Уроки музики 5-8 класи

5 КЛАС


Тема 1. Музика і мистецтво слова


Урок 1

Тема уроку. Повторення вивченого у 4 класі, спів вправи. Розучування „Ода пісні”, музика О. Антоненка. Слухання музики. Вокаліз С.Рахманінова.


Мета уроку: поглиблювати теоретичні знання учнів та навчити застосовувати їх на практиці; розвивати навички і уміння слухати музичний твір і вміння його охарактеризувати; виховувати любов до пісні.

Тип уроку:  комбінований.

Обладнання: нотний текст пісні, фонограма, магнітофон, музичний інструмент, портрет С. Рахманінова.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.



2. Оголошення теми уроку.


II. Актуалізація опорних знань.

Бесіда-розповідь:

Діти, сьогодні наш урок ми присвятимо пісні, оскільки

Співають їх всюди, дорослі і діти

Співають на святах, а може, і ні.

У пісні є радість, натхнення і гордість,

Пісні українські всім нам до душі.

Пісня... Вона супроводить нас ціле життя. Що ж у ній-за диво таке, що за вогонь, яка сила незмірна таїться у ній, надихаючи на творчість, працю, кидаючи у бій... Пісня — розповідь. Пісня — клич. Реквієм. Освідчення. І романс, і притча, і марш, і гімн.  

В горі і радості, в праці і відпочинку ти розцвічуєш наше життя, робиш його запашним, поетичним, легким, світлим.

Пісня — одна з найдавніших форм народної творчості. Вона передавалась із покоління до покоління. Минали роки, змінювалися люди, а пісня не старіла і жила в народі, даруючи всім дивовижні мелодії, сповнені любові до свого краю, його мови, культури.

Велике значення для пісні має слово. Якщо поетичну думку поєднати з музикою, вона стає доступнішою, глибше розкриває її характер та поетичний образ. Отож, ми вивчимо сьогодні з вами пісню Олександра Антоняка, яка має назву „Ода пісні”. Ода — це урочиста величальна пісня. Але спочатку розспіваємось з вами.


III.



1. Спів поспівки по півтону вверх.

2. Вправа для розвитку правильного дихання (протяжний спів на довгих нотах).


Ода пісні

Музика О. Антоняка

Слова А. Орел


Повільно


2. Струмками в річку голоси течуть,

Та без душі вони так мало значать,

А пісню ту далеко й довго чуть,

В якій сміються пристрасті і плачуть.


Приспів:

Пісні слава за ніжність і силу,

Хай летить понад світом вона,

В ній народної вольності крила,

України душа чарівна.

3. То ж над землею лийся, пісне, знов,

Сій між людьми краси й добра насіння,

Гнів заколисуй і неси любов

Із покоління в нові покоління.


IV. Художній показ пісні ілюструю на всіх куплетах, після чого здійснюю характеристику пісні у формі бесіди:

— У якому характері прозвучала пісня?

— Яка основна думка слів пісні?

— Якими словами возвеличується вона?

— Погляньте, діти, на нотний текст пісні і визначте її розмір. Що він означає? (Тривалість нот у такті).

— Лад... Чому мажорний?

— Як називається такий вступ у пісні?

— Що таке затакт?

— У якій формі написана пісня?

— Двочастинна, бо має заспів і приспів.

Розучую пісню за нотним текстом по фразах, звертаючи увагу на „ауфтакт”, початок та закінчення фраз.


V. Слухання музики повинно бути тісно пов’язане з даною темою.

— Пісня лунає зі словами.

— Чи можливе існування пісень без слів?

— Так, а тоді пригадайте відомі пісенні мелодії без слів.

— Мелодія, яка виконується голосом без слів, називається вокалізом. Прикладом такої музики є „Вокаліз” російського композитора Сергія Рахманінова. Це був дуже обдарований композитор, який у 9 років уже вступив у консерваторію. Його вчитель був до нього дуже суворий, але завдяки йому С. Рахманінов став великим піаністом, і змалку почав писати свої твори. Тож послухайте „Вокаліз” цього композитора і дайте відповіді на питання:

— Що хотів передати композитор цією мелодією?

— Які почуття у вас вона викликає?

— Які засоби музичної виразності він використав?

Повторне слухання.


VI. Підсумок уроку.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити