УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ


Урок 18

Тема. Вода та її властивості. Демонстрація властивостей води (безбарвна, прозора, набуває форми посудини, тече)


Мета: дати учням уявлення про основні властивості води: прозора, рідка, без кольору, без запаху, розчиняє деякі речовини; розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—   Сьогодні _______ грудня, день тижня _______. Надворі _______ погода. Небо _______. Опади _______. Вітер _______.   

—    Як змінилася погода за цей тиждень?


II. Повідомлення теми і мети уроку

►► Робота над загадкою

Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває,

Бува, як скло,

Крихка й тверда —

Звичайна, підкажіть... (вода).

—    Сьогодні ми дослідимо властивості води.


III. Вивчення нового матеріалу

►► Демонстрація властивостей води

—    Проведемо дослід. Візьміть склянку з водою. Насипте сіль і розмішайте її. Що відбувається з кристалами солі? (Вони зменшуються і незабаром зовсім зникнуть.)

—    Але чи зникла сіль? (Ні, вона розчинилася.)

—    Проведемо аналогічний дослід із цукром. Що сталося? (Цукор теж розчинився у воді.)

—    Наступний дослід проведемо з річковим піском. Візьмемо склянку з водою і додамо річковий пісок. Що сталося? (Піщинки падають на дно склянки і лежать там, не змінюючись.)

—    Запишіть результати ваших спостережень у зошит.

Висновок. Цукровий пісок розчиняється у воді. Сіль розчиняється у воді. Річковий пісок не розчиняється у воді.

—    Скуштуйте воду. (Вона не має смаку.) Увага! Якщо ви сумніваєтеся у чистоті джерела, пити з нього воду заборонено!

—    Як очистити воду від нерозчинних речовин? (За допомогою фільтру)

—    Що таке фільтрування? (Очищення води від нерозчинних домішок.)

—    Чому джерельна вода чиста? (Вона проходить крізь товстий шар піску, очищується.)

—    Чим вода відрізняється від шматка дерева або каменя? їх можна взяти до рук, кинути на підлогу? (Вода рідка, її не можна взяти до рук.)

—    Що станеться, якщо ви візьмете воду до рук? (Вона витікатиме.)

—    Чи має вода певну форму? (Не має)

—    Чи можна її покласти на стіл? Що станеться?

—    Наллємо воду в склянку. Якої форми вона набула? (Форми склянки)

—    Наллємо воду в глек. Якої форми вона набула? (Форми глека)

—    Що таке вода? (Рідина)

Висновок. Вода — рідина, не має своєї форми, а набуває форми посудини, у якій міститься. Рідина легко змінює свою форму, розтікається.

—    Які рідини вам відомі? (Вода, молоко, сік, бензин)

—    Чим рідина відрізняється від твердих тіл? (Не має форми, розтікається.)

—    Погляньте на акваріум із рибками. Що можна сказати про воду? Що ви там бачите?

—    Як довести, що вода прозора? Проведемо дослід. На столі — дві склянки. В одну наливаємо воду, в іншу — молоко. В обидві опускаємо ложки. Що ви бачите? Що можна сказати про воду і про молоко? (Молоко — біле, а вода — прозора.)

—    Ви були на річці або озері? Спостерігали за мешканцями водойм? Чи завжди видно дно водойми? (У багатьох річках або озерах вода така чиста і прозора, що ясного літнього дня ми можемо спостерігати риб, які плавають на глибині. У каламутній воді під час весняної повені риб не видно. Каламутна вода не прозора.)

—    Отже, якого кольору вода? (Прозора)

—    Погляньте на наші склянки з водою і молоком. Якого кольору рідина в склянках? (Молоко — біле, а вода — безбарвна)

—    Як визначити запах рідини? (Понюхати)

—    Як правильно визначити запах? (На відстані 20-30 см від обличчя тримати посудину з рідиною. Потім рухами руки спрямувати потік повітря у свій бік.)

—    Чому необхідно робити саме так, а заборонено наближати ніс до ємностей, щоб понюхати? (Можна різким запахом обпалити носову порожнину.)

—    Дізнаймося, чи має вода запах. (Вода без запаху.)

—    Який смак у води? (Не має смаку.)

—    Чому говорять, що вода «солодка»? (Коли дуже хочеться пити.)

►► Фізкультхвилинка


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Відповіді на запитання

—    Які властивості води ви знаєте?

•     Є розчинником солі й цукру;

•     не розчиняє річковий пісок;

•     не має смаку;

•     тече;

•     набуває форми посудини;

•     не має запаху;

•     прозора;

•     безбарвна;

•     випаровується.

—    Чому джерельна вода чиста? (Вона проходить крізь товстий шар піску й очищується.)

—    Чи замерзає джерело взимку? (Ні, оскільки вода постійно рухається.)

2. Робота в парах

—    Спробуйте скласти вірш про воду за поданими римами:

•     в’ється — сміється;

•     чиста — промениста.


V. Підсумок уроку

—    Про які дивні властивості води ви дізналися? (Вода — рідина: без кольору, без смаку, без запаху, тече, прозора, не має форми, випаровується. Вода розчиняє сіль і цукор, але не розчиняє річковий пісок.)





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити