УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ


Урок 3

Тема. Жива і нежива природа


Мета: розширювати знання учнів про різноманітність природи; розвивати вміння групувати об'єкти неживої та живої природи, порівнювати об'єкти (тіла) живої та неживої природи з метою виявлення відмінностей між ними; розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Повідомлення теми і мети уроку

1. Вправа «Погода»

—    Який сьогодні день — ясний, хмарний, похмурий?

—    Яке небо?

—    Які опади?

—    Який вітер?

—    Яка температура повітря?

—    Що змінилося порівняно з минулим тижнем?

—    Сьогодні ми говоритимемо про те, що нас оточує, про світ, у якому ми живемо. Ви здогадалися, що йтиметься про природу. Дорослі називають це словом довкілля, навколишній світ.

2. Вивчення вірша

Повітря, земля і вода — це Природа.

Природа — це Я. І ти — це Природа.

Пустелі і гори, поля і ліси.

І ми — тільки частка цієї краси.

—    На уроці ви дізнаєтеся, що належить, а що не належить до природи, навчитеся розрізняти живу і неживу природу.


III. Вивчення нового матеріалу

1. Гра «Я почну, а ти завершуй»

•     Сьогодні дорогою до школи я бачив...

•     Біля школи росте...

•     Нашу землю вдень освітлює...

•     Уночі я бачила на небі...

•     Ми п’ємо...

•     Риби живуть у...

•     Ми дихаємо...

На дошці — малюнки.



—    Як назвати одним словом усе, про що ви говорили? Де ми це зустрічаємо?

—    Так, навколо нас. Це і є природа. (На дошці учитель записує слово «природа».)

—    А чи хотіли б ви здійснити подорож у той куточок природи, де ви відпочивали влітку? Яка природа вас там оточувала?

2. Релаксаційна пауза

—    Сядьте зручніше, заплющте очі. Я хочу запросити вас у мандрівку на хмаринці.

Звучить музика.

—    Уявіть, що ви стрибнули на білу пухнасту хмаринку, схожу на м’яку гору із подушок. Відчуйте, як ваші ноги, спина зручно розташувалися на цій великій подушці. Мандрівка починається. Наша хмаринка повільно піднімається у синє небо. Відчуваєте, як вітерець обвіває обличчя? Тут, високо в небі, усе спокійно і тихо.

Ми наближаємося до місця вашого відпочинку... Розплющте очі. Як красиво! Розкажіть, що ви бачите. (На дошці — мапа України з дитячими фотографіями про літній відпочинок.)

—    Мені дуже хочеться поближче розглянути, які предмети природи там є. Але наша хмаринка так високо, що це зробити неможливо без спеціального приладу — телескопа що допомагає спостерігати за предметами на далекій відстані. (На дошці з’являється малюнок телескопа.)

—    У мене він є! Допоможіть, будь ласка, його налагодити.

►► Фізкультхвилинка

Для цього:

•     підведіться;

•     протріть лінзу;

•     витягніть трубу;

•     наведіть різкість;

•     нахиліться вперед;

•     присядьте;

•     станьте навшпиньки.

—    Усе!.. Зупинилися! Дуже гарно видно!

Учні сідають.

—    Назвіть, які предмети природи ви бачили. (На дошці — малюнки.)


image9

 

3. Гра «День — ніч»

Під час гри на дошці — малюнки.



—    Наша невеличка подорож добігла кінця, ми повертаємося додому. А в цей час.

►► Робота в парах

—    Обговоріть у парах, на які дві групи можна розділити малюнки, що є на дошці? (Формуються вміння групувати предмети за певними ознаками: належить, не належить до природи.)

4. Розповідь учителя

—    Рослини, тварини і люди — це жива природа. Сонце, Місяць, зірки, повітря, вода, ґрунт — це нежива природа.



IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Гра «Що зайве?»

— Розгляньте малюнки на дошці. Який малюнок «зайвий»? Чому? (Лопата зайва, оскільки це — виріб людини, а решта — об’єкти природи.)


image10

 

2. Розв'язування логічних завдань «Що зайве? Чому?»

•     Небо, Місяць, вода, зорі, пісок, карта.

•     Дуб, камінь, Сонце, повітря.

•     Вітер, річка, білка, веселка, дощ.

•     Вовк, лисиця, лікар, чашка, комар.

—    Якою буває природа? (Живою і неживою)

—    Назвіть ознаки живої та неживої природи.

—    Як взаємопов’язані жива і нежива природа?

3. Гра «Уважний ряд»

Учитель готує предметні малюнки із зображенням сонця, берези, гриба, місяця, річки, олівця, дівчинки, машинки, будинку і показує їх по черзі. Діти першого ряду плескають у долоні, якщо показане належить до живої природи, другого — до неживої, а третього — до рукотворного світу.

4. Гра «Об'єкти живої природи»

Діти підводяться. Учитель упереміж називає об’єкти живої природи і вироби: м’яч, собака, телевізор, трактор, хмара, сумка, сніжинка, річка, ложка, бурулька, ранець, піщинка, гойдалки тощо. Діти присідають, коли чують назву виробу, і піднімають руки вгору, коли чують термін, що характеризує об’єкт природи (не зроблений руками людини).

—    Зверніть увагу на об’єкти, що не належить до природи, — міст, будівля, пам’ятник. Вони теж зроблені руками людини.

5. Виконання завдань

1) Що з переліченого належить до неживої природи: орел, туман, людина, комаха, місяць, мороз? (Туман, місяць, мороз)

2) Гра «Я знаю три предмети...».

—    наведіть по три приклади об’єктів живої та неживої природи.

3) Людина виростила багатий урожай пшениці. Пшениця — це об’єкт природи або виріб людини? (Пшениця — частина живої природи.)

4) Який виріб колись був частиною живої природи?

а) Цегляний будинок;

б) лляний рушник;

в) глиняний кухоль;

г) сталевий ніж.

(Лляний рушник спочатку був рослиною.)

6. Робота над загадками

Учитель пропонує учням відгадати загадки і визначити, що з відгадок належить до живої природи, що — до неживої, а що — до рукотворного світу. Діти обов’язково пояснюють, чому вони визначили приналежність певного предмета до певної групи.

• Лиш торкнись до колючок —

Він згортається в клубок.

Не вгадаєте ніяк?

Підказати? Це... (їжак).


• В небі хмарка пролітала,

Білий пух розсипала.

Він на землю міцно ліг.

Називають його... (сніг).


• Цю найпершу в школі книжку

Знає будь-який школяр.

До усіх книжок доріжку

Прокладає наш... (буквар).

7. Гра-змагання між хлопчиками і дівчатками

Демонстрація мультфільму «Про мавпочок» (1 хв. — із завданням: назвати якомога більше предметів природи і речей, створених людиною).


V. Підсумок уроку

—    Що нового ви дізналися на уроці?

—    Що таке природа?

—    Якою буває природа? (Живою і неживою)

—    Що належить до живої природи?

—    Що належить до неживої природи?

—    чим жива природа відрізняється від неживої?

—    До якої природи належить людина?

—    Як взаємопов’язані жива і нежива природа?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити