Уроки музики 5-8 класи

5 КЛАС


Тема 3. Музичні образи в літературних творах

Урок 15

Тема уроку. Імпровізація на заданий текст. Розучування української щедрівки «Добрий вечір тобі, пане господарю». Слухання музики. Колядка “Спи, Ісусе”


Мета уроку: вчити дітей імпровізувати мелодії на заданий тексі; вміння її записати, закріпити з дітьми динамічні відтінки; розвивати вокально-хорові навички та почуття ритму; виховувати інтерес до народних обрядів, традицій та звичаїв.

Тип уроку:  комплексний.

Обладнання: святковий стіл, накритий до “святої вечері”, “дідух”, ударні музичні інструменти (трикутник, маракаси, брязкальця), таблиця, баян, сопілка, магнітофон, фонограми.

Література: О.Андрєєва “Музична грамота”, журнал “Мистецтво та освіта”, збірка “Колядки та щедрівки”, Біблія.

Хід уроку

1. Організовую клас до уроку.

Музичне вітання:

Який ти добрий, Боже,

Даєш нам все, що гоже,

Даєш нам голосочок

До гарних співаночок.

— Діти, тема нашого уроку буде такою: “Народні обряди, традиції, звичаї”. (Стуку двері, заходять чотири хлопчики і колядують "Добрий вечір тобі, пане господарю”).

Віншування:

Вечір добрий!

Дайте пиріг довгий.

Та швидше виносьте,

Людей не морозьте.

— Заходьте, “пригощайтеся”.

(На дошці записаний текст з ілюстрацією)

Коляд, коляд, колядниця,

Добра з медом паляниця,

Борщ з грибами, пампушки,

Ще й усякі пиріжки.

(На святково-прикрашеному стопі лежать дерев’яні ложки, макітра, підсвічник із свічкою, а під обрусом по різних кутах: часник, мак, сіль; під столом “дідух”, в якому горішки, яблучка).

2. Ритмічна імпровізація.

— Прочитайте слова з дошки в ритмі, допомагаючи собі плесканням в долоні. Хто перший попробує? (один ритмізує)

— Повторимо даний ритм усі разом і запишемо.

Учні плескають, а один учень записує на дошці ритмічний рисунок першого речення. Та сама послідовність опрацювання іншої фрази.

У результаті отримуємо ритмічний рисунок:


 

— Що в музиці є особливою окрасою голосу чи музичного інструменту?

(Тембр).                             .

— Виконаємо цей ритмічний рисунок, прикрашаючи шумовими інструментами (на партах розкладені: брязкальця, маракаси, трикутники).

— Додамо ще відтінків. Які ви знаєте динамічні відтінки?

— Вступ виконуємо на р, основа — mf, а закінчення — f.

Крещендо — означає поступове посилення звучання,

Димінуендо — поступове послаблення звучання.

3. Вокально-хорові вправи.

— А чи можемо це проспівати? Давайте попробуємо.

(Учитель демонструє спів даної строфи, а потім, визначивши тональність, розспівує класу тональності до мажор).

— А тепер проспіваємо усім класом цю поспівку.

— Хто може скласти свій варіант мелодії? (Учні виконують свої варіанти мелодій).

— Зараз виконаємо цю колядку таким способом: перший ряд співає і - відбиває пульс трикутником, другий ряд — метр маракасами, а третій

— ритм брязкальцями.

4. Розучування пісні «Добрий вечір тобі, пане господарю»

Перш ніж перейти до розучування колядки, варто провести з дітьми бесіду: Споконвіку в Україні зимові свята супроводжувалися численними обрядами, традиціями, звичаями. За допомогою слова, магічного акту люди створювали урочисту обстановку у домі, а також “вертепи”, до дійства яких включалися різноманітні колядки та щедрівки.

Зміст колядок — це історія народження Ісуса Христа, шанування Діви Марії, переслідування їх царем Іродом.

Щедрівки старосвітські оспівують красу природи, побажання господаря. Церковні щедрівки дуже схожі за змістом з колядками. Хлопці і дівчата ходили від хати до хати, співаючи з дійством. На Різдво вони були колядниками, а на Щедрий вечір — щедрівниками.

Слово “коляда” — є похідним від слова “колєнда”, що означає календар, тобто колядки виконуються тільки у зимовий період календаря.

Звертаю увагу дітей на святковий стіл і проводжу з дітьми бесіду про “святу вечерю”, звичаї, обряди, які існують у їхніх сім’ях.

Коляду демонструю на всіх куплетах, з усіма динамічними відтінками, що створюють музичний образ даного твору.


Добрий вечір тобі, пане господарю!

Колядка


Повільно

image43

 

Застеляйте столи та все килимами. Радуйся.

Приспів: Ой радуйся, земле, син Божий народився.        Двічі

Та кладіть калачі з ярої пшениці. Радуйся.

Приспів: Ой радуйся, земле, син Божий народився.        Двічі

Бо прийдуть до тебе три празники в гості. Радуйся.

Приспів: Ой радуйся, земле, син Божий народився.        Двічі

А той перший празник — то Різдво Христове. Радуйся.

Приспів: Ой радуйся, земле, син Божий народився.        Двічі

А той другий празник — Василя Святого. Радуйся.

Приспів: Ой радуйся, земле, син Божий народився.        Двічі

А той третій празник — Святе Водохреща. Радуйся.

Приспів: Ой радуйся, земле, син Божий народився.        Двічі


— Усі ви уважно послухали колядку. Яку динаміку я використала співаючи цей твір?

— У якому темпі прозвучала пісня?

— Який лад? (Учитель роздає тексти пісень, діти визначають тональність і розспівуються у даній тональності).

Розучую пісню з дітьми по фразах, на слух, з голосу учителя, звертаю увагу на подачу чистого, яскравого звука, протяжного співу, не прискорюючи темпу.

5. Використання зображувальної діяльності.

— Всі ви, діти, дуже любите святкувати Різдвяні свята. Я хочу, щоб ви зобразили свої враження у різних видах діяльності: хто добре малює — намалювати малюнок; хто ліпить — зліпити улюблений персонаж; хтось опише своїми словами або у формі вірша. Допоможе вам при цьому твір П. Чайковського “Святки”, слухайте його уважно і працюйте.

(Діти працюють, а потім кращі роботи оцінюються).

6. Слухання музики.

— Чи веселими були би свята, якби не було пісень-колядок? За допомогою колядок і щедрівок колядники викликали господарів з хати, а ті пригощали колядників гостинцями: пампушки, цукерки, булочки.

— Що і кого люди прославляли в колядках?

— Чому весь народ святкує Різдво?

— Що ви знаєте про народження Ісуса Христа?

(Читаю главу з “Біблії").

— А тепер послухайте колядку “Спи, Ісусе”.

Потім проводжу бесіду за прослуханим твором:

— Як можна інакше назвати цю колядку? Чи може вона бути колисковою?

— Який характер твору?

— На якій динаміці вона виконується?

— Хто хоче виконати свою улюблену колядку чи щедрівку? (Діти виконують).

7. Підсумок уроку.

8. Домашнє завдання: повторити знайомі колядки, віншування, намалювати малюнок до колядки “Спи, Ісусе”.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити