УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

РІДНИЙ КРАЙ


Урок 50

Тема. Лікарські рослини


Мета: ознайомити учнів із лікарськими рослинами своєї місцевості та їх значенням для людини; формувати інтерес до лікарських рослин; розвивати спостережливість, увагу; виховувати бажання вивчати лікарські рослини своєї місцевості.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?


II. Повідомлення теми і мети уроку

—    Сьогодні ми поговоримо про чудодійні властивості рослин. Ви дуже часто бачите їх у лісі, у лузі, на полі, але навіть і не замислюєтеся, що у вас під ногами — справжній скарб. І цей скарб — лікарські рослини.

До чудо-ліків в гості вирушаймо,

Дивинку щонайменшу помічаймо.

Де материнка, подорожник, молочай,

Повинен знати кожен травознай.

Із вдячністю цілющі трави пийте,

Ростіть на славу й здоровійте!


III. Вивчення нового матеріалу

1. Вступне слово вчителя

—    Чи знаєте ви, що людина ще із самого початку свого існування шукала захисту у природи, намагалася зміцнити своє здоров’я, щоб вижити у складних, несприятливих умовах? Вона змушена була надавати собі лікарську допомогу при різних травмах та захворюваннях, і, цілком природно, засоби для цього шукала у навколишній природі та насамперед — у світі рослин. Так людина пізнавала цілющі властивості рослин та їх вплив на організм.

З покоління в покоління накопичувалися відомості про лікувальне застосування дикорослих рослин. Народний досвід накопичувався недарма — від бабусь до дітей та онуків передавалися знання. А в народі цих людей називали знахарями і чаклунами, але саме завдяки ним створювалася народна медицина.

Наша земля надзвичайно багата на рослинний світ. Майже кожна рослина має чудодійні властивості.

2. Ознайомлення із лікарськими рослинами. Робота над загадками

• Що то за рослина,

Що вбиває звіра? (Звіробій)

—    Використовують при хворобах шлунку, печінки, нирок. У народі звіробій називають травою від 99 хвороб.

• Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло.

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло. (Кульбаба)

—    У давнину її вважали «еліксиром життя». У листках її багато вітамінів. З неї готують салати. Настій кульбаби — чудовий засіб від опіків.

• Викупана в сонечку,

Стоїть донечка.

Бджоли сонячний медок

Дістають з її квіток. (Липа)

—    Її цвіт — найпопулярніший потогінний і жарознижувальний засіб. Цвіт сушать, заварюють і п’ють як чай.

• На просторах поля золотого

Сині зірочки тремтять,

Мов шматочки неба голубого

Виграють, виблискують, горять. (Волошки)

—    Використовують при хворобах нирок і сечового міхура, при підвищеній температурі, для примочок на очі.

• Виросли на лузі

Сестрички маленькі.

Очки — золоті,

А вічки — біленькі. (Ромашки)

—    Використовують при хворобах шлунку, кишковика. Відваром із ромашки користуються для промивання гнійних ран. Ромашка — це квітка ніжності, чистоти. Є декоративні, польові, а є лікарські ромашки. Вдихніть її аромат — за запахом можна впізнати лікарську ромашку. Коли болить горло при застуді, дуже добре полоскати його відваром квітів. Маленьких дітей вона лікує, їм можна давати пити напій із ромашки, коли в них болять животики, а хворі очі корисно промивати нею. Ось яку силу має ця тендітна квітка.

• Хоч трава дуже гірка,

З неї користь неабияка. (Полин)

—    У народі його здавна вживали як жарознижувальну, кровоспинну, жовчогінну рослину. Відвар полину поліпшує апетит.

• Бородавки зчистить з тіл,

Звідси й назва — .... (чистотіл).

—    Як ви вважаєте, чому ця рослина отримала саме таку назву?

—    Де росте чистотіл?

• Ліг пластом біля дороги,

Бо розкидав руки-ноги. (Подорожник)

—    Чому цю рослину саме так назвали?

—    Чому подорожник у народі ще називають «ранником» чи «порізником»?

—    Чи користувалися ви лікувальними властивостями цієї чудо- трави? Де і коли?

►► Фізкультхвилинка


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Гра «Корисні поради»

• Як листки її пом’яти —

Добре чути запах... (м’яти).

 

Гризла білочка горішки,

Заболіли зуби трішки.

Що порадимо від зубного болю? (М’яту, материнку)


• Цілу нічку лисеня Не змикало оченят.

— З чого зварити відвар, щоб лікувати очі? (Ромашка)


• Козенята похворіли,

Бо холодну воду пили. (Ромашка, материнка)

2. Гра «Упіймай назву лікарської рослини»

Рве Мар’янка у торбинку

Подорожник, материнку.

Петрик, Оля і Дем’янко

Накопали валер’янки.

3. Читання й обговорення оповідання Бориса Вовка «Квіткова аптека»

Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як вдома. Усе знає: де треба шукати ягоди, де ховаються гриби, добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс — то зелена аптека. І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека? Чому це ліс — аптека? А дідусь усміхнувся та й мовив:

—    Почекай, онучку, побачиш, чому.

Ідуть вони лісом навесні — квітнуть конвалії. Дід і каже:

—    Придивись-но, Михайлику, до цієї квітки. Гарненька, духмяна та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе.

Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку.

—    Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся! Бачиш, деревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Великої цілющої сили й ці квіти.

Ось на краєчку стежки помітили листя подорожника. Дід зупиняє онука:

—    Обережніше ступай, Мишко, та запам’ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а людині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану — стане подорожник у пригоді. Бачиш, як багато цілющих трав, квітів у лісі? Тепер розумієш, чому називають ліс зеленою аптекою?

—    Чому дідусь назвав ліс зеленою аптекою?

—    Яку лікарську квітку дідусь показав онукові весною? Яка вона?

—    Для кого готують із неї ліки?

—    Які квіти побачили дідусь і онук улітку?

—    Яка з них тулиться до стежок і доріг? Кому може стати у пригоді подорожник?

—    Про які саме лікарські рослини ви дізналися з оповідання?

4. Хвилинка-веселинка

КУЛЬДІД

Вітер біг повз очерет

І з кульбаби здув берет.

Здивувалася Лариса:

— Голова в кульбаби лиса?

У дідів лише бува

Отака-но голова.

Тож її назвати слід

Не кульбаба, а кульдід!

5. Відгадай!

• Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло,

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло. (Кульбаба)


• Який корінь, який цвіт

Любить кожний в світі кіт? (Корінь валеріани)

6. Кросворд «Ліки»



1) Дерево, що цвіте в липні. (Липа)

2) Рослина, про яку говорять, що вона лікує від 99 хвороб. (Звіробій)

3) Квітка білого кольору, з жовтим очком у середині. (Ромашка)

4) Рослина, з якою варять перший весняний зелений борщ. (Кропива)


V. Підсумок уроку

—    Природа дбає про нас, допомагає нам, лікує від різноманітних хвороб. Тільки потрібно розуміти її, спостерігати за нею, вивчати її. І тоді природа подарує нам здоров’я — найцінніше багатство.

—    Які лікарські рослини нашого краю ви запам’ятали?

—    Для чого людина збирає лікарські рослини?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити