Уроки музики 5-8 класи

5 КЛАС


Тема 4. Музика та візуальні образи

Урок 24

Тема уроку. Мінорний лад, сольфеджування вправи. Робота над піснею ”По діброві вітер виє”. Слухання музики. ”Бандуристе, орле сизий”. Т.Шевченко


Мета уроку: навчити учнів визначати лади та вміти їх проінтонувати; розвивати ладо — тональний слух та вокальні навички; виховувати інтерес до кобзарського мистецтва.

Тип уроку:  комбінований.

Обладнання: баян, магнітофон, аудіо-запис, репродукція картини К. Трутовського „Кобзар над Дніпром”.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми.


II. Розспівування та імпровізація на заданий текст.



Давайте розспіваємося з вами на цій поспівці і зразу ж визначимо її лад (Мажорний). А тепер ваше завдання закінчити музичне речення, придумавши мелодію до другого рядка:

Там збирає дівчинонька льон дрібненький.


image59

 

Проплескайте ритм другого рядка і запишіть.

(Звучить настройка, діти співають тонічний тризвук, спів за „рухомою нотою" та імпровізують на заданий текст. Кращий варіант співають усі разом і записують у свої зошити).

— А тепер, діти, подумайте, як би прозвучало це речення у мінорі. Що потрібно зробити, щоб прозвучав мінор?

У мінорі відстань між II - III, V - VI ст. найменша — півтону, III ступінь звучить на півтону нижче. Отже, наша поспівочка буде починатися мінорним тризвуком.


image60

 

— Давайте всю поспівочку виконаємо у мінорі.

(Звучить настройка, діти співають).


III. При роботі над піснею звертаю увагу дітей на початок, який побудований також на стійких ступенях ре мінору

А далі працюю над вивченням пісні в цілому, у спокійному характері передаючи журливий настрій. Звук повинен бути плавний, протяжний, слова вимовлятися чітко.


IV. Слухання музики.

Бесіда.

Образ Кобзаря (Т.Шевченка) митці різних видів, мистецтва бачили по-своєму і відображали це у своїх творах. Але коли придивитися до картин художників та послухати твори українських композиторів, які писали музику до „Кобзаря”, то можна помітити, що їхні погляди збігаються, вони переживають однаково і все відтворюють у своїх творах. Вам уже відомо, що М. Лисенко написав музику до „Кобзаря” і що вона споріднена з картиною М. Божія „Думи мої”.

Серед художніх полотен шевченківської тематики виділяється картина „Добзар над Дніпром” Костянтина Трутовського, в якій він бачить образ поета як народного співця-бандуриста. Про кобзарське мистецтво вам також уже відомо. Ви знаєте, що це були народні співці та музиканти, які супроводили спів грою на кобзі або бандурі і пропагували визвольні ідеї. Т. Шевченко дуже любив слухати їхній спів, бо „там була правда”. Сьогодні ми з вами послухаємо українську народну пісню на слова Т. Шевченка „Бандуристе, орле сизий” і розглянемо репродукцію картини К. Трутовського.

(Діти слухають твір і дають відповіді на запитання).

Бесіда за запитаннями:

— Чому Т. Шевченка називають Кобзарем?

— Що об’єднує зміст пісні з каргиною?

— Які картини про кобзарів ви ще бачили?

— Які роздуми охопили кобзаря?


V. Підсумок уроку.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити