Уроки музики 5-8 класи

5 КЛАС


Тема 1. Музика і мистецтво слова.


Урок 4

Тема уроку. Звукоряд, спів вправ. Робота над піснею ”Їхав козак за Дунай”. Слухання музики. М. Лисенко ”Радуйся, ниво неполитая”


Мета уроку: закріпити з дітьми поняття „звукоряд”, дати визначення кантати; розвивати вокально-хорові навички та музично-ритмічний слух; виховувати інтерес до музики українських композиторів.

Тип уроку:  комбінований.

Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, музичний інструмент, портрет М. Лисенка.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.


II. Актуалізація опорних знань учнів.

— Діти, почувши тему уроку, ви згадали, що про звукоряд ви вчили у молодших класах. Гадаю, що вам не важко буде дати визначення цього поняття. Отже, то що таке звукоряд?

Звукоряд — це послідовне розміщення звуків за висотою у висхідному чи нисхідному порядку.

—  А тепер проспіваємо звукоряд „до мажор” вверх та вниз.

—  А чи пам’ятаєте ви поспівочку про звукоряд? Я вам її нагадаю, а ви послухайте.


Звукоряд

 


III. Роботу над піснею можна розпочати з нагадування мелодії пісні.

—  Діти, я заграю мотив пісні, а ви назвете її?

(Це уривок з пісні „Їхав козак за Дунай”, яку ми почали вивчати на минулому уроці).

—  Давайте виконаємо 5 разом і продовжимо вивчати далі.

Працюю над чистотою інтонування, диханням, дикцією.

—  Вивчивши пісню загалом, чи звернули ви увагу на 5 лад?

—  Перша частина твору звучить у мінорі, а друга — у мажорі. То ж добре вслухайтеся, хто цього не зауважив.

—  А тепер виконаємо пісню „В ролях”: хлопці будуть виконувати слова козака, а дівчата — дівчини. (Бажаючих опитую на оцінку).


IV. Музично-ритмічні рухи.


V. Слухання музики варто розпочати з

1. Розповіді про Миколу Лисенка.

М. Лисенко — це український композитор, засновник української класичної музики. Народився він на Полтавщині, а вчився у Києві, Ляйпцігу та Петербурзі. Впродовж усього життя композитор збирав українські народні пісні, дописував їх, включаючи у свої твори. Під час перебування у Петербурзі у нього склалися добрі стосунки із студентами Академії мистецтв. Коли Микола Віталійович прощався з Петербургом, студенти влаштували йому проводи. Усі хористи заспівали могутніми голосами народний гімн в обробці Лисенка „Гей, не дивуйте, добрії люди!”. Це був тисячний хор, який заглушив гамір Невського проспекту. Чимало творів композитор написав на слова Т. Шевченка, а саме музику до „Кобзаря”. Сьогодні ви послухаєте один із цих творів - кантату „Радуйся, ниво неполитая”. Це твір для хору, оркестру та соліста. Такий твір називається кантатою.

Сьогодні ви, діти, послухаєте п’яту частину кантати „Оживуть степи, озера”. Музика в цьому творі не тільки підсилює сюжет, а й доповнює його, надаючи змісту нових ознак.

2. Бесіда за прослуханим твором.

— Які засоби музичної виразності використав композитор?

— Які почуття викликав у вас цей твір?

— Яке значення художнього слова у цьому творі? (Діти відповідають).


VI. Підсумок уроку.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити