МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО 3 КЛАС
ПОУРОЧНІ ПЛАНИ

Урок 8. МАРШОВІСТЬ У СИМФОНІЧНІЙ МУЗИЦІ    

Вступ
На минулому уроці ми дізналися про одну з найважливіших властивостей музики – маршовість. Сьогодні ми поглибимо свої знання, адже і в симфонічній музиці є чимало таких прикладів.
Але спочатку прослухайте вокальний твір і визначте особливості його характеру. Зверніть увагу на своєрідність виконання.

Демонстрація української народної пісні „Гей там, на горі, Січ іде”

Розучування пісні „Гей там, на горі, Січ іде”
Це – пісня-марш.
Українську народну пісню „Гей там, на горі, січ іде” виконуйте енергійно й водночас наспівно; передавайте маршовий характер і дотримуйтеся чіткого ритму.

Караоке. Пісня „Гей, там, на горі, Січ іде”
1. Гей, там, на горі, Січ іде,
Гей, малиновий стяг несе,
Гей, малиновий –
Наше славне товариство,
Гей, марширує, раз, два, три.
2. Гей, попереду кошовий,
Гей, як той орел степовий,
Гей, як той орел -
Наше славне товариство,
Гей, марширує: раз, два, три.
3. Гей, отамане, батьку наш,
Гей, веди, батьку, вперед нас,
Гей, веди, батьку...
Наше славне товариство,
Гей, марширує: раз, два, три.
4. Гей, повій, вітре, зі степів,
Гей, дай нам силу козаків,
Гей, дай нам силу...
Наше славне товариство,
Гей, марширує: раз, два, три.


Розповідь про Л. Бетховена

Ми продовжимо розкривати тему маршовості і звернемося до творчості відомого німецького композитора, автора таких знайомих нам творів, як «Бабак» і «Весела. Сумна». Це Людвіг ван Бетховен. Він був сучасником подій французької революції кінця XVIII ст., яка проголосила свободу, рівність та братерство людей, і зумів передати у своїй музиці героїчні прагнення народу. Найбільше це відчувається у V симфонії.


Прослухаймо першу фразу величної теми V симфонії Бетховена, яка об’єднала весь твір, і спробуймо зрозуміти, що саме хотів сказати композитор

Слухання. Л. Бетховен. V симфонія (уривок)
Симфонія – це великий твір для симфонічного оркестру.
Сам композитор сказав про величну тему V симфонії: „Так доля стукає у двері”.
Виконайте її.
Мелодія симфонії вимагає вольового, активного характеру виконання з точним дотриманням ритмічного рисунка, чіткої дикції, співу на активному диханні.

Слухання. Л. Бетховен. V симфонія. ІІІ ч. („Тема долі”)

Аналіз прослуханого твору

Музика V симфонії Бетховена маршова, насичена трагізмом та схвильованістю. У третій частині симфонії знайома нам тема набуває нових якостей: почуття, виражені композитором, звучать більш насичено і глибоко.

Підсумки уроку

Сьогодні ми відчули маршовий характер музики у творчості відомого німецького композитора Людвіга ван Бетховена, а також розучили українську народну пісню-марш „Гей там, на горі, Січ іде”.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити