Уроки музики 5-8 класи

8 КЛАС


II семестр

Тема. Музика в діалозі з сучасністю


Урок 31

Тема уроку. Музичний жанр. Концерт. Слухання. І ч. І Концерту для фортепіано з оркестром. П. Чайковського.

Головні ступені ладу Т. S. Д. Розучування пісні „Родина” О. Злотника


Мета уроку: поглибити знання учнів про такий жанр у музиці як концерт; розвивати музично-ритмічний слух, музичну пам’ять; виховувати інтерес до музики.

Тип уроку:  комбінований.

Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, портрет П. Чайковського.

Хід уроку

I. Організація класу.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.


II. Розспівування та пояснення нового матеріалу.

— Скільки ступенів має мажорний або мінорний лад?

— Назвіть стійкі ступені.

(I, III, V нестійкі II, IV, VI, VII).

— Що утворюють стійкі ступені?

(Тонічний тризвук, за яким ми визначаємо лад і тональність. Але є ще й головні ступені — це I, IV, V. Вони мають такі назви: І — тоніка (Т), IV — субдомінанта (S), V — домінанта (Д).

(Так, у до мажорі це будуть до, фа, соль).

— Розглянемо на вправу і підберемо гармонію до основної мелодії.



— Визначте тональність. (Настройка).

(До мажор).

— З яких звуків складається І такт?

(До, мі. Отже, це буде Т).

— II такт (- фа, - ля), це ступені субдомінанти — S, а III такт (соль, фа) — Д і знову Т.

Ось послухайте я зіграю вам з гармонією цю вправу.


ІІІ. Розучування пісні.

1. Яку пісню ми розучували на минулому уроці? Так, „Журавлину пісню”. Давайте виконаємо її, а потім розучимо нову пісню — „Родину” О. Злотника.

2. Працюю над чистотою інтонування, виконання пісні без крику, ніжно, лагідно, з пафосом. Звергаю увагу на ритмічний рисунок.

3. Прослуховування пісні у виконанні Назарія Яремчука.

(Слухання).


IV. Слухання музики.

1. Вступна бесіда.

Сьогодні на уроці ми послухаємо І Концерт для фортепіано з оркестром. „Натиск, порив, блиск, злиття душ” — так писав музичний критик про І частину цього твору.

— Що таке концерт?

Концерт — це жанр великого, віртуозного за характером твору для соліста з оркестром, що написаний у формі тричастинної побудови.                                                        

В композиції концерту Чайковський не відмовився від класичного тричастинного циклу, але створив нову його концепцію. Основне значення має І частина — найбільш симфонізована. Вона визначає характер всього циклу, хоч має самостійне значення і вирізняється великою внутрішньою закінченістю. Як ви знаєте, перші частини таких творів написані у формі сонатного алегро, а тут передує велика інтродукція, яка претендує на роль самостійного розділу.

— Що лежить в основі І концерту П. Чайковського?

(Окрім усього іншого, країнські наспіви. Однак ці мелодії глибоко переосмислені композитором, вони отримали зовсім інший характер).

— Яка народна пісня лежить в основі головної теми?

(Українська народна веснянка „Вийди, вийди, Іванку”).

2. Слухання твору

3. Характеристика прослуханого.

— Які почуття викликає у вас цей твір?

— Яке значення оркестру в ньому?


V. Підсумок уроку.

    




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити