УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ


Урок 19

Тема. Вода в природі та в житті людини. Дослідницький практикум. Куди зникає вода з калюжі?


Мета: з'ясувати властивості води, значення води в природі; розповісти про зміни станів води (твердий, рідкий, газоподібний); дослідити, куди зникає вода з калюжі; виховувати пізнавальний інтерес.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Повідомлення теми і мети уроку

1. Вправа «Погода»

Сьогодні _______ грудня, день тижня _______. Надворі _______ погода. Небо _______. Опади _______. Вітер _______.

—    Як змінилася погода за цей тиждень?

2. Робота над загадкою

Я і хмара, і туман,

І струмок,і океан,

І літаю, і біжу,

І скляною бути можу! (Вода)

—    Сьогодні ми дізнаємося, як вода перетворюється на туман, або може стати шматочком льоду, яке значення має вода в природі.


III. Вивчення нового матеріалу

1. Стани води

1) Читання казки учителем.

Зібралися якось Орел, Щука і фігуристи-спортсмени та розговорилися про те, яка речовина на світі їм більше подобається.

Фігуристи. Наша речовина тверда як камінь, абсолютно прозора, на сонці блищить і іскриться — душу радує.

Щука. А я люблю рідку речовину. Вона така пружна!

Орел. Мені подобається біла речовина, як я сам. Вона така легка! Я часто бачу її біля свого гнізда високо в горах.

2) Дослід (проводить учитель).

—    Показали фігуристи свою улюблену речовину (шматочки льоду на блюдці). Показала щука своє — воду в тарілці. А Орел говорить: «У мене тут її немає, але зараз буде».

На штативі один під одним розташовують: спиртівку — тарілку з водою — блюдце з льодом. Проводять спостереження за випаровуванням і конденсацією пари.

—    Звідки на дні блюдця взялися краплі води? Чому у блюдці з’явилася вода? (Пара від киплячої води піднімалася вгору, а на холодному блюдці знову перетворювалася на воду; лід у блюдці почав від тепла танути — перетворювався на воду.)

—    Засміялися радісно Орел, Щука і фігуристи. Виявляється, любили вони одну і ту саму речовину — воду, але спостерігали кожний по-різному. Вони почали всім загадувати загадку: «Донизу летить крапельками, а вгору — невидимками». (Вода) Ми можемо спостерігати воду в трьох станах: рідкому, твердому і газоподібному.

3) Бесіда (на основі побаченого).

—    Яка вода у склянці?

—    Яка вода падає з хмар на землю влітку? взимку?

—    Яка вода випаровується з носика чайника, що стоїть на вогні?

—    Якою буває вода?

Учні складають речення, розповідають про стани води і міркують: чому взимку йде сніг; як довести, що сніг і лід — це замерзла вода; що відбувається з бурульками теплої сонячної днини; чому заборонено смоктати бурульки і сніг.

4) Дослідницький практикум. Куди зникає вода з калюжі?

—       Після дощу вулиці та дахи будинків мокрі, скрізь калюжі. Але з’явиться сонце — і усе висихає. Куди зникає вода? (Вона випаровується, перетворюється на невидиму пару, що розчиняється в повітрі.)

—       Що відбувається з водою в річках, озерах, морях? (Вона теж випаровується.)

—       Поставимо тарілку з водою і склянку з водою. Де швидше випарується вода? (З тарілки вода швидше випаровується, ніж зі склянки. Чим більше поверхня води, тим швидше відбувається випаровування.)

—       Що відбувається з водою в холодну погоду? (Вона теж випаровується, але не так швидко, як у теплу.)

—       Улітку на вулицю вивішують мокру випрану білизну. Що відбувається з білизною? (Вона через деякий час стає сухою.)

—       Куди зникає вода? (Вона перетворилася на водяну пару, випарувалася.)

2. Води на Землі багато

1) Робота над загадкою.

Що таке: пливе і ллється,

Часом на камінь дереться,

Як немає — все всихає,

Звірі й птахи помирають? (Вода)

2) Робота за ілюстрацією.

—    Якщо поглянути на нашу планету з Космосу (ілюстрація), то побачимо, що вона блакитна, адже поверхня Землі на 3/4 вкрита водою.

3) Де саме на Землі ми можемо знайти воду?

—    Відгадайте загадки.

•     Узимку спить, а влітку шумить (взимку по ній ходять, улітку їздять). (Річка)

•     Посеред поля лежить дзеркало, скло блакитне, рама зелена. (Озеро)

•     Ключем вода б’є. (Джерело, струмок)

—    Де ще ми бачимо воду? (Море, океан, льодовик)

•     Ніг немає, а йде, очей немає, а плаче. (Хмара)

—    Води на Землі багато. Вона в морях і річках, вона застигла в льодовиках і на гілках дерев, вона парує в повітрі. (Іній)

—    Але це ще не усе!

Учитель здавлює пальцями листок рослини — між пальцями з’являється вода.

—    Де ще можна знайти воду на землі? (У рослинах)

—    Дійсно, у листях, стеблах, плодах рослин теж міститься вода (наприклад, помідор на 95 % складається з води, огірок — з 98 % води).

У тілі тварин і людини теж є вода — 65 %. Вода є в кожній живій істоті.

Візьміть будь-який камінь із дороги — і в ньому, в його найдрібніших щілинах, міститься вода. Там, де є вода, завжди є життя. У тих місцях, де немає або замало води, люди риють колодязі, канали, створюють штучні моря і водосховища.

—    Діти, ми втрачаємо цю воду щодня. Як саме? (Ходимо до туалету, пітніємо, видихаємо з повітрям)

—    На добу людина таким чином утрачає до 4 літрів води. Як зарадити собі? (Потрібно пити воду.)

3. Значення води для тварин і рослин

—    Що сталося б, якби в природі зникла вода? (Де немає води, там немає життя.)

—    Рослинам потрібна вода? Вони п’ють? (Звісно, так.)

—    Що станеться, якщо не поливати кімнатні рослини? (Вони засохнуть.)

—    Чи можуть рослини, тварини і людина жити без води? (Ні. Людина може прожити без води 3 доби.)

—    Чи потрібна вода тваринам?

—    Для чого тварини використовують воду?

На дошці — ілюстрації: кит, риби, бобер, боброва хата.

—    Багато тварин мешкають у воді. Бобер споруджує собі будинок посеред водойми з підводним входом — це захист від хижаків.

Кит на повітрі був би роздавлений власною масою. Тільки у воді може він знайти потрібну кількість їжі.

Жаби народжуються у воді та мешкають біля неї та в ній.

Висновок. Вода необхідна всім живим істотам. Рослини, тварини і люди п’ють воду для того, щоб постійно оновлювати її запаси в організмі. Без води живий організм гине. Для деяких тварин (наприклад, риб), вода, крім усього, є єдиним місцем життя. Без води не можуть жити рослини.

4. Використання води людиною

—    З давніх часів люди використовують річкові та морські шляхи для плавання і перевезення вантажів. Силу води люди вже давно змусили служити собі. Спочатку це були водяні млини і машини. Тепер побудовані потужні гідроелектростанції.

На дошці — ілюстрація «Хвиля».

—    Скільки сили у хвилі! На висоту багатоповерхового будинку здіймаються хвилі й з ревом падають униз. Чи використовує людина цю величезну силу води? (Людина будує ГЕС і виробляє електроенергію.)

—    Потрібна вода в промисловості (наприклад, в паперовій). На виробництво одного підручника витрачають 16 л (півтора відра) води. А скільки цих підручників у нашому класі, школі?

Людина повинна поливати поля, інакше загинуть овочі та злаки. Учені придумали, як зменшити кількість шкідливих газових викидів, що утворюються у двигуні автомобіля. Це можна зробити, якщо використовувати водневий двигун.

Кількість чистої води на Землі зменшується. Люди все більше використовують воду для потреб промисловості, сільського господарства і забруднюють її відходами виробництва. Учені придумали різні способи очищення води.

—    Сьогодні вранці ви всі використовували воду?

—    Яку властивість води ви використовуєте, коли миєте руки, посуд? (Вода потрібна не лише для пиття і приготування їжі, але й для підтримання чистоти нашого тіла, посуду, одягу, житла.)

—    Пам’ятайте: воду потрібно берегти! На земній кулі вже є території, де воду продають, оскільки її бракує.

Висновок. Вода дуже потрібна і людині, і рослинам, і тваринам. Отже, потрібно охороняти, берегти її, не забруднювати, використовувати дбайливо.

►► Фізкультхвилинка


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Бесіда

—    У якому стані може перебувати вода? (Рідкому, газоподібному, твердому)

—    Що станеться з водою у блюдці, якщо ми поставимо її біля гарячої батареї? (Вона випарується.)

—    Що станеться з водою у блюдці в морозильній камері? (Вона замерзне.)

—    Що станеться з водою, якщо ми витягнемо блюдце з морозильної камери? (Вона знову стане рідкою.)

2. Визначення речовини за її властивостями

•     Непрозорий, білий, рихлий, позбавлений смаку, швидко тане в теплі. (Сніг)

•     Непрозорий, білий, твердий, солодкий, швидко тане у воді. (Цукор)

•     Прозорий, безбарвний, твердий, слизький, крихкий, в теплі тане повільно. (Лід)

•     Прозоре, безбарвне, тверде, слизьке, крихке, не тане. (Скло)

3. Робота над загадками

•     Яку воду можна носити у решеті? (Сніг)

•     Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (Град)

• «Що це? Що це? — всі кричать, —

Білі мухи он летять!» (Сніг)

•     Скатертина біла весь світ накрила. (Сніг)

•     Узимку горою, а літом водою. (Сніг)

•     Текло, текло, та і лягло під скло. (Вода і лід)

•     І в огні не горить, і в воді не тоне. (Лід)

•     Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)

•     Без чого не буває криниці? (Без дна)

•     У який горщик не можна налити воду? (У повний)

• Синя, соковита, на дереві росте,

А «с» на «з» змінити —

Великий дощ впаде. (Слива — злива)

• Якщо із «з» візьмеш це слово,

Великий дощ впаде раптово.

Як тільки «з» на «с» заміниш,

Між фруктами мене зустрінеш. (Злива — слива)

4. Гра «Встав потрібні слова»

•     Вода буває у... станах.

•     Коли холодно, вода...

•     Коли кипить чайник, з його носика виходить...

•     Вода... сіль і цукор.

•     Вода... пісок, камінчик, цвях.

•     Вода потрібна...


V. Підсумок уроку

—    Де зустрічається вода в природі?

—    Чи можуть жити без води рослини, тварини?

—    У яких трьох станах може перебувати вода?

—    Які властивості води ви знаєте?

—    Які загадки запам’ятав?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити