Уроки музики 5-8 класи

7 КЛАС


Тема 2. Композиція музичного твору

Урок 28

Тема уроку. Виражальна роль тембрів та регістрів в оркестровій музиці. Робота над піснею ”На долині туман”.

Слухання музики. В. А. Моцарт. Симфонія № 40 (І і II ч.)


Мета уроку: вчити дітей практично застосовувати знання з музичної грамоти, формувати емоційно-чуттєву сферу учнів; розвивати навички активного сприймання музичного твору; прививати інтерес до музики, робити самостійні висновки про почуте.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: магнітофон, фортепіано, аудіо-запис, портрет В. А. Моцарта.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.


II. Розспівування.


III. Актуалізація опорних знань учнів.

— Яке значення тембру і регістру в оркестровій музиці?

— Що таке тембр?

Тембр — це голосове забарвлення. Кожен інструмент має специфічне забарвлення, за яким на слух можна визначити назву інструменту. Пам’ятаєте симфонічну казку С. Прокоф’єва „Петрик і вовк”, у якій він надав інструментам „роль” головних персонажів, де кожному героєві казки відповідав певний інструмент.

Не менш важливу роль відіграє регістр — це частина діапазону музичного інструменту. Наприклад, у нижньому регістрі звуки важкі, низькі, а у верхньому — легкі, світлі, співучі.

(Виконання триголосної ритмічної вправи на cт. 59 у посібнику).


IV. Роботу над піснею продовжуємо (продовження).

Щоби пісня прозвучала виразно, потрібно звертати увагу на дикцію, характер виконання, дихання, а також на ритмічний рисунок. Бажаючих опитую на оцінку.


V. Слухання музики.

1. Вступна бесіда.

— Подивіться на портрет цього композитора і назвіть його.

— Що ви знаєте про В. А. Моцарта?

— Які твори його ви слухали?

— Чий це композитор?

2. Розповідь.

Про красу музики Моцарта німецький композитор Р. Шуман якось висловився так: „Кожна нота в ній — чисте золото, кожна частина її — скарб”.

Дивовижним був музичний розвиток Моцарта. Народився майбутній композитор в Австрії у м. Зальцбург 1756 р. в сім’ї відомого музиканта. Всі сприймали малого Моцарта як дивовижну дитину, називали чарівником. З 4-х років він почав створювати власні твори, а в 6 став віртуозом-клавесиністом. Відтак Moцарт разом з батьками і сестрою вирушив у концертне турне по Європі. У 12 років він написав свою першу оперу.

Надзвичайно насичена творча і виконавська діяльність, злидні, незгоди швидко підточували сили композитора. Із знаменитого у дитячі роки він стає майже забутим у роки зрілості.

Музична спадщина композитора велика: 19 опер, 50 симфоній, концерти для скрипки з оркестром, менуети, рондо.

Сьогодні ми послухаємо з вами Симфонію № 40.

— Що таке симфонія?

— Які групи інструментів входять у симфонічний оркестр?

Симфонія № 40 — це твір, який розкриває весь життєвий шлях композитора — від романтичних мрій геніального хлопчика до трагічних переживань великого Моцарта.

2. Слухання І та II частини симфонії.

3. Характеристика прослуханого.

I частина — це щира розповідь людини, музика трепетно-ніжна з відтінком суму Мелодію виконують скрипки.

II частина — Andante (помірна). Звучить світла, наспівна, ніжна музика. В ній відсутні контрасти, звучання оркестру ніби випромінює м’яке сонячне світло.


V. Підсумок уроку.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити