МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО 5 КЛАС
Конспекти уроків

І семестр


Урок 12. НАРОДНІ ІНСТРУМЕНТИ (ПРОДОВЖЕННЯ)


Мета: познайомити дітей з народними музичними інструментами, музикою троїстих музик. Розвивати естетичні смаки дітей, прививати їм любов до української народної музики.


Вступ

На минулому уроці ми розпочали цікаву подорож у світ народних музичних інструментів. Сьогодні ми продовжимо подорожувати.


Народні музичні інструменти

Старовинний народний інструмент часів Київської русі – гуслі – належить до струнної групи. В сучасних Україні та Угорщині народний інструмент, схожий на гуслі, називається цимбали. (Ілюстрації гуслі та картина В. Васнєцова «Гуслярі»)

Ударні та шумові інструменти є в кожного народу, вони також дуже різні. У багатьох країнах здавна поширені брязкальця, наповнені зернами або іншими предметами. Спочатку їх використовували для подання сигналів, а пізніше – для ритмічної організації музики. Невід’ємною частиною музики різних народів є барабани. Прості у виготовленні, ці інструменти не вимагають особливих навичок гри, тому існують у сотнях різновидів.

В Україні найпоширенішим ударним інструментом у народній музиці є бубон (решітка). Легкий дерев’яний обідок, обтягнутий з одного боку шкірою, - це найпростіша конструкція бубна, що був відомий в Україні ще за давніх часів. Сучасні матеріали, металеві дзвіночки, тарілочки, гарне оздоблення змінили вигляд бубна, що завжди супроводжував танцювальну музику. Вони входили до складу полкової музики Війська Запорізького, як і тулумбаси – барабани, що нагадують литаври. (Ілюстрації цих інструментів)

Слухання. Африканська народна музика «Танець духів» (фрагмент)

Слухання. Японська народна музика «Танець дощу»


Аналіз прослуханих творів

Порівняйте африканську та японську музику. У чому відмінність?

Доберіть слова, які розкажуть, що нагадують звуки барабанів.


Демонстрація норвезької народної пісні «Чарівний смичок»


Розучування норвезької народної пісні «Чарівний смичок»


1. Прийшов у село музикант-старичок,

В руках музиканта – чарівний смичок.

Ударив у струни – зібрався народ.

Танцює, співає, сміється село.


2. Проходив багач – як почув скрипаля,

То враз його заздрість за душу взяла.

- Продай свою скрипку! Тобі заплачу,

За неї віддам я всього досхочу!


3. Ні! Скрипку свою я тобі не продам.

Дорослим потрібна вона й дітлахам.

Під звуки її веселиться народ,

Танцює, співає, сміється село!


Виконання пісні «Козацькому роду нема переводу», М. Балеми, М. Воньо та П. Карася


Підсумки уроку

Народних інструментів у світі велике розмаїття. Виглядають вони інколи однаково, але називаються по-різному.


Домашнє завдання

Знайдіть або вигадайте загадки про музичні інструменти.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити