УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ


Урок 23

Тема. Запитання до природи. Чому підстрибує м'яч?


Мета: розповісти дітям, як люди використовують властивості повітря; дослідити, чому підстрибує м'яч; викликати інтерес до пізнання природи, дослідницької діяльності, бажання зрозуміти сутність явищ.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?


II. Повідомлення теми і мети уроку

Без ніг біжить,

Без крил летить. (Вітер)

—    Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як люди використовують властивості повітря.


III. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя

—    Дуже давно люди помітили, що вітер здатний рухати предмети, а легкі навіть піднімати і переносити на деяку відстань. «А чи можна приручити вітер?» — думали вони. Але минуло ще багато віків, перш ніж люди навчилися використовувати силу вітру.

—    Щоб вам було зрозуміліше і цікавіше, я показуватиму досліди, а ви поясните, яка властивість повітря тут використана, і як люди використовують цю властивість повітря.

2. Проведення дослідів

1) Відгадайте, що у мене в руках. (Апельсин, розрізаний і захований від очей)

—    Чому ви відчули запах апельсина? Яка властивість повітря допомогла вам це зробити? (Повітря перебуває в постійному русі)

—    Де використовують цю властивість? (Прилади для відлякування комарів, освіжувачі повітря)

2) Погляньте, як підстрибує м’яч.

—    Натисніть на стіл, що ви відчуваєте? (Твердий стіл) Спробуємо відчути повітря. Візьміть гумовий м’яч і натисніть на нього. Що ви відчуваєте? (Що м’яч не порожній, у ньому щось є.)

—    Отже, повітря можна відчути завдяки напруженню м’язів руки.

—    Що станеться, якщо м’яч удариться об підлогу? (Повітря в ньому стиснеться.)

—    Чому м’яч підстрибує? (Пружність повітря. Стиснуте повітря пружне, воно розширюється, і м’яч із силою відскакує від підлоги.)

—    Де ще міститься стиснуте повітря? Де ще люди стали застосовувати цю властивість? (У шинах велосипеда й автомобіля.)

—    Чому не можна їхати на велосипеді, коли у ньому пробите колесо?

3) Надуємо дві різні за формою кулі.

—    Чому вони збільшилися? Чому мають різні форми? (Повітря займає місце і набуває форми того предмета, у якому воно міститься.)

—    Чому водолаз певний час може перебувати на морському дні? Люди придумали закачувати повітря у балони, що використовують аквалангісти під водою і пожежники під час пожежі.

4) Покладемо кульку на воду.

—    Чому вона не тоне? (Повітря легше за воду, тому спливає.)

—    Де використовують цю властивість? (Надувний матрац, понтонний міст)

5) На долоні лежать дрібні папірці. Я подула на них. Що сталося?

—    Яка властивість повітря використана? (Рух і сила повітря)

—    Де ще застосували люди цю властивість? (Вітрила, вітряні млини)

—    Коли ви відчуваєте силу вітру? (Буран)

6) Я тримаю руку високо над свічкою.

—    Чому мені гаряче? (Повітря під час нагрівання піднімається вгору.)

—    Ця властивість повітря значно змінила життя людей.

Коли люди помітили, що гаряче повітря з труби піднімається вгору, вони вирішили використовувати цю властивість. У російському місті Рязань жив чоловік на прізвище Крякутний. Він узяв мішок для зберігання одягу, наповнив його гарячим повітрям із пічної труби, а до нього приробив сидіння на вірьовках.

—    Що винайшов Крякутний? (Повітряну кулю)

—    Невідомо, чим завершилися ці спроби. Але значно пізніше у Франції брати Жозеф і Етьєн Монгольф’є спорудили повітряну кулю зі щільної тканини з отвором унизу.

Через цей отвір наповнили кулю гарячим повітрям. До кулі вони прив’язали кошик, у який посадили качку, півня і барана. Куля піднялася у повітря і благополучно приземлилася. Після цього вже через 5 місяців на повітряних кулях почали літати і люди. Так почалася ера повітроплавання.

—    Як ви вважаєте, для чого можна використовувати повітряну кулю? (Для подорожей, для складання плану місцевості, для спостережень за військовими діями та ін.)

—    Чи можна керувати повітряною кулею? Чому не можна?

—    Учені мріяли створити літальний апарат, яким можна керувати. Незабаром винайшли дирижабль. Він оснащений гребним кермом, що дає змогу змінювати напрямок польоту. Але дирижаблі були величезними, незграбними і тихохідними. Тому пізніше їх замінили літаки і вертольоти.

—    Яка властивість повітря використана для створення повітряної кулі?

►► Фізкультхвилинка


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

—    Чому в люті морози птахи сидять настовбурчившись? (Вони роблять так, щоб між пір’ям містилося якомога більше повітря, щоб воно утримувало тепло тіла.)

—    Чому кватирку роблять у верхній частині вікна, а батареї встановлюють під вікном, унизу? (Тепле повітря легше ніж холодне і піднімається вгору, для цього відчиняють кватирки, щоб його охолодити. Батареї нагрівають холодне повітря, що міститься внизу приміщення.)


V. Підсумок уроку

—    Про що нове ви дізналися сьогодні на уроці?

—    Що вам сподобалося найбільше?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити