УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ


Урок 40

Тема. Запитання до природи. Чим снідає їжачок?


Мета: уточнювати і розширювати уявлення учнів про їжака як представника диких тварин; розповісти про живлення диких тварин; викликати інтерес до пізнання природи; виховувати любов до світу тварин.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?


II. Повідомлення теми і мети уроку

—    Відгадайте загадку.

У густому лісі під ялинками,

Обсипаний листям,

Лежить клубок з голками,

Колючий і живий.

—    Хто це? (Їжак)

—    За якими ознаками ви дізналися, що це їжак?

—    Хто бачив їжака? Де?

—    Чим живиться їжак? (Розглядання малюнка їжака.)

—    Сьогодні ми дізнаємося, чим снідає їжачок.


III. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя

—    Їжак — це невелике колюче звірятко з гострою мордочкою. його тіло вкрите голками завдовжки 2-3 см, які є шерстю, що переродилася. Голки вкривають усе тіло, окрім мордочки, голови і живота. Як і шерсть інших тварин, вони можуть вставати дибки і в цьому випадку є надійним захистом від нападу. їжак може згорнутися клубком, захищаючи таким чином частини тіла, на яких немає голок.

Їжак — комахоїдна тварина, але іноді живиться і рослинною їжею, зокрема листям салату, плодами, ягодами, жолудями, а також грибами.

З настанням темряви їжак вилазить із нори та обходить свої мисливські угіддя у пошуках равликів, комах, стоніг та інших дрібних тварин. їсть він також бджіл, джмелів і скорпіонів, не боячись їх укусів. їжу їжак шукає ретельно, заглядає під кожен листок, перевертає будь-яку гілку. Самиця водить із собою малюків, щоб навчити їх шукати їжу.

Самиця будує з листя просторе гніздо на землі в затишному місці. Зазвичай у їжачихи народжуються п’ятеро дитинчат. Після народження їжачат вона перебуває з ними лише один день, а на другий виходить на пошуки їжі, щоб дитинчатам вистачало молока.

Їжаки, як правило, малочутливі до отрут. З цієї причини вони часто нападають на гадюк і вбивають їх. До того ж гадюки практично не можуть прокусити шкіру їжака через колючки.

—    Що є голками їжака?

—    Чи все тіло їжака вкрите голками?

—    Як він оберігає ці частини тіла?

—    Чим живиться їжак?

—    Коли настає час полювання їжака?

—    Як їжачиха ростить їжачат?

—    Чому гадюки небезпечні для їжаків?

2. Складання розповідей про життя їжака і білки (за малюнками)

—    Для тваринних організмів потрібна їжа. За типом живлення тварин розподіляють на різні групи.



3. Робота над загадками

Учні відгадують загадки і називають, до якої групи належить тварина (птахи або звірі), чим вона живиться.

• Улітку сіренький, а взимку біленький.

Довгі вуха має, швидко в лісі стрибає. (Заєць — звір, травоїдний)


• З гілки на гілку швидкий як м’яч

Стрибає по лісу рудий циркач.

Ось на льоту він шишку зірвав,

Стрибнув на стовбур і в дуплі пропав. (Білка — звір, травоїдна)


• Сам вечірньої години

Заховався в кущ калини.

Та на дудочці одну

Грає пісню чарівну. (Соловей — птах, хижак)


• Прийшла кума із довгим віником

На бесіду із нашим півником,

Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід. (Лисиця — звір, хижак)


• Колючий клубочок

Прибіг у садочок. (Їжак — звір, всеїдний)


• По лужку поважно бродить,

Із води сухим виходить,

Носить червоні черевики,

Ходить гуляти до річки. (Гусак — птах, всеїдний)


• Маленьке хлопченя

У сірій свитці

По дворах стрибає,

Крихітки збирає,

По полях кочує —

В наших краях зимує. (Горобець — птах, всеїдний)


• Удень спить, уночі літає. (Сова — птах, хижак)

—    На які групи за способом живлення поділяться всі тварини?

►► Фізкультхвилинка


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Гра «Уважний слухач»

—    Уважно слухайте і підводьте руки, коли я вимовлю фразу про їжака.

Він мешкає у будинку у людини. Голки виповзають із-під лавки. Полюбляє він мед, варення. Він любить молоко, гриби, жолуді.

У нього є два крила. Якщо він згорнеться в клубок, то не видно ані голови, ані ніг.

2. Робота в групах. Робота з деформованим текстом (на картках)

1-ша   група — працюють без додаткових слів;

2-га    група — є слова для довідки.

Їжак мешкає в _____________. Тіло їжака покрито _____________. Їжак живиться комахами _____________ _____________, _____________.

(Слова для довідок: лісі, колючими, голками, мишами, черв’яками)

3. Гра «Хто зайвий? Чому?»

•     Собака, білка, корова, кріль, кіт.

•     Вовк, олень, кінь, лисиця, лось.

•     Щука, карась, ведмідь, лящ.

•     Сонечко, синиця, метелик, муха.


V. Підсумок уроку

—    З якою твариною ми познайомилися сьогодні на уроці?

—    Їжак — це свійська або дика тварина?

—    Що цікавого ви дізналися про їжака?

—    Чим снідає їжачок? (Удень їжаки сплять у норі або в ямці під коренями дерева, а вночі виходять на полювання: знищують шкідливих комах, воюють зі щурами, мишами, отруйними зміями. Полюють на жаб, ящірок, полюбляють соковиті плоди рослин.)





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити