Уроки музики 5-8 класи

8 КЛАС


II семестр

Тема. Музика в діалозі з сучасністю


Урок 33

Тема уроку. Народність у музиці та жанрові зв'язки. Є. Станкович ”Триптих для скрипки та фортепіано” — слухання.

Народна музика і музичний фольклор. ”Пісня на добро” — розучування


Мета уроку: поглибити з дітьми набуті знання з музичної грамоти та музичної літератури; розвивати естетичні смаки до музики різних жанрів; музичну пам’ять; виховувати любов до українського фольклору, звичаїв і обрядів українського народу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: магнітофон, фортепіано, аудіо-записи.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.


II. Народна музика і музичний фольклор.

— Коли появилася народна пісня і перші музичні інструменти? Так, відколи люди почали жити племенами. У випадку небезпеки потрібно було дати звуковий сигнал. От і появилися перші свисткові музичні інструменти, а потім з’явилася сопілка, ріжок, трембіта.

До найперших народних інструментів належать всі ударні музичні інструменти (барабан, бубон, ложки, тарілки).

Значно складнішими є струнні інструменти (бандура, кобза). На них грали кобзарі, які ходили по селах і містах та співали пісні і думи. Крім бандури, українці любили скрипку, цимбали, ліру.

З часом заявляється троїста музика, вокальні та вокально-інструментальні ансамблі.

До пісні звергаються колективно і поодинці, в будень, і в свято, старі і молоді. Давайте виконаємо з вами українську народну пісню (на вибір учнів).


III. Однією з особливостей української музики було звернення композиторів до невичерпного джерела, з якого всі найвеличніші митці світу черпали свої образи, свіжість і самобутність своїх творінь — до народної пісні.

Українські композитори освоїли різноманітні жанри камерної — як вокальної, так і інструментальної музики, в якій втілені героїка, епос і лірика багатогранної вдачі українського народу.

Незмірно виріс рівень і жанровий обсяг фортепіанної музики Ревуцького, Косенка, Людкевича, Барвінського. У XX ст. розвивається український балет (К. Данькевич, М. Вериківський), де поєднується класичний танець з національним, широко використовуються народні танці і обряди.

Починає розвиватися українська музична комедія, що виділилася як самостійний жанр, оперета. Особливо знані оперети «Весілля в Малинівці» О. Рядова та «Паливода» С. Жданова.

З відкриттям українських оперних театрів з’являються опери, автори яких звертаються до народної пісні, шукаючи художні засоби виразності, що дає їм пісня («Золотий обруч» Б. Лятошинського, «Карпати», «Кармелюк» В. Костенка).


IV. Слухання музики.

Сьогодні ми послухаємо з вами триптих для скрипки і фортепіано Євгена Станковича «На Верховині». Народився композитор на Закарпатті 1942 року. Музики навчався в Ужгороді, а потім у Львівській та Київських консерваторіях. У 70-х роках починається його творча діяльність. Він намагається використати найважливіші композиторські здобутки попередніх епох, але не абстраговано, а відповідно до українських духовних традицій; водночас він зумів індивідуально і яскраво перевтілити їх на суто національному ґрунті. Його вишукана техніка, детальна поліфонічна фактура, ліризм наче відсилають слухача до епохи бароко, а повнокровна постромантична оркестровка додає музиці теплоти та експресії.

Творчість Євгена Станковича вражає широтою охоплення різних жанрів музики. В його доробку фольк-опера «Цвіт папороті», де піднімаються національні обрядові традиції різних віків — від язичництва до повстанських рухів XIX століття, одинадцять симфоній, балети «Майська ніч», «Ольга», твори для віолончелі, солоспіви, п’єси, музика до кінофільмів.

Тож послухайте триптих для скрипки і фортепіано і дайте йому характеристику.

— Що таке триптих?

— Чи слухали ви уже триптих інших композиторів?

Триптих — це музичний цикл із трьох п’єс з різними сюжетами, об’єднаних однією темою і драматургічним задумом.

Триптих Станковича називається «На Верховині».

— Які картини постають перед вами, коли ви слухаєте цю музику?

2. Слухання твору.

3. Характеристика прослуханого.

— Чим характерна музика триптиху?

— Чи має вона в собі національний колорит?


V. Розучування пісні І. Карабиця «Пісня на добро».

1. Вступна бесіда.


Пісня на добро

Слова Ю. Рибчинського

Музика І. Карабиця


Спокійно, виразно

image306” border=

image308” border=


Ген на видноколі, —

Ранки ясночолі,

Гори, ріки і поля.

Роки там ясніють,

Там сади рясніють,

Там співа моя земля.

Я дарую людям,

Щирим добрим людям,

В радісний щасливий добрий день

Зорі України,

Буйний сад її пісень.


Приспів:

Яблунева, солов’їна,

В моїм серці Україна,

В моїм серці сонячний Дніпро.

Щира, світла, промениста

Хай усіх єднає пісня,

Хай лунає людям на добро.


1. Карабиць — відомий український композитор, автор багатьох оркестрових, камерно-інструментальних, камерно-вокальних творів і пісень, заслужений діяч мистецтв України. Послухайте його «Пісню на добро» і визначте характер пісні, а також основний зміст слів.

2. Художній показ пісні.

3. Характеристика прослуханого.

— Яка основна думка тексту пісні?

— Чи підгримує характер мелодії текст?

4. Розучую пісню по фразах, за нотним текстом, сольфеджуючи, а потім підставляю слова. Слідкую за чистотою інтонації, диханням, відтворенням ритму.


VI. Підсумок уроку.

    




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити