дівчатка ми», «Ми хлопчики».
Насамперед повторіть три поспівки про дітей, які навчаються у вашому класі: «Ми – третьокласники», «Дівчатка ми» та «Ми хлопчики».
Як ви гадаєте, яка з них є головнішою?...
Головною є та поспівка, в якій ідеться про увесь клас: „Ми – третьокласники”.

Створення нової будови музики
Створіть власний твір за допомогою трьох поспівок!

Можна зробити так: заспівайте усім класом головну поспівку; далі хлопчики проспівають свою мелодію. Потім знову прозвучить головна поспівка, після якої вже дівчатка проспівають свою мелодію ... і нарешті втретє прозвучить поспівка «Ми – третьокласники». Це підкреслить головну думку побудови. Головна мелодія повториться тричі, а між повтореннями прозвучать епізоди дівчаток і хлопчиків.

Проспівайте ці поспівки і відмітьте кожен крок геометричною фігурою.
Наприклад:
«Ми – третьокласники» – (трикутник)
«Дівчатка ми» – (овал)
«Ми – третьокласники» – (трикутник)
«Ми хлопчики» – (квадрат)
«Ми – третьокласники» – знову (трикутник)

Графічне зображення нової форми
А тепер погляньте на графічне зображення створеної нами будови музики.
Головна тема повторюється тричі.
Наш твір побудований наче у формі кола. Таку будову музики називають рондо.
Рондо – це музична форма, яка складається з кількаразового чергування головної теми (рефрену) з побічними, де початком і кінцем завжди є саме головна тема.
Назвемо новий твір «Класне рондо»?!

Ми могли б збільшити будову, якби продовжували розповідати про третьокласників, наприклад: про відмінників, тих, хто полюбляє співати чи грати у футбол, тих, хто із задоволенням читає книжки… і так далі, але після кожної такої частинки обов’язково потрібно підкреслити головну думку побудови: вони – третьокласники.

 

Відомості про романс О. Бородіна «Спляча княжна»

Щоб поглибити знання про рондо, ми познайомимося з романсом видатного російського композитора Олександра Бородіна „Спляча княжна”. Цікаво, що більшу частину свого життя композитор присвятив роботі вченого-хіміка, а музика була його захопленням.

Романс - п’єса для голосу з інструментальним супроводом.
Отже, слухаючи та аналізуючи твір Олександра Бородіна „Спляча княжна”, спробуйте визначити форму, в якій він написаний.

Слухання. О. Бородін. Романс «Спляча княжна»
Аналіз прослуханого твору
Романс Олександра Бородіна „Спляча княжна” написаний у формі рондо, адже через певний проміжок часу повторюється головна тема:
«Спит. Спит в лесу глухом,
Спит княжна волшебным сном,
Спит под кровом темной ночи,
Сон сковал ей крепко очи.
Спит, спит»

Твір починається і закінчується головною темою (рефреном). Вона має оповідно-епічний характер. Це спокійна некваплива розповідь про княжну, яка спить чарівним сном. Розмірений супровід подібний до колискової пісні; в ньому відчувається казковість. Проміжні епізоди контрастують до рефрену за темпом, динамікою та характером. Перший епізод бурхливий, швидкий. У музиці з’являються незвичні, «дикі» інтонації. Музика відображує зміст твору – появу галасливої зграї відьом і лісовиків. У другому епізоді є елементи героїки, мелодія рухається вгору, наче княжна чекає на богатирський подвиг, але її сон продовжується, і ніхто не знає, коли вона прокинеться.

 

Підсумки уроку

Сьогодні ми познайомилися з новою будовою музики – рондо. Його особливості ми побачили та відчули у творі, який створили самі, а також у романсі Олександра Бородіна «Спляча княжна».  





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити