УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ


Урок 11

Тема. Дослідницький практикум. З чого це виготовлено?


Мета: ознайомити учнів із природними матеріалами, з яких зроблені предмети, необхідні людині; учити наводити приклади природних матеріалів, з яких людина виробляє предмети вжитку; дати уявлення про виробництво кераміки, чавуну, сталі, тканин; розвивати вміння досліджувати природні об'єкти та об'єкти, створені людиною; виховувати дбайливе ставлення до природних багатств, повагу до людей праці.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?


II. Повідомлення теми і мети уроку

—    Праця людини перетворює природу. Людина створює предмети, продукти, необхідні для свого існування. Усі речі, що оточують нас, зроблені з матеріалів. Сьогодні на уроці ми дослідимо, з чого що виготовлено.


III. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя

—    Наш дім у Всесвіті — планета Земля. З усіх планет Сонячної системи тільки Земля виявилася придатною для життя.

Люди пристосовувалися, щоб вижити у скрутних умовах. Вони освоювали земні, водні та повітряні простори, брали у природи все, що вона пропонувала, — їжу, матеріали для одягу і будівництва житла.

—    Озирніться довкола себе. Що у нас у класі зроблено людиною?

—    Що створене природою?

2. З чого виготовлено житло?

—    Як ви вважаєте, для чого і з чого людина будує своє житло? Від чого це залежить?

—    Навчившись споруджувати будинки, наші пращури вибралися з темних печер, де вони рятувалися від негоди і диких звірів. Люди почали освоювати райони, де не було природних укриттів. Тип будинку залежав від місцевих будівельних матеріалів і від погоди в різни пори року.

Розгляньте малюнки (на дошці) з різноманітними типами будівель (житло з гілок — курінь, глиняне житло з солом’яним дахом — хата, житло з льоду — іглу, з цегли — будинок, з колод — хата).

3. З чого виготовлено меблі?

—    Удома нас оточує безліч речей. Кожна з них має своє призначення. У будинку нам потрібні меблі. Коли ми сідаємо обідати, виконувати домашнє завдання, лягаємо спати, то завжди користуємося меблями.

—    Назвіть предмети меблів та їх призначення.

—    З яких матеріалів виготовляють предмети меблів?

—    Назвіть інші предмети в кімнаті. Для чого вони потрібні?

—    Розкажіть, як ви доглядаєте за меблями у своїй кімнаті.

4. З чого виготовлено посуд?

—    Наше тіло нагадує велику машину, яка постійно працює. Навіть уві сні серце б’ється, легені дихають, кров циркулює. їжа — це паливо, завдяки якому відбуваються ці процеси. Ми зберігаємо їжу в посуді та їмо з неї.

—    Як і з яких матеріалів людина виготовляла посуд у давні часи?

—    З яких матеріалів людина виготовляє посуд зараз?

5. З чого виготовлено одяг?

—    З чого виготовляють одяг? (З тканини)

—    З чого виготовляють тканину? (З ниток)

—    З чого виготовляють нитки? (З волокон)

—    Для чого використовують тканину?

—    Які предмети, зроблені з тканини, ви знаєте?

—    Які інструменти і матеріали потрібні для того, щоб пошити брюки? (Олівець, лінійка, сантиметрова стрічка, ножиці, голка і нитки, швацька машина)

—    Для чого потрібна швацька машина? (Вона зшиває тканину швидше, і шов, виконаний на швацькій машинці, є рівнішим.)

6. З чого виготовлено іграшки?

—    Основне призначення іграшки — бути забавою і розвагою для дітей, але у неї є й інші функції. У давнину іграшки готували дітей до дорослого життя. З-поміж перших іграшок, поза сумнівом, були ляльки. їх виготовляли з ганчірок, воску і паперу.

—    Назвіть свої улюблені іграшки. З чого їх виготовлено?

►► Фізкультхвилинка


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Гра «Перевіряємо себе»

—    З якого матеріалу виготовлено стіл, парту? (З деревини)

—    З якого матеріалу виготовлено одяг? (З тканини, шкіри, хутра)

—    З якого матеріалу виготовлено лінійку? (З пластмаси)

—    З якого матеріалу виготовлено склянку? (Зі скла)

—    З чого виготовлено папір?

—    З чого виготовлені предмети, що зображені на малюнках? (Книга, хліб, манна каша, автомобіль, олівець, тарілка, сорочка, ліжко)

—    Які інструменти використовують у роботі з тканиною? (Ножиці, голку)

—    Чим обробляють деревину? (Сокирою, пилою, рубанком)

2. Розподіл предметів на п'ять груп (з дерева, паперу, скла, металу, пластика)



V. Підсумок уроку

—    Праця людини перетворює природу. Людина створює предмети вжитку, продукти, необхідні для її життєдіяльності. Слід поважати працю всіх людей, які працюють задля того, щоб наше життя було більш зручним, а побут — удосконаленим.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити