Уроки музики 5-8 класи

8 КЛАС


I семестр

Тема 1. Відлуння епох у музичному мистецтві


Тема. Музичне мистецтво і сучасність

Урок 6

Тема уроку. Пізнавальна функція мистецтва. Й. Бах — арія альта із меси ”Пристрасті за Матвієм”. Е. Віла-Лобос — фрагменти з ”Бразильської бахіани” № 5.

Що і як передає музика. Виконання пісні П. Майбороди ”Пісня про вчительку”


Мета уроку: визначити з учнями пізнавальну функцію мистецтва; розвивати музичну пам’ять і образне мислення, співацькі навички; виховувати естетичні смаки до мистецтва.

Тип уроку:  комбінований.

Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, фортепіано, портрет композитора Й. Баха.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.


II. Розспівування. Сольфеджування вправи.


image255” border=

 

III. Пізнавальна функція музики.

Бесіда.

Дмитро Шостакович писав: „Людині потрібні всі види музики — від ніжного наспіву сопілки до великого симфонічного оркестру”.

«Пізнання світу почуттів неможливе без розуміння і переживання музики, без глибокої духовної потреби слухати музику», — зауважував В. Сухомлинський. “ Музика вічна, але епоха Відродження здійснила справжній переворот у музичному мистецтві, як і в інших царинах культури. Художники побачили красу і гармонію неба і землі, людини, композитори відійшли від церковної музики, а почали писати пісні у супроводі лютні чи віоли; появляються клавішні інструменти — клавесин, орган. Із загальної маси музикантів виокремлюються перші виконавці — віртуози-скрипалі, клавесиністи, органісти, зокрема Гайди, Бетховен, Моцарт, які згодом стають великими композиторами. Великий вплив на творчість композиторів 18 ст. мала Французька революція, «наполеонівськ» війни, які відкрили новий напрям у мистецтві — романтизм.

— Назвіть композиторів — романтиків.

(Моріс Равель, Шопен, Шуберт, Глінка, Аляб’єв. Музика цих композиторів стала вершиною музичного мистецтва і послужила зразком для творчості композиторів сьогодення. Як і пісні, створені композиторами-сучасниками, правдиві і щирі почуттями, такі музика Й. С. Баха близька нам сьогодні своєю величчю, широтою розвитку, величезною життєвою силою. Музика Й. Штрауса дарує радість і красу, а це є переконливим свідченням її актуальності).

2. Звернемося до духовної музики. Щоб її зрозуміти, потрібно уяснити її зміст іі і закони. Щоби зрозуміти силу духовної музики Баха, Моцарта, Веделя, Березовсьного, Бортнянського, треба знати, що в її основі — біблійні сюжети.

З великим хвилюванням і болем великий Бах розповідає про останні страждання Ісуса Христа у своїх хорових творах „Пристрасті за Матвієм» та „Пристрасті за Іоаном”. Твір „Пристрасті за Матвієм” написаний для соліста, хору і оркестру. Розповідь ведеться речитативом, партію Ісуса і римського Пилага дано однорідними голосами, але інтонації у голосах різні. Крім канонічного тексту, у „Притрастях” є ліричні відступи — арії голосів та інструментів.

— Послухаємо Арію альта із меси „Пристрасті за Матвієм”. Зверніть увагу на дует скрипки і голосу.

3. Слухання твору і його характеристика.

— Яке почуття передає композитор у творі?

(Почуття глибокої скорботи).

— Чим воно виражено? Як звучить?

(Стримано, благородно і піднесено).

4. Сучасники високо оцінили геніального майстра. Глибоко шанував творчість Баха бразильський композитор Ейтор Віла-Лобос, який народився у 1887 р. в Ріо-де-Женейро в сім’ї музиканта. Вже у 6 років він навчався гри на різних інструментах. Після навчання у Парижі повертається у Бразилію, де займається викладацькою діяльністю й організовує музичні школи, хорові колективи. Помер у 1959 р.

Жанровий діапазон його творчості великий: від опер і симфонічних форм до обробок дитячих пісень.

Можна назвати його симфонічні поеми „Уірапуру”, „Амазонки”, „Рудепома”, а також „Бразильську бахіану” (1930 р.) для восьми віолончелей, фрагмент якої ви послухаєте.

5. Слухання фрагменту.

6. Порівняльна характеристика творів.

— Яке значення має інтонація і ритм у творі?

— Які почуття передає композитор у своєму творі?


IV. Робота над піснею П. Майбороди „Пісня про вчительку”.

—    Які почуття передає музика П. Майбороди?

—    Якими засобами скористався композитор для розкриття образу вчительки?

Працюю над художнім виконанням пісні з динамічними відтінками. Бажаючих опитую біля дошки.


V. Підсумок уроку.

                                                       




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити