Уроки музики 5-8 класи

8 КЛАС


II семестр

Тема. Музика в діалозі з сучасністю


Урок 24

Тема уроку. Класична оперета. Слухання музики. І. Дунаєвський. Оперета ”Вільний вітер”, ”Пісня про Одесу”. Виклад теми. Робота над піснею ”Заповіт” Г. Гладкого


Мета уроку: закріпити  з дітьми знання про оперету, її значення у музичному мистецтві; розвивати вокально-хорові навички та музичну пам’ять; виховувати інтерес до класичної оперети.

Тип уроку:  комбінований.

Обладнання: магнітофон, аудіо-записи, портрет І. Дунаєвського.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.


II. Розспівування

Спів по півтону вверх.


image289” border=

 

III. Виклад теми композитором.

— Слухаючи музичні твори, ви знаєте, що крім музичних засобів, які використовує кожен композитор, особливого значення набуває головна тема. Певною темою композитори у своїх творах характеризують музичний образ. Кожна тема у творі викладається за допомогою елементів музичної мови та засобів виразності, вона оновлюється і постійно розвивається.

Так, наприклад, російський композитор Григорій Свиридов дуже любив природу, і образи природи займають значне місце у його творчості. У його творах, особливо вокальних, скрізь чути інтонації народних пісень, які служили темами його романсів та хорових творів.

Композитор створив власний яскравий стиль у музиці — це простота у поєднанні з новими інтонаціями.

Поетичною, образно точною є його музика до кінофільму „Заметіль” за повістю О. Пушкіна. Навіть не бачачи фільму, а тільки слухаючи музику, можна „побачити” картини природи, жанрові сцени. І зразу став популярним „Романс”, який нагадує романси пушкінської пори, але наповненість якимись передчуттями наближає романс до симфонічної поеми. (Слухання фрагменту і характеристика).


IV. Робота над піснею „Заповіт” Г. Гладкого.

Опрацьовую чистоту інтонування двоголосся. Звертаю увагу на змінний розмір, тривалості нот, динамічні відтінки.


V. Слухання музики.                              

1. Вступна бесіда.

На минулих уроках ми познайомилися з оперетою і дійшли висновку, що це також класичний твір, бо він відповідає найвищим художнім вимогам, поєднуючи глибину, змістовність, ідейність, досконалість. Оперета також витримала „перевірку часом” і увійшла до скарбниці музичного мистецтва.

Значне місце зайняла оперета у творчості українського композитора Ісаака Дунаєвського. Поряд з піснями, які стали популярними, набули популярності і його оперети: „Женихи”, „Золота долина”, „Дорога до щастя”, „Вільний вітер”, „Біла акація”.

До цього жанру зверталися і інші українські композитори: Кос-Анатольський (оперета „Весняні грози”), В. Мураделі („Дівчина з блакитними очима"). Сьогодні ви послухаєте фрагменти оперети І. Дунаєвського „Вільний вітер” та „Пісню про Одесу”, які він написав у 1947 р. Саме в цій опереті композитор використав джерела нового напряму, що дало можливість вважати оперету як велику форму, що виражала визначні явища епохи.

Оперета написана на сюжет В. Віннікова, В. Крахта, В. Тіхота і зображує події, які пов’язані з боротьбою за національне визволення малих народів проти імперіалізму і колоніалізму.

В наш час ці проблеми видаються застарілими, але за духом, характером оперета несе в собі героїчний настрій.

2. Слухання творів.

3. Характеристика прослуханого.

— Що можна сказати про характер твору?

— Що таке оперета?

— Чи можемо ми сказати, що це розважальна музика?


VI. Підсумок уроку.

    




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити