Уроки музики 5-8 класи

5 КЛАС


Тема 4. Музика та візуальні образи

Урок 19

Тема уроку. Тон, півтон, спів вправ. Розучування української народної пісні ”В Чорне море наш Дніпро тече”. Слухання музики. Перша симфонія І. Карабиця (”Дума”)


Мета уроку: закріпити з дітьми поняття „тон  і півтон” на мелодичнім вправі; розвивати музично-ритмічний слух та вокальні навички; виховувати інтерес до музики.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: баян, магнітофон, фонозапис, репродукція картини М. Дерегуса „Дума про козака-бандуриста”.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.

3. Нагадування правил співу.


II. Розспівування.

1) спів голосних однієї висоти;

2) спів поспівки „Тони і півтони”.


Тони і півтони


image48

 

III. Актуалізація опорних знань.

— Співаючи поспівку, діти, ви уже згадали, що таке тон і півтон. Хто дасть визначення цих понять?

— Між якими ступенями завжди є півтон?

— Ось погляньте на клавіатуру фортепіано (щоб учні могли відчути на слух відстань між звуками, пропоную послухати, як звучить тон і півтон), півтон знаходиться ближче, а тон — відстань ширша.


IV. Для кращого засвоєння цих понять

1. Переходжу до нотного тексту пісні ,3 Чорне море наш Дніпро тече”.

— Гляньте, діти, на нотний текст пісні, чи зустрічаються тут тони і півтони?

— У якому такті? Просольфеджуйте.

— Який розмір пісні?

— Що він означає?

— Який знак при ключі?

(Сі бемоль).


В Чорне море наш Дніпро тече

Українська народна пісня


Рішуче


2. Попереду отаман іде,

Попереду отаман іде,

Під ним коник, ой да під ним коник,

Під ним коник та й сумненький йде.         Двічі


3. Ой ти коню, коню вороний,

Ой ти коню, коню вороний,

Скажи, коню, ой да скажи, коню,

Скажи, коню, чого ти сумний?                 Двічі


4. Як же мені веселому буть,

Як же мені веселому буть,

Як степами, битими шляхами

На Вкраїну вороги ідуть.                         Двічі


5. Не страшна нам в лютім бою смерть,

Не страшна нам в лютім бою смерть,

Бій приносить, ой да бій приносить,

Бій приносить славу, волю й честь!          Двічі


— Таким чином, у шостому такті відстань ля — сі бемоль буде півтоном, і його треба проспівати так (показую).

2. Художній показ пісні.

3. Розучую пісню по фразах, працюю над диханням, дикцією, чистотою інтонування.


V. Слухання музики.

Сьогодні на уроці ми послухаємо ще один твір мистецтва: фрагмент другої частини „Першої симфонії” українського композитора Івана Карабиця, що має назву „Дума”. Що таке думи, ви вже знаєте. Це історичний твір, в якому оспівується історія нашого народу, видатних людей, безіменних героїв.

— Хто виконував і створював думи?

(Кобзарі, бандуристи, лірники).

— Погляньте на малюнки цих інструментів та на картину Михайла Дерегуса „Дума про козака-бандуриста”. Бандуристи ходили по містах і селах, й у своїх думах оспівували всю правду про життя українського народу. Вокальний прийом, який застосовували кобзарі, складаючи думи, називається речитативам. Музика „Думи” нагадує пісню лірника. Протяжне, наспівне звучання віолончелі передає характер сумної драматичної розповіді народного співця.

Слухаючи, порівняйте цих два твори мистецтва і скажіть:

— Чи існує між ними сюжетний зв’язок?

— Чи передає вона ті почуття кобзаря, якого ви бачите на репродукції картини?

— Репродукція картини чорно — біла. Якими кольорами ви б її розфарбували, чи, можливо, залишили б такою?

— Якими засобами музичної виразності скористався композитор для розкриття сюжету?

Повторне слухання.


VI. Підсумок уроку.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити