Уроки музики 5-8 класи

8 КЛАС


II семестр

Тема. Музика в діалозі з сучасністю


Урок 19

Тема уроку. Синтез музики з іншими видами мистецтва.С. Прокоф’єв «Ромео і Джульєтта» балет — слухання «Монтеккі і Капулетті» і «Танець дівчат з ліліями». Програмний зміст музичних творів. Розучування пісні «Дай цвіте червона калина» слова і музика М. Шапошника


Мета уроку: поглибити знання учнів про взаємозв’язок музики з іншими видами мистецтва та закріпити на практиці; розвивати музично-ритмічний слух та естетичні смаки; виховувати інтерес до різних видів мистецтва.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: магнітофон, фортепіано, аудіо-записи, нотний текст пісні, портрет С. Прокоф’єва.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.


II. Розспівування.



III. Діти, з почутих на уроках творів, ви пам’ятаєте, що твори є програмні і не програмні.

Програмними називають ті, які написані за певним текстом, сюжетом, картиною чи спостереженням за навколишнім.

У програмних творах часто застосовується такий художній прийом як звуконаслідування, тобто відтворення засобами музики звуків і шумів довкілля. Це використав французький композитор К. Сен Сане у сюїті «Карнавал тварин», зображуючи птахів і тварин «Кури і півні», «Слони», «Антилопи». Ось послухайте, яким зображений «Лебідь" (награю).

Російський композитор Мусоргський написав симфонію «Картинки з виставки», український композитор В. Косенко «Дощик», «Гумореску», «За метеликом» і т.д.

(Награю уривки).

— Назвіть програмні твори, які ми слухали на уроках музики.


IV. Слухання музики.

1. Бесіда.

Програмністю характерна творчість російського композитора Сергія Прокоф’єва, у творах якого оживає історія (в кантаті «Олександр Невський», опера «Війна і мир"), казки («Попелюшка", «Гидке каченя») та шекспірівська трагедія у балеті «Ромео і Джульєтта», уривки з якого ми послухаємо.

— Який із російських композиторів звертався до шекспірівської трагедії? (Російський композитор П. Чайковський в увертюрі-фантазії «Ромео та Джульєтта».

— Розкажіть короткий зміст трагедії. (Розповідь).

Свій балет «Ромео і Джульєтта» С. Прокоф’єв написав в 1935 p., а вже у 1940 р. балет був поставлений на сцені Ленінградського академічного театру опери і балету.

Музика балету досить насичена і не зразу була зрозуміла слухачам, композитор шукав у музиці нових мелодій, нових мелодичних зворотів, гармонії. І йому це вдалося, музику Прокоф’єва впізнають за його «почерком».

2. Слухання фрагментів «Монтеккі і Капулетті» — сутичка двох ворогуючих сімей та «Танець дівчат з ліліями».

3. Характеристика прослуханого.

— Який настрій викликає музика І фрагменту?

— Чим скористався композитор, зображуючи ворожнечу?

— Що характерно для танцю дівчат?


V. Розучування пісні «Хай цвіте червона калина», слова і музика М. Шапошника.


Хай цвіте червона калина

Слова і музика М. Шапоишикова



Як вороги кляті нас на кіл саджали,

Як живцем палили, у смолі пекли,

Козаки у ката життя не благали,

Про долю Вкраїни думи їх були.


Приспів:

Хай живе, хай живе вільна Україна,

Хай живуть, хай живуть вічно козаки.

Хай цвіте, хай цвіте червона калина,

Нехай згинуть воріженьки на вічні віки.


Хто живе на світі і хто жити буде,

Хто шляхи козацькі буде ще топтать,

Щоб буяла воля, щоб раділи люди,

Дай Бог не востаннє ці слова сказать.


Приспів:


1. Художній показ пісні.

2. Бесіда за прослуханим твором.

— Якого значення надається калині у цій пісні? Чому?

— Про що розповідається у тексті пісні?

— Чи підтримує музика основний зміст слів твору?

3. Характеристика нотного тексту: визначення розміру, ладу, тональності.

4. Розучування по фразах за нотним текстом, сольфеджуючи.

Працюю над чистотою інтонування, диханням, дикцією.


VI. Підсумок уроку.

    




Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити