Уроки музики 5-8 класи

8 КЛАС


II семестр

Тема. Музика в діалозі з сучасністю


Урок 19

Тема уроку. Синтез музики з іншими видами мистецтва.С. Прокоф’єв „Ромео і Джульєтта” балет — слухання „Монтеккі і Капулетті” і „Танець дівчат з ліліями”. Програмний зміст музичних творів. Розучування пісні „Дай цвіте червона калина” слова і музика М. Шапошника


Мета уроку: поглибити знання учнів про взаємозв’язок музики з іншими видами мистецтва та закріпити на практиці; розвивати музично-ритмічний слух та естетичні смаки; виховувати інтерес до різних видів мистецтва.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: магнітофон, фортепіано, аудіо-записи, нотний текст пісні, портрет С. Прокоф’єва.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.


II. Розспівування.



III. Діти, з почутих на уроках творів, ви пам’ятаєте, що твори є програмні і не програмні.

Програмними називають ті, які написані за певним текстом, сюжетом, картиною чи спостереженням за навколишнім.

У програмних творах часто застосовується такий художній прийом як звуконаслідування, тобто відтворення засобами музики звуків і шумів довкілля. Це використав французький композитор К. Сен Сане у сюїті „Карнавал тварин”, зображуючи птахів і тварин „Кури і півні”, „Слони”, „Антилопи”. Ось послухайте, яким зображений „Лебідь" (награю).

Російський композитор Мусоргський написав симфонію „Картинки з виставки”, український композитор В. Косенко „Дощик”, „Гумореску”, „За метеликом” і т.д.

(Награю уривки).

— Назвіть програмні твори, які ми слухали на уроках музики.


IV. Слухання музики.

1. Бесіда.

Програмністю характерна творчість російського композитора Сергія Прокоф’єва, у творах якого оживає історія (в кантаті „Олександр Невський”, опера „Війна і мир"), казки („Попелюшка", „Гидке каченя”) та шекспірівська трагедія у балеті „Ромео і Джульєтта”, уривки з якого ми послухаємо.

— Який із російських композиторів звертався до шекспірівської трагедії? (Російський композитор П. Чайковський в увертюрі-фантазії „Ромео та Джульєтта”.

— Розкажіть короткий зміст трагедії. (Розповідь).

Свій балет „Ромео і Джульєтта” С. Прокоф’єв написав в 1935 p., а вже у 1940 р. балет був поставлений на сцені Ленінградського академічного театру опери і балету.

Музика балету досить насичена і не зразу була зрозуміла слухачам, композитор шукав у музиці нових мелодій, нових мелодичних зворотів, гармонії. І йому це вдалося, музику Прокоф’єва впізнають за його „почерком”.

2. Слухання фрагментів „Монтеккі і Капулетті” — сутичка двох ворогуючих сімей та „Танець дівчат з ліліями”.

3. Характеристика прослуханого.

— Який настрій викликає музика І фрагменту?

— Чим скористався композитор, зображуючи ворожнечу?

— Що характерно для танцю дівчат?


V. Розучування пісні „Хай цвіте червона калина”, слова і музика М. Шапошника.


Хай цвіте червона калина

Слова і музика М. Шапоишикова



Як вороги кляті нас на кіл саджали,

Як живцем палили, у смолі пекли,

Козаки у ката життя не благали,

Про долю Вкраїни думи їх були.


Приспів:

Хай живе, хай живе вільна Україна,

Хай живуть, хай живуть вічно козаки.

Хай цвіте, хай цвіте червона калина,

Нехай згинуть воріженьки на вічні віки.


Хто живе на світі і хто жити буде,

Хто шляхи козацькі буде ще топтать,

Щоб буяла воля, щоб раділи люди,

Дай Бог не востаннє ці слова сказать.


Приспів:


1. Художній показ пісні.

2. Бесіда за прослуханим твором.

— Якого значення надається калині у цій пісні? Чому?

— Про що розповідається у тексті пісні?

— Чи підтримує музика основний зміст слів твору?

3. Характеристика нотного тексту: визначення розміру, ладу, тональності.

4. Розучування по фразах за нотним текстом, сольфеджуючи.

Працюю над чистотою інтонування, диханням, дикцією.


VI. Підсумок уроку.

    




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити