УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ


Урок 39

Тема. Звірі


Мета: ознайомити учнів з основними істотними ознаками звірів; збагатити знання новими відомостями про живлення звірів; виховувати любов до рідного краю.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?


II. Повідомлення теми і мети уроку

—    Розгадайте кросворд — і ви дізнаєтеся тему уроку!

►► Кросворд ЗВІРІ

1) Любить солодощі примат —

Це людини молодший брат.

Від бананів до безе

Обожнює... (шимпанзе).


2) По полю гасає, овечок хапає. (Вовк)


3) Ласую малиною

I медком бджолиним. (Ведмідь)


4) У кішки китиці на вухах,

Щоб звуки всі уважно слухать.

Ти не скажеш кішці: «Брись!»

Обережно, бо це — ... (рись).


5) Червонясту шубку має.

По гілках вона стрибає.

Хоч мала сама на зріст,

Та великий має хвіст.

Як намисто, оченята.

Хто це? Спробуй відгадати! (Білка)



—    Тема нашого уроку — «Звірі».

—    Які ще тварини належать до цієї групи?

—    Яких звірів вам доводилося бачити в природі, зоопарку, в цирку?


III. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за малюнками

—    Розгляньте малюнки (гепард, морж, кит, кажан, дельфін, олень, кролик, кінь, корова, коза, носоріг, жираф, їжак, лисиця, вовк, тхір, тигр, лев, рись, білка, ведмідь, кабан).

—    Кого ви бачите на малюнках?

—    Хто зайвий: гепард, морж, акула, кит?

—    Назвіть із-поміж них звірів. (Гепард, морж, кит)

—    Назвіть ознаки звірів. (Тіло вкрите шерстю, 4 ноги.)

—    Чи є звірі, які літають? (Кажан)

—    Чи є звірі, які плавають? (Синій кит, дельфін)

—    Як звірів відрізнити від інших тварин?

—    Усі звірі вигодовують своє потомство молоком. Але не всі народжують дитинчат. Наприклад, качкодзьоб відкладає яйця. Кенгуру доношує дитинчат в особливій складці на животі — сумці. Не в усіх звірів тіло вкрите густо довгою шерстю. Наприклад, у китів і дельфінів її немає.

Тільки звірі вигодовують своїх дитинчат молоком. Тому їх ще називають ссавцями.

—    Як саме живляться дорослі звірі?

Під час бесіди учні роблять висновки:

1) усі новонароджені малюки звірів живляться молоком матері, проте, подорослішавши, починають харчуватися по-різному;

2) з-поміж дорослих звірів є рослиноїдні, комахоїдні, хижі та всеїдні тварини.

—    Назвіть рослиноїдних звірів. (Олень, кролик, кінь, корова, коза, носоріг, жирафа)

—    Назвіть комахоїдних звірів. (Їжак)

—    Назвіть хижих звірів. (Ліса, вовк, тхір, гепард, тигр, лев, рись)

—    Назвіть всеїдних звірів. (Білка, ведмідь, кабан)

2. Фізкультхвилинка


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Робота в парах

—    Опишіть сусідові по парті звіра рідного краю так, щоб він здогадався, про кого йдеться.

2. Розповідь учителя про життя деяких звірів

1) Лисиця.

Улітку і взимку лисиця виходить в поле «мишкувати», тобто мишей ловити. Голову то на один бік схилить, то на інший — прислухається, чи не пискне де миша під снігом або землею, чи не зашарудить. Потім стрибне вгору і приземляється на всі чотири лапи, докупи складені. Швидко-швидко копає — лише пил летить!

Миші й полівки — головна їжа у лисиці. Але трапляється, що і зайця зуміє вона впіймати. Або навіть гусака, або глухаря. Курей краде — це усі знають.

Найближчі родичі лисиць — вовки, шакали і собаки. Але від них лисиці відрізняються тим, що вони зграями не живуть і не полюють.

2) Лось.

Лось — дуже велика тварина. Самця легко впізнати за величезними гіллястими рогами, що відсутні у самиць. Лосі люблять поласувати молодими гілками верб, соковитих осик і беріз. Вони їдять траву, папороть та інші рослини, а також їдять гриби. Лосі багато часу перебувають біля водойм. Вони відмінні плавці. Мало не у тижневому віці мати привчає лосеня плавати.

3) Ведмідь.

Ведмідь живиться медом і малиною. Ця тварина їсть також бульби рослин, мурашок, черв’яків, личинок, мишей, риб.

4) Упізнайте морську тварину за описом.

Ця морська тварина з роду китів. Як і кит, вона дихає легенями, а не зябрами. На голові у неї є отвір, через який вона вдихає повітря. Живиться ця тварина рибою та іншими дрібними морськими мешканцями. Народжує дитинчат і вигодовує їх молоком. живе в зграї. Спілкується з іншими особами, постукуючи зубами і посвистуючи. Легко звикає до людини і може їй завжди допомогти. (Дельфін)

3. Цікаво знати!

—    Чому сучасна наука вважає кита не рибою, а звіром?

—    Чому кажани не належать до птахів? (Кити і кажани вигодовують своїх дитинчат молоком.)

—    Чому говорять: «Заєць влітку сірий, а взимку білий»? (А насправді заєць влітку зовсім не сірий, а бурий. А сірим він буває лише один тиждень навесні.)

4. Гра «Дорослі й діти»

—    Як називають дитинчат цих звірів: рись, собака, свиня, олень? (Рисята, цуценята, поросята, оленята.) Чому ці тварини належать до звірів?

—    На які групи можна розподілити цих звірів? (Свійські й дикі)

—    Назвіть свійських звірів. (Свиня, кінь, собака, кіт, вівця, коза, верблюд)

—    Назвіть диких звірів. (Рись, олень, тигр, ведмідь)

5. Гра «Який звір?»

—    Про яких звірів ідеться?

Клишоногий. (ведмідь); косий. (заєць); сірий. (вовк); сохатий. (олень).


V. Підсумок уроку

—    Назвіть:

•     ознаки звірів;

•     свійських звірів нашого краю;

•     диких звірів нашого краю;

•     рослиноїдних звірів нашого краю;

•     комахоїдних звірів нашого краю;

•     хижих звірів нашого краю;

•     всеїдних звірів нашого краю.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити