УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ


Урок 22

Тема. Значення повітря для живої природи


Мета: дати дітям первинні уявлення про значення повітря в житті живих організмів; формувати досвід творчої діяльності учнів, сприяти розвитку загально-навчальних умінь; спрямовувати практичну діяльність учнів; учити їх дбати про чистоту повітря.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?


II. Повідомлення теми і мети уроку

—    Відгадайте загадку.

Що в кімнаті невидиме? (Повітря)

—    Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про значення повітря для живої природи.


III. Вивчення нового матеріалу

1. Повідомлення вчителя «Повітря на Землі»

1) Що таке повітря?

—    Усім рослинам і тваринам для життя потрібні не лише тепло і світло, але й повітря. Усі вони живуть у повітрі. Повітря, як ковдра, огортає нашу планету. Воно рятує живі організми від шкідливих космічних випромінювань і зберігає теплоту Землі.

З чого складається повітря? Повітря — це суміш різних газів. Ви вже знаєте, що в повітрі є гази: кисень і вуглекислий газ. Кисень використовують для дихання майже всі живі організми. Вуглекислий газ потрібний зеленим рослинам для того, щоб хлорофілові зернятка отримували з нього цукор.

2) Повітря і тварини.

—    Повітря — місце існування багатьох живих організмів. Птахи і комахи мають чудові пристосування для польотів — крила. У повітрі вони не лише пересуваються, але й шукають собі їжу, рятуються від ворогів.

Повітря допомагає літати.

У павуків літальний апарат — павутиння. Цікаво простежити, як павук готується до польоту. Підіймається на злітний майданчик, що добре обдувається вітерцем. Міцно схоплюється за те місце, де сидить, своїми вісьмома ніжками і починає випускати павутиння. Потім піднімає кінець черевця якомога вище. Вітер підхоплює павутиння і витягає його з павутинових бородавок на 2-3 метри. Павук відчіплюється від злітного майданчика, схоплюється за павутиння і летить! Вітер несе його в нове місце, чимдалі від родичів, де буде досить корму.

Не дивуйтеся, якщо ясного сонячного дня до вас раптом прилипне павутиння. Це павук-мандрівник наштовхнувся на вас.

3) Повітря і рослини.

—    Не лише тварини, але й багато рослин переміщуються повітрям.

У багатьох дерев і трав немає яскравих квіток. Вони цвітуть непоказними дрібними квіточками. їм не потрібно притягати комах. Свій пилок вони довіряють вітру.

—    Чому береза цвіте до розпускання листя?

—    Хмарки пилку літають над полями, де ростуть жито, пшениця, ячмінь, овес та інші злакові рослини.

Не лише пилок, але й плоди, насіння деякі рослини довіряють вітру. Ось як це починалося.


КАЗКА ПРО ТЕ, ЯК РОСЛИНИ З ВІТРОМ ПОДРУЖИЛИСЯ

Давно це було. Напевно, ще і давні люди не населяли тоді Землю. жили в лісі дерева, трави, кущі. Щороку народжували вони своїх діточок — насіння, плоди. Падали діточки поряд із батьками, там і проростали. Через декілька років тісно стало в лісі. Рослини-мами, рослини-дітки, рослини-онуки... Бракує всім місця в землі, тепла і світла, а поряд із лісом луг, світлий, просторий. Почали рослини думати, як їм своїх діток відправити на луг. Але немає у плодиків і насіння ніжок, не перебіжать вони на луг. Сумують дерева, а вітер їх гілками гойдає і слухає. Слухав-слухав, і запропонував: «Ви свої насінинки і плодики легшими народжуйте і приробіть до них крильця, тоді я зможу вам допомогти!» Не один рік минув, поки вітер залишився задоволений роботою рослин. На лугу з’явився гарний ліс. Багато рослин відтоді кидають на вітер своїх діточок, а вітер відносить їх на нові луги.

Узимку жене по снігу, як човники з вітрилом, насіння ялини. На декілька кілометрів спливають вони від мами-дерева. Дрібні легкі плодики берези з двома крильцями летять за вітром на 2 км від матінки-берези. Плодики клена дещо важчі, їх вітер може понести тільки на 90 м, а в’яза — ще менше — на 20 м.

Трави теж вирішили довірити вітру своїх діточок.

Задоволений вітер, що рослинам зміг допомогти. Радіють рослини, що розв’язали проблему з розселенням свого потомства.

Демонстрація ілюстрацій насіння дерев і трав.

—    Розглянемо плодики, що розселяє вітер.

—    Знайдіть літальний апарат і насіннячко.

2. Фізкультхвилинка


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Вивчення народних прикмет

•     Сильний вітер під час дощу — на гарну погоду.

•     Якщо вітер дме вночі, то з’явиться вода вдень.

•     Якщо зірки мерехтять, то посилиться вітер і погода погіршає.

•     Якщо дим стелеться по землі, то потрібно чекати на погану погоду.

2. Бесіда про забруднення повітря

—    Яке найголовніше значення має повітря для всього живого на землі? (Ми ним дихаємо.)

—    Як ви вважаєте, чи багато повітря на планеті? Чи вистачить його всім людям? Звідки береться чисте повітря? (Кисень виділяють усі рослини, а найбільше — морські синьо-зелені водорості.)

—    Як забруднюється повітря? (Заводи, машини, пил, пожежі та вогнища... )

—    З чого крім кисню і вуглекислого газу складається повітря?

—    Так, до складу повітря входять інші гази, водяні пари і пил. Незважаючи на це, чисте повітря прозоре і не має запаху.

У горах і сільській місцевості повітря чисте. Над океаном повітря ще чистіше. А ось у містах, де багато машин, фабрик, заводів, повітря забруднене димом, що виходить із труб котлових, вихлопних труб автомобілів. Тому повітря в містах іноді має дуже неприємний запах.

►► Обговорення проблеми

—    Фермери вирощують корів, щоб було багато молока. Корови їдять траву на луках. Люди чекали на дощ. Пройшов дощ. Але раптом трава пожовкла і навіть почорніла, усі квіти зів’янули.

—    Чому так сталося?

Виявилося, що це був кислотний дощ. Хмара пропливала над заводом. З труби йшов дим. Хмара забруднилася сажею, кіптявою, хімічними відходами, які йшли з труби. Забруднений дощ пройшов над луками. Трави немає, отже, немає корму для корів. Діти залишилися без молока.

—    Як розв’язати цю проблему?

Якщо ми закриємо завод, то знову виросте трава, буде корм для корів і знову буде багато молока. Але його нікуди наливати, адже ми закрили завод, на якому виробляли посуд для молока.

—    Як знайти вихід із цієї ситуації?

—    Як захистити повітря на планеті? (Обговорення проектів: саджати нові дерева, будувати очисні споруди, установлювати фільтри на машини...)

—    Дорослі теж стурбовані цією проблемою. Цим займається наука екологія. У багатьох країнах видані закони, що забороняють забруднювати природу. На всі труби, що димлять, установлюють спеціальні фільтри. Але цього замало, тому робота триває і понині.

—    Повітря в приміщенні чистіше вуличного або брудніше? (Брудніше в 10 разів.)

—    Що таке пил? (Частинки шкірних покривів людини і тварин, ворсинки різних тканин і килимів, а в них міститься багато бактерій і мікробів, які вражають дихальні шляхи і викликають різні форми алергії.)

—    Як захистити повітря в приміщенні: удома, в класі?

3. Виконання малюнка «Кому потрібне повітря?»

4. Робота з «розсипанками» літер

—    Що потрібно для нашого життя, щоб усі на планеті були здоровими і щасливими?

Діти з літер збирають слова «Чисте повітря».

5. Колективне виконання тестових завдань

1) Що таке повітря?

а)    Рідина;

б)    тверда речовина;

в)    суміш газів.

2) Скільки часу людина може обходитися без повітря?

а)    5 тижнів;

б)    5 днів;

в)    5 хвилин.

3) Чисте повітря:

а)    біле;

б)    прозоре;

в)    синє;

г)    здатне переміщуватися;

д)    залишається на місці;

е)    без запаху;

ж)   пахне;

з)    легке;

и)    важке;

к)   має температуру;

л)   має форму кулі.

4) Рух повітря — це:

а)    листопад;

б)    вітер;

в)    сніг.

5) Куди піднімається гаряче повітря?

а)    Угору;

б)    униз;

в)    у сторони.

6. Вивчення правил здоров'я

•     Намагайся перебувати якомога рідше поблизу дороги, намагайтеся не дихати глибоко, дихайте лише носом.

•     Краще гуляйте в парках чимдалі від доріг.

•     Повітря в квартирах дуже забруднене через скупчення пилу, тому кімнату потрібно постійно провітрювати за допомогою хороших протягів, люди мають перебувати в цей час в іншій кімнаті.

•     Мешканцям перших поверхів не слід відчиняти кватирки, коли під вікнами багато машин, особливо вранці, коли водії прогрівають мотори.


V. Підсумок уроку

—    Для чого потрібне повітря? (Щоб дихати. Без їжі людина живе 5 тижнів, без води — 5 днів, а без повітря 5-ти хвилин прожити не зможе.)

—    Де повітря чистіше? У якій місцевості?

—    Чим ще забруднюється повітря?

—    Як можна очищувати повітря вдома, на вулиці від шкідливих домішок?

—    Що нам потрібно для очищування повітря в класі?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити