УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ


Урок 16

Тема. Бережливе ставлення до природи


Мета: розповісти учням про необхідність бережливого ставлення до природи; підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати, примножувати природні багатства; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення; закріплювати правила поведінки в природному середовищі.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?


II. Повідомлення теми і мети уроку

—    «Ми — хазяї нашої природи, і вона для нас — комора сонця з великими скарбами життя. Рибі — вода, птахові — повітря, звірові — ліс і гори. А людині потрібна Батьківщина. Охороняти природу означає охороняти Батьківщину», — писав Михайло Пришвін.

Сьогодні на уроці ми вивчатимемо, як потрібно охороняти природу.


III. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда

—    Що таке природа?

—    Якою буває природа?

—    Як пов’язані жива і нежива природа?

На дошці — схема.


image27

 

—    Що станеться, якщо зникне певний чинник неживої природи?

—    Колись на планеті Земля існували мамонти, зараз їх немає. Але ми живемо!

—    Але, якщо зникнуть:

✵     вода, то...

✵     земля, то...

✵     повітря, то...

✵     сонце, то...

Висновок. Якщо зникне певний чинник неживої природи, не існуватиме життя на Землі.

—    Складно уявити, що все це раптом зникло б, як це сталося з багатьма тваринами і рослинами.

—    А що станеться, якщо зникнуть усі:

✵     рослини;

✵     тварини;

✵     люди?

2. Розповідь про вплив людини на природу

—    Ведучи своє господарство, людина іноді не замислюється, якої шкоди вона може завдати природі. Послухайте розповідь, і скажіть, про що ми завжди повинні пам’ятати.

Люди розорали степи і перетворили їх на поля. На безкрайніх просторах, де жили степові мешканці, їм уже не залишилося місця. Ніде стало жити травоїдним тваринам. Дикі коні вимерли, гепардів тепер можна побачити тільки в зоопарку.

Усе переплуталося в природі. Голодні вовки накинулися на стада свійських тварин. Залишилося мало овець. Не з’їдена ними трава лягла на землю щільним усохлим шаром і почала заважати молодим паросткам пробиватися до світла. Тоді почали боротися з вовками і знищили їх у багатьох степових районах. Овець стало більше, і вони з’їли усю траву.

Тут налетів вітер, і запорошена буря здула дорогоцінний ґрунт. Довелося навколо полів саджати дерева, щоб захищали від вітру.

Посіяли пшеницю, та ось біда: збирати виявилося нічого. Ховрахи так розплодилися, що поперед людей зібрали все зерно. А де ж орли? їх мисливці перестріляли, щоб полювати не заважали. Але тут трапилася нова біда: у садах і городах комахи весь урожай з’їли. Оголосили їх шкідниками і посипали отруйним порошком. Та забули, що можна і самим людям отруїтися.

Довго б ще людям довелося боротися з природою, якби вони, нарешті, не зрозуміли: не потрібно знищувати диких тварин і рослини, потрібно жити у мирі з природою, знаючи її закони. Тепер доводиться рятувати все, що залишилося після поганого господарювання. Виправляти свої помилки завжди складно.

—    Отже, який висновок ми зробимо з прослуханої розповіді?

Висновок. Людині потрібно жити у світі з природою, знаючи її закони.

—    Поміркуйте: людина ставить себе вище, ніж усе інше, створене Природою. Вона (людина) рве, вбиває, збирає, ламає.

—    Чи можуть тварини і рослини обійтися без людини?

—    Чи може людина обійтися без рослин і тварин?

Висновок. Людина — маленька частинка Природи, яка теж повинна підкорятися її законам.

3. Робота над загадками

—    Так, на жаль, людина припустилася безлічі помилок. Чи намагається вона їх виправити?

Тварин і рослин, яким загрожує вимирання, заносять до Червоної книги. їх зберігають у ботанічних садах, заповідниках, зоопарках.

До Червоної книги України занесені рідкісні види тварин і рослин України, які перебувають на межі зникнення.

—    Відгадайте загадки про такі рослини і тварини.

✵ Я найперша зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку. (Пролісок)


✵ Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки,

А як зовуть їх, відгадай! (Конвалія)


✵ На стеблинці волохатій

Шість пелюсток лілуватих.

Гарна квітка — навіть в сні

Усміхається мені. (Сон-трава)


✵ Стоять красуні на воді,

Вінки в них білі й золоті. (Лілії водяні)


✵ У червоних чоботях, в білому халаті,

Він весною прилетів і сидить на хаті. (Лелека)


✵ Дивний ключ у небо лине,

Не залізний, а пташиний.

Цим ключем в осінній млі

Відлітають... (журавлі).


✵ На скелі він будує дім

І не боїться жити в нім.

І могутніх два крила

Є у птаха — у... (орла).

►► Фізкультхвилинка


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Гра «Можна — не можна»

—    Діти, уявіть, що ви опинилися в лісі. Пригадаймо, як слід там поводитися і чого не можна робити. Я називаю дію, а ви плескайте в долоні, якщо це можна робити, і мовчіть, якщо — ні.

Можна:

✵     саджати квіти, рослини;

✵     охороняти рідкісні рослини;

✵     обгороджувати мурашники;

✵     милуватися красою природи;

✵     підгодовувати птахів;

✵     прибирати місце відпочинку.

Не можна:

✵     ламати гілки дерев;

✵     рвати багато квітів;

✵     збивати гриби ногами;

✵     ловити метеликів;

✵     ловити жаб;

✵     руйнувати павутиння.

2. Гра «Доповни словечко»

—    Учні також можуть залучитися до справи охорони рослин і тварин. Виносимо на обговорення такі закони.

✵     Бережи тварин, пташок та їх (...)

✵     Пам’ятай! Ти в природі (...)

✵     Посади (...). Полий (...)

✵     Узимку нагодуй (...)

✵     Не засмічуй (...)

✵     Люби рідний (...)

Слова для довідок: дитинчат, гість, дерево, квітку, пташок, природу, край.

3. Гра «Учимося любити природу»

Учитель промовляє фразу, а учні мають сказати, любить або не любить людина природу, аргументуючи свою думку.

✵     Дівчинка вийшла з лісу з букетом конвалій.

✵     Жінка саджає біля будинку дерева.

✵     Чоловік кинув недопалок на землю.

✵     Директор заводу поставив очисні фільтри на труби.

✵     Водій миє машину на березі ріки.

✵     Дівчинка кинула обгортку від морозива у сміттєвий кошик.

✵     Діти вішають на дерева шпаківні.

✵     Після відпочинку у лісі туристи зібрали і закопали сміття.

✵     Хлопчик б’є пляшки.


V. Підсумок уроку

—    Неможливо уявити людину поза природою — без повітря, води, співу птахів, аромату лугів, шелесту листя. Усе це щедро дарує нам природа, а натомість просить тільки дбайливого, доброго ставлення. На жаль, ані рослини, ані тварини не можуть говорити. А якщо б могли? Що б вони могли нам сказати? «Живімо так, щоб наша Земля була щедрою і прекрасною, щоб на ній дзвінко дзюрчали чисті струмки, дзвеніли голоси птахів, цвіли дивовижні квіти!»

—    Що ви дізналися цікавого на уроці? Чого навчилися?






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити