УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ


Урок 35

Тема. Комахи


Мета: уточнити уявлення учнів про комах; учити називати істотні ознаки комах, будову різних видів комах; продовжити формування навички класифікації тварин за групами; розвивати мовленнєві навички, мислення, увагу, спостережливість, уміння порівнювати; виховувати любов до природи.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?


II. Повідомлення теми і мети уроку

—    Відгадайте загадки.

• На капусті я вродився

І капустою живився,

На капусті я умер,

Та ізнов ожив тепер.

Тільки вже й не той я став,

Що в капусті плазував:

Не повзаю, а літаю,

Бо прегарні крильця маю. (Метелик)


• Восени в щілину забереться,

А навесні прокинеться. (Муха)


• Чорний, та не ворон,

Рогатий, та не бик,

Шість ніг — без копит.

Летить — виє

Сяде — землю риє. (Жук)


• Навесні старий садок

Вкрив барвистий килимок,

І над вишнями в гіллі

Загули, мов дзвін. (джмелі).

—    Що об’єднує слова-відгадки? (Комахи)

—    Сьогодні на уроці ми ознайомимося з різноманіттям і красою комах.


III. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за малюнками

—    Розгляньте малюнки (бабка, комар, водомірка, сонечко, мурашки, муха, коник, бджола).

—    Як можна упізнати комах? (Учням складно відповісти, оскільки більшості з них не відома загальна ознака комах — шість ніг.)

—    Розгляньте зображення бджоли. Скільки ніг у бджоли? (6)

—    Скільки частин тіла? (3 — голова, груди, черевце)

—    Які ще комахи зображені на малюнку? (Бабка, комар, водомірка, сонечко, мурашки, муха, коник)

—    Порахуйте у них кількість ніг і кількість частин тіла.

Висновок. В усіх комах — 6 ніг.

—    Зверніть увагу, що комах ще називають членистоногими, оскільки ніжки їх складаються з окремих члеників. Черевце комах, як правило, теж складається з окремих сегментів, розділених насічками (своєрідний «скелет» комахи).

2. Розповідь учителя «Про різноманіття світу комах»

Під час розповіді демонструють малюнки.

—    Існує понад мільйон різних видів комах. Вони живуть скрізь, за винятком морських глибин. Більшість із них має шість ніг, пару вусиків, одна-дві пари крил і тіло, що складається з трьох частин.

Найбільша комаха — метелик орнітоптера з островів Соломона. Розмах його крил досягає приблизно 30 см. Тіло жука голіафа завдовжки понад 20 см, а найменша комаха — жук трихоптерикс. Він завдовжки всього лише третю частину міліметра. Але і у нього є мозок, серце, органи дихання, кишковик!

Найголовніший орган чуття комах — вуса. Вони різноманітні. У комара вони волохаті, у мухи — короткі та зі здуттям. У коника вусики як ниточка, завдовжки у 3-4 рази більше ніж тіло. Він живе в темній печері. Довгі вуса допомагають йому навколо себе обмацувати предмети. Вуса у жука-лускунчика схожі на пилку, а у метелика — на гребінку.

Рот у комах теж різниться, що залежить від способу їх живлення. У метелика, який полюбляє нектар, — довгий хоботок. Комар своїм хоботком проколює шкіру слона. Дуже гострі й зазублені щелепи у жука жужелиці.

Багато комах погано бачать, а у деяких і зовсім немає очей. Зате очі бабки займають майже всю голову, кожне око складається з безлічі очок, і кожне з них може давати самостійне зображення. На всі боки дивиться бабка і, не повертаючи голови, хапає здобич своїми довгими лапками.

У великооких комах, крім того, ще є на лобі крихітні, три ока схожі на лінзи. Іноді два великих ока зливаються докупи або з’являються чотири, спрямовані в різні боки. Жук вертячка двома очима бачить усе, що знаходиться згори, над водою, а двома іншими — знизу, під водою.

У грудях комах зосереджені м’язи. Вони надають руху крилам і ногам. Крила у комах, які літають, дуже міцні. Тонкий і нудний писк комара, який летить, — це спів крил, що рухаються з величезною швидкістю.

Швидкість польоту більшості комах незначна. Бджола долає в середньому 10-20 км/год., джміль — 3-5 км/год., муха — 2 км/год. Зате ґедзі летять зі швидкістю до 40 км/год., а метелики бражники — близько 60 км/год.

►► Фізкультхвилинка


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Класифікація тварин за групами

—    Згадайте казку про Муху Цокотуху.

—    Хто гостював у неї?

—    Чому Муха не запросила у гості зайця, лелеку або ведмедя? (Вона запросила тільки комах.)

—    Розгляньте зображення павука. Як ви вважаєте, а павук — це комаха? Скільки ніг у павука? (8) Скільки частин тіла? (Дітям складно відповісти.)

—    У нього 2 частини тіла — головогруди і черевце, а не три, як у комах. Голова і груди у павука не розділяються, а зрослися.

Павуки — не комахи, вони належать до класу павукоподібних. На відміну від комах, у них вісім ніжок і відсутні крила. Тіло їх складається з двох частин, зате очей — аж вісім. На черевці у павука є декілька маленьких горбків — залозок. З них виділяється рідина, що застигає на повітрі у вигляді нитки — павутиння.

На дошці складають схему.



2. Гра «Фантастична тварина»

—    На світі існує багато різних комах (жуки, метелики, мурашки, бджоли, мухи, бабки, комарі). Усі вони мають тіло, що складається з трьох частин, і три пари ніг.

Уважно розгляньте зображення фантастичної тварини. З частин яких комах воно складене?



3. Гра «Упізнай комаху за ознаками»

•     Літає, бігає, стрибає, плаває.

•     Дзижчить, скрекоче, пищить, мовчить.

•     Чорне, сіре, зелене, жовте, в смужку, в цятку, у візерунках.

•     Кусається, жалить, лоскоче, нешкідливе.

•     Жорстке, м’яке, гладке, мохнате.

•     Світиться в темряві, блищить на сонце, непомітне, з яскравим забарвленням.

•     Живе в малій сім’ї. (Коник)

—    Чим цікавий коник?

—    Упізнайте тварин за описом.

•     Я плету красиву легку сітку, щоб спіймати собі на обід комах. Я не літаю, а тихенько чекаю, коли хто-небудь потрапить у мою пастку. Маю вісім ніг. (Павук)

•     Я роблю землю родючою. Рию вузькі ходи, щоб коріння рослин могли дихати. Мене можна знайти під старими корінцями. Після дощу я вибираюся на поверхню землі подихати. (Дощовий черв’як)

•     Я не вмію бігати і літати. Я тільки повзаю. Іноді я буваю пухнастою. Живлюся я соковитим листям рослин. (Гусінь)

•     Моє тіло вкрите пушком. Мій звук — дзижчання. Маю довгий хоботок. У мене шість ніг і є крильця. (Джміль)

•     Я швидко літаю і вмію бігати по стелі. Дуже люблю, коли залишають крихти на обідньому столі. (Муха)

—    Назвіть тільки комах.

4. Це цікаво!

•     Якщо бджоли вилітають вранці-рано — на ясну погоду.

•     Якщо довкола квіток жовтої акації багато комах — на ясну погоду.

•     Бджоли скупчилися на стінках вулика — на велику спеку.

•     Припинився рух мурашок коло мурашника — чекай на негоду. Народна мудрість

•     Бджоли раді цвіту, а люди літу.

•     Тихий, як мурашка, а жалить, як оса.

5. Відгадай!

•     Хто мене вб’є, свою кров проллє. (Комар)

•     Не птиця, а з крилами. (Метелик)

•     Не звір, не птиця, а ніс — як спиця. (Комар)

•     Хто народжується на світ чотири рази? (Комаха)

• Взимку спить,

Влітку бринить,

Над садами літає,

Солодку росу збирає. (Бджола)


• Є у лісі хата,

В ній кімнат багато.

Тут живе отара Добрих санітарів.

Ти цю хату не чіпай —

Санітарам спокій дай! (Мурашник і мурахи)


• Шість ніг без копит,

Ходить, а не стукотить,

Літає, а не птиця,

Може догори ногами вчепиться. (Комаха)


• У лісі біля пня біготня, метушня,

Народ робочий весь день хлопоче. (Мурашки)


• Лазить над нами догори ногами.

Завжди мандрує, все покуштує. (Муха)

6. Гра «Упіймай комаху»

Учитель називає тварин. Кожну назву комахи учні супроводжують оплесками долонь.

Матеріал для гри: соловей, сонечко, метелик, тарган, жаба, джміль, зайчик, колорадський жук, бабка, муха, блоха, риба, змія, ведмідь, водомірка, оса, мураха, їжак.

7. Гра «Хто зайвий?»

Учитель показує малюнки із зображеннями комах: бджола, мурашка, метелик, жук і павук.

—    Яка з цих тварин зайва? Чому?


V. Підсумок уроку

—    Яких тварин належать до комах?

—    Яких комах ви знаєте?

—    Які істотні ознаки комах?

—    Зі скількох частин складається тулуб комахи?

—    Назвіть ці частини.

—    Скільки ніг у комах?

—    Назвіть комах нашого краю.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити