Уроки музики 5-8 класи

6 КЛАС


Тема 2. Я і музика

Урок 33

Тема уроку. Однойменні тональності та паралельні тональності. Розучування пісні ”Гей, шуми, Великий Луже”, музика Є. Пасічника.

Слухання музики. Д. Бортянський. ”Хоровий концерт № 24”


Мета уроку: дати дітям поняття про однойменні тональності та закріпити на музичній вправі та пісні; розвивати у дітей вокально-хорові навички та ладо-тональний слух; виховувати інтерес до української народної музики.                                             

Тип уроку: комбінований.                                                 

Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, фортепіано.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.


II. Розспівування.

Вправа на розвиток легкості і рухливості голосу.


image168” border=

 

— Чи звернули ви увагу на знаки? Що ви помітили?

(І частина вправи написана у ре мажорі, бо при ключі два дієзи і тоніка. а II частина — у ре мінорі, а знак при ключі помінявся на один бемоль.)

Давайте просольфеджуємо цю вправу уважно, звертаючи увагу на знаки і зміну ладу. Запам’ятайте, що тональності мажору і мінору, які мають однакову тоніку, але різні ключові знаки альтерації, називають однойменними.


ІІІ. Розучування пісні.

1. Діти, сьогодні ми вивчимо з вами нову пісню Євгена Пасічника,Дей, шуми, Великий Луже”. Я вам її виконаю, а ваше завдання визначити основний зміст тексту пісні, лад, характер виконання.


Гей, шуми Великий Луже

Слова П. Ребра

Музика Є. Пасічника


image169” border=

image170” border=

 

То не вітер лине з поля

В придніпровській стороні,

То летить козацька воля

На буланому коні.

Сходить сонце, золотиться,

Мов козацька булава.

Ще не висохла криниця —

Запорізька Січ жива.


Приспів:

Наша мова солов’їна

Піде з нами у віки.

Доти буде Україна,

Доки будуть козаки.


2. Художній показ пісні.

3. Характеристика прослуханого.

Пісня написана у темпі маршу, вона бадьора, мужня, самі слова пісні говорять про те, що Україна знову вільна, а козацька слава не вмре, не поляже. Доки є в Україні козаки, доти жити буде Україна.

4. Розучую пісню за нотним текстом. Звертаю увагу дітей на ключові знаки альтерації. Пісня має заспів і приспів. Заспів звучить у мі мінорі, а приспів — у мі мажорі. Такі тональності називаються однойменними.

У багатьох тактах цієї пісні використана синкопа.

— Що таке синкопа?

— Як називаються тональності, використані у пісні?

Розучую пісню по фразах, звертаю увагу на половинну з крапкою, яку треба протягнути довше.


V. Слухання музики.

1. Вступна бесіда.

Другу половину 18 ст. називають „золотим віком” української музики, бо у той час працювали десятки талановитих композиторів і співаків, але ніхто не здобув такої гучної, тривалої і заслуженої слави, як Дмитро Бортнянський, ніхто не став таким „улюбленцем долі”, чия творчість різноманітна, численна, звучали і в храмах, аристократичних салонах, і з нагоди державних свят. Композитор написав збірку романсів та пісень, 8 клавірних сонат, першим в українській музиці створив Концертну симфонію для семи інструментів. Проте найвидатніші свої твори він написав в жанрі духовного хорового концерту. Більшість з них створена на тексти з Псалтиря, а два присвячені святам церковного календаря - Різдву і Великодню. Музична мова концертів відображає висок; майстерність композитора, вона багата і пишна. Сьогодні ви, діти, послухаєте його „Хоровий концерт № 24”, який починається характерним для протяжної пісні унісонно-октавним заспівом низьких голосів. Уже в наступному епізоді головні поспівки мають типові інтонації українських ліричних пісень.

2. Слухання твору.

3. Характеристика прослуханого. (Висловлення учнів про почуте).

4. Повторне слухання.


VI. Підсумок уроку.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити