Уроки музики 5-8 класи

5 КЛАС


Тема 1. Музика і мистецтво слова.


Урок 3

Тема уроку. Тривалості нот; ритмічна вправа. Розучування пісні ”Їхав козак за Дунай”. Слухання музики.

Варіації на тему української народної пісні ”Їхав козак за Дунай”


Мета уроку: закріпити  з учнями тривалості нот та поняття „варіації”; розвивати вокально-хорові навички та музично-ритмічний слух; виховувати інтерес до української музики.

Тип уроку:  комбінований.

Обладнання: нотний текст пісні, музичний центр, фортепіано, аудіо-записи.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.


II. Розспівування та повторення тривалостей нот.

— Згадаємо, діти, поспівку „Тривалості нот”.


Тривалості нот


— Давайте виконаємо з вами ритмічну вправу з проплескуванням.


image10

 

— Які тривалості нот у вправі?

— Назвіть їх у певному такті.

— Який розмір вправи?

— Проплескаємо її, рахуючи на 1і 2і. (Бажаючих опитую на оцінку).


III. Розучування пісні „Їхав козак за Дунай” починаю з розповіді.

Це пісня-романс на історичну тематику. У ній оспівується розлука хлопця і дівчини, яку спричинила війна, рекрутчина.

Українські пісні творило дуже багато авторів. Історія не зберегла їхніх прізвищ. Припускають, що цю пісню написав Семен Климковський, вона відома всій Європі.

У попередніх класах ви вивчали українські пісні різних народів.

— Хто назве жанри української народної пісні?

— Календарні пісні: колядки, щедрівки, веснянки, гаївки, жниварські.

— Історичні пісні: думи, балади.

— Жартівливі пісні.

— Пісня „Їхав козак за Дунай” належить до соціально-побутових пісень. Окрім соціально-побутових, виокремлюють козацькі, чумацькі, кріпацькі та рекрутські пісні.

2. Художній показ пісні та характеристика прослуханого.

 

Їхав козак за Дунай

Українська народна пісня


Рухливо

image12

2. «Білих ручок не ламай,

Ясних очей не втирай,

Мене з війни зі славою

К собі дожидай!»

«Не хочу я нічого,

Тільки тебе одного,

Будь здоров ти, мій миленький,

А все пропадай!»                                   Двічі (Останні 4 строки)

3. «Постій, постій, козаче,

Твоя дівчина плаче,

На кого ж ти покидаєш, —

Тільки подумай!»

Свиснув козак на коня:

«Оставайся здорова!

Як не згину, то вернуся

Через три года!»                                   Двічі (Останні 4 строки)

3. Розучую пісню за нотним текстом:

—  Який розмір пісні?

—  У якому ладі звучить твір?

—  Які тривалості нот зустрічаються?

—  Які ритмічні труднощі ви бачите?

4. Розучую пісню по фразах з проплескуванням ритмічного рисунка за нотним текстом. Хоча мелодія пісні запам’ятовується легко, розучую її в повільному темпі, стежачи за правильним голосоведенням.


IV. Слухання музики слід пов’язати з розучуваною піснею, тему якої композитор використав у своїх варіаціях.

Одного разу, повертаючись із Ляйпціґа, М. Лисенко на станції чекав потяга і почув знайому пісню, але її співали німці. Чия це пісня? — запитав М.Лисенко.

— Наша. — Та це пісня „Їхав козак за Дунай”, вона — наша.

—  Що таке варіації?

(Це музичний твір, в якому, основна тема піддається різноманітним змінам - мелодичним, ритмічним, динамічним, темповим...)

— А зараз послухайте варіації на тему української народної пісні „Їхав козак за Дунай” і скажіть, які зміни ви почули тут.

— Скільки тут варіацій?

— Який інструмент виконує їх?

— Чи зберігається основна мелодія у кожній частині цього твору?

— Чи збагатилась народна мелодія за рахунок різних видів варіативного виконання?

Повторне слухання.


V. Підсумок уроку.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити