Уроки музичного мистецтва 3 клас 2 семестр (до підручника Аристова Л.С.)

МУЗИЧНА ФОРМА

Музика — це розум, втілений у прекрасних звуках.

Іван Тургенев

УРОК 33

Тема. Кульмінація в музичному творі. Увертюра. Ісаак Дунаєвський, увертюра до фільму «Діти капітана Гранта» — слухання. Слова А. Житкевича, музика Л. Стельмащук «Заквітчали зорі обрій» — розучування (с. 105- 107).

Мета. Повторити основні поняття і терміни; поглибити знання вивчених тем; удосконалювати навички правильного дихання, співу, вміння відтворювати гами зі слуху, створювати правильний ритмічний рисунок вправ, відтворювати ритмічні вправи; виховувати любов до музики, її історії.

Методично-дидактичне забезпечення уроку. Музичний інструмент (за наявності — фортепіано, баян, акордеон), музично-темброві інструменти, програвач СЭ, «Хрестоматія» та «Фонохрестоматія» з музики 3 клас.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи, швидше в клас!

Біля парти станем чемно,

Хай мине час недаремно.

1.         Вхід до класу під звучання пісні (за вибором учителя).

2.         Музичне привітання.

2. Узагальнення раніше вивченого матеріалу.

У стародавні часи люди думали, що наша планета Земля — це велика кругла тарілка, схожа на гігантський плоский щит, котрий тримається на трьох китах, які плавають в океані.

Саме про цих «трьох китів» ми сьогодні поговоримо, адже вони тісно пов’язані з музичним мистецтвом. Цей вислів у музиці умовний. Його вживають, коли говорять про три основні жанри музики, три основні типи музики.

Далі вчитель грає марш, учні повинні визначити характер, тип цієї музики, до якої галузі вона належить. Тобто, це — марш. Це перший кит.

Потім звучить полька, вальс, гопак. Що це звучало ? Танці. Танець — це другий кит.

І, нарешті, звучить музичний уривок пісенної мелодії без супроводу. Пісня — це третій кит.

В музичному творі можуть бути поєднані різні типи музики (пісня, танець, марш). Пісня, танець, марш — є основою всіх жанрів (видів) вокальної та інструментальної музики.

Звісно, немає на землі, та й ніколи не було людини, яка б не заспівала за своє життя хоча б однієї пісні, не станцювала хоча б одного танцю, не брала участі хоча б раз у якійсь маршовій процесії. А пригадаймо нас, маленьких. Хіба ми ще задовго до школи не співали якихось простих пісеньок, не танцювали танців чи не крокували під музику маршу?

Отже, зробимо висновок: без «трьох китів» жодна людина — ні доросла, ні маленька — просто не зможе обійтися.

3. Музична гра Василя Верховинця.

Ведмедик і лісові звірята

Дійові особи Ведмедик (В)

Лісові звірята (Лз)—усі діти.

Реквізит:

стільчик для Ведмедя,

маски для Лісових звірят (за бажанням).

Опис гри

Діти — Лісові звірята — утворюють замкнене коло і умовно поділяють його на два півкола: перше та друге. Посередині на стільчику (під дубком) спить Ведмедик (рис. 1). Починається пісня:

Хто то спить під дубком,

Ще й накрився кожухом?

Цс-с-с!

В першому куплеті Лісові звірята обережно ходять у колі зальотним рухом, ніби підкрадаються до того, хто заснув там під «дубком», а на «Цс-с-с!» присідають до землі.

Тихо, тихо, не будіть,

То, напевно, спить ведмідь.

Цс-с-с!

В другому куплеті Лісові звірята першого півкола обережно наближаються до центру і на «Цс-с-с!» присідають біля стільчика (рис. 2).

Стережіться, бо той гість

Як устане, всіх поїсть.

Цс-с-с!

В третьому куплеті до першого півкола приєднується й друге, адже Лісовим звірятам дуже цікаво знати, хто ж то все-таки заснув (рис. 3).

Хоч Звірята добре стереглися, проте розбудили Ведмедика, впізнали його та й кричать:

Ой рятуйтесь від біди,

Утікайте, хто куди!

Лісові звірята кидаються врозтіч. Ведмедик за ними. Кого він спіймає, той сідає замість нього на стільчику (під дубком), і гра починається спочатку.

Мета гри. Розвивати у дітей спритність. Розважити вихованців.

Ведмедик і лісові звірята

Слова і музика В. Верховинця

Повільно

Хто то спить під дубком,

Ще й накрився кожухом?

Цс-с-с!

Тихо, тихо, не будіть,

То, напевно, спить ведмідь.

Цс-с-с!

Стережіться, бо той гість

 Як устане, всіх поїсть.

Цс-с-с!

Ой рятуйтесь від біди,

Утікайте, хто куди!

V. Слухання музики.

Ісаак Дунаєвський, увертюра до фільму «Діти капітана Гранта».

1. Загальні відомості про композитора.

Ісаак Осипович Дунаєвський народився ЗО січня 1900 року в Лохвиці (нині Полтавська обл.) у сім’ї заможного службов- ця-єврея Цалі Дунаєвського. Закінчив Харківську консерваторію (1919) по класу скрипки І. Ю. Ахрона; композицією займався в С. С. Богатирьова. Працював як композитор і диригент у харківських драматичних театрах. З 1924 року жив у Москві, де керував музичною частиною Театру сатири.

І.  Дунаєвський — один із творців радянської оперети, автор 12 творів у цьому жанрі. Не відкидаючи традицій нео- віденської оперети, композитор прокладав нові шляхи. Маестро увів у свої твори великі ансамблі, розгорнуті фінали, оркестрові епізоди.

Найяскравіше виявився талант Дунаєвського у музиці до фільмів «Веселі хлоп’ята» (1934), «Три товариші» (1935), «Воротар» (1936), «Цирк» (1936 Сталінська премія, 1941), «Діти капітана Гранта» (1936), «Волга-Волга» (1938 Сталінська премія, 1941),«Світлий шлях» (1940), «Весна» (1947), «Кубанські козаки» (1950; Сталінська премія, 1951). Композитор став чільним творцем радянської музичної кінокомедії, зробивши музику одним з головних компонентів драматургії фільму.

Стиль Дунаєвського склався на основі міської пісенної та інструментальної побутової музики, а також тісно пов’язаний з оперетою і джазом.

Помер композитор 25 липня 1955 року в Москві.

2.  Обговорення прослухованого твору.

VI. Фізкультхвилинка.

Хто ж там, хто вже так втомився

І наліво нахилився?

Треба дружно всім нам встати — (вийти із-за парт)

Фізкультпаузу почати.

Сонце спить, небо спить, (очі закриті долонями)

Навіть вітер не шумить, (присісти)

Рано-вранці сонце встало, (відкрити очі, встати, підняти голови,

Всіх промінням привітало, піднятися на носки, руки підвести угору, розвести в сторони, підвести угору, помахати руками)

Хмарка сонечко закрила,

Слізки срібнії зронила, (закрити обличчя руками)

Ми ті слізки пошукаємо,

У травичці позбираємо, (присідання)

VII. Вивчення пісні.

Слова А. Житкевича, музика Л. Стельмащук «Заквітчали зорі обрій» — розучування.

1. Слухання пісні у виконанні вчителя чи фонограми +.

2.  Робота над піснею.

VIII. Пізнавальний екскурс в минуле.

1.  Аналіз почутого.

2.  Цікаві розповіді.

3.  Робота в зошиті.

IX. Підсумок уроку. Релаксація.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити