УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ


Урок 31

Тема. Кімнатні рослини. Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами


Мета: ознайомити учнів із різноманітністю кімнатних рослин; виховувати прагнення доглядати за кімнатними рослинами.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?


II. Повідомлення теми і мети уроку

►► Читання вірша

КІМНАТНІ КВІТИ

Кімнатні квіти я люблю

То пещу їх, то поливаю,

То з ними тихо говорю,

То їм пісні на сон співаю.

Вони всміхаються мені —

Вони — живі, красиві...

—    Сьогодні на уроці ми ознайомимося із кімнатними рослинами і поговоримо про догляд за ними.


III. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда про кімнатні рослини

—    Що у нас на підвіконні росте, дихає і живиться? (Кімнатні рослини)

—    Назвіть відомі вам кімнатні рослини.

—    Як ви вважаєте, чи не замалий горщик для нашої герані?

—    Можливо, якщо її більше поливати, то й не потрібно змінювати горщик, нехай живе в маленькому?

—    Можна поставити герань на тумбочку в темний кут?

—    Отже, які умови потрібні для життя рослин? (Тепло, світло, вода, земля)

—    Чому все це необхідно кімнатним рослинам? (Вони дихають, живляться, ростуть.)

—    До якої природи належать кімнатні рослини? (До живої природи)

2. Ознайомлення з кімнатними рослинами: кактусом, бегонією, фіалкою, сансев'єрою

Учитель називає рослину, пропонує розглянути її зовнішній вигляд — будову стебла, форму й забарвлення листя, квітів, розповісти, як доглядати, куди поставити, щоб рослина добре росла.

—    Який колір листя? (Світло-темно-зелений)

—    Які листочки? (Гладенькі, пухнасті, блискучі)

—    Чи є гілочки? Які вони? (Короткі, довгі)

Називаючи наукові назви рослин, доцільно розповісти дітям про те, що одну й ту саму рослину називають по-різному, наприклад, алое — столітник, аспідістра — дружна сімейка, бальзамін — вогник тощо.

—    Зазвичай, народні назви дуже влучні. Наприклад, аспідістру називають «дружною сімейкою» тому, що її листя з’являється і росте водночас, рослина швидко розвивається. Бальзамін називають «вогником» за яскравий колір квітів.

Спеціально вчити з дітьми назви кімнатних рослин не потрібно. Але під час спостережень або догляду за рослиною слід завжди називати її правильно. Так діти зможуть запам’ятати найскладніші назви.

На уроці можна виготовити таблички з написами назв кімнатних квітів і повісити на гілочки розглянутих рослин.

3. Гра «Що на що схоже?»

•     На що схожий кактус?

•     На що схожі листочки бегонії, сансев’єри?

4. Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами

1) Поливання квітів.

2) Розпушування ґрунту.

3) Видалення пилу з листя.

5. Чи знаєш ти?

•     Кімнатні рослини розподілені на дві групи: листяні рослини, за якими легко доглядати, і квіткові рослини — вимогливі пестунки, що можуть загинути від невеличкого протягу.

•     Усім кімнатним рослинам корисно іноді опинитися під теплим дощем, але не всі рослини можна мити під душем.

•     Запилені рослини з ворсистим листям (наприклад, фіалку) краще чистити м’якою щіточкою.

•     Якщо ви забули полити рослину і земля зовсім висохла, поставте горщик із квіткою у воду і тримайте до зникнення пухирців повітря: земля повинна стати вогкою.

•     Поливаючи рослини, пам’ятайте, що краще добре полити квітку раз на тиждень, ніж потроху щодня.

•     Навесні та влітку, під час цвітіння кімнатну рослину потрібно поливати дещо більше, ніж зазвичай: рослину слід підживлювати.

•     Кімнатні рослини необхідно пересаджувати кожні два-три роки, і краще це робити навесні.

•     Коріння рослини може дуже розростися, і, незважаючи на часте поливання, рослина може засохнути.

►► Інформація для вчителя

Ознайомлюючи дітей із рослинами, розкажіть про життя цих рослин у природних умовах, про їх використання у промисловості. Усе це розширює уявлення дітей про рослинний світ і підвищує інтерес до спостережень.

Дітям цікаво буде дізнатися, що один із видів фікуса в себе на батьківщині, в Індії, досягає 30 м заввишки, з листям до 1 м завдовжки. Зарослі фікуса утворюють цілі гаї. Із соку фікуса виготовляють каучук, з якого роблять гумові іграшки тощо.

►► Фізкультхвилинка


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Ліплення з пластиліну кактуса, на якому «зацвіла» квітка

2. Тестування

—    Яку користь приносять кімнатні рослини? Позначте правильну відповідь.

а)    Очищують повітря;

б)    заповнюють порожні місця на підвіконні;

в)    зволожують повітря;

г)    знищують шкідливих комах;

д)    збагачують повітря киснем;

е)    прикрашають кімнату;

ж)   лікують.


V. Підсумок уроку

—    Які кімнатні рослини ви запам’ятали?

—    Як слід доглядати за кімнатними рослинами?

—    Яку користь приносять кімнатні рослини?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити