УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

РІДНИЙ КРАЙ


Урок 55

Тема. Тварини рідного краю


Мета: розширювати уявлення учнів про тварин рідного краю; ознайомити зі способом живлення різних тварин; розвивати мовлення, мислення, увагу; прищеплювати повагу до тварин.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?


II. Повідомлення теми і мети уроку

—    Сьогодні ми ознайомимося із тваринним світом рідного краю.


III. Вивчення нового матеріалу

1. Робота над загадками

На дошці — відгадки: акліБ, кажЇ, акороС, яцисиЛ, ялпаЧ, ьцєаЗ, авоС, ьнелО, квоВ.

• Хто на собі ліс носить? (ьнелО)


• Хто спить, а очей не заплющує? (ьцєаЗ)


• Повзун повзе, на базар голки везе. (кажЇ)


• По полю гасає, овечок хапає та всіх лякає. (квоВ)


• Пролетіло на хвості,

Та й сховалось в хворості. (акліБ)


• Стрекотуха білобока,

Звуть усі її... (акороС).


• Уночі гуляє,

А вдень спочиває,

Має круглі очі,

Бачить серед ночі. (авоС)


• Прийшла кума із довгим віником

На бесіду із нашим півником,

Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід. (яцисиЛ)


• Ноги довгі, мов жердини,

Чванькувата ця пташина,

Нові чоботи убрала,

По болоту почвалала. (ялпаЧ)


—    Опишіть зовнішній вигляд лисиці, вовка, білки, оленя, їжака і зайця. Назвіть спільні ознаки цих тварин. (Голова, тулуб, хвіст, чотири ноги, шерсть або щетина)

—    Ці тварини належать до групи звірів. Головна ознака звірів — це годування дитинчат молоком.

—    Назвіть тільки тих тварин, яких називають птахами. (Сова, чапля, сорока)

—    Опишіть зовнішній вигляд цих птахів. Назвіть загальні ознаки птахів. (Дзьоб, крила, дві ноги, пір’яний покрив)

—    Усі ці тварини мешкають у нашому краї.

2. Гра «Упізнай тварину за описом»

•     Це невеличка тваринка. Замість волосся спина в неї вкрита колючими голками. У випадку небезпеки вона швидко згортається у колючий клубок із 6-8 тисяч голок. Розгорнути цю тваринку не під силу навіть дорослій людині — настільки розвинені в неї спинні м’язи. Лише вода примушує її розпрямитися. Цю властивість використовує хитра лисиця. (Їжак)

•     Це — санітари лісу, адже вони знищують величезну кількість комах-шкідників. Дзьоб є знаряддям для добування корму. Язик із зазубринами далеко висовується із рота, тому вони можуть діставати їжу із щілин. Цих птахів у наших лісах небагато, тому вони потребують охорони. (Дятел)

•     Без нього не обходиться жодна казка про тварин. його завжди змальовують як боягуза. Проте завдяки своїй лякливості та обережності він рятується від своїх численних ворогів. (Заєць)

•     Він — постійний персонаж мультфільмів. У природі — це розумний, спритний, витривалий і сильний хижак. Живиться переважно м’ясом диких тварин. За нічне полювання він може долати до 100 кілометрів. У природі ці тварини є санітарами лісу. Полюючи, вони ловлять хворих і ослаблених тварин, оздоровлюючи все стадо. (Вовк)

•     Недарма я в казках — найперша хитрунка. Хитра я насправді. Обдурюю птахів. Коли голодна і нічого не вполювала, лягаю на бік, очі заплющую і лежу наче мертва не ворухнусь. Підлетить цікава ворона чи сорока — і потрапить до мене в лапи. Так і собак ми дуримо, коли не можемо від них втекти. Лапи у мене не мерзнуть ніколи, адже у шерсті, наче у черевиках, хвіст під час пересування править за руль. Гавкаю як молодий пес. Щоб бути ситою, за день я повинна з’їсти 20 мишей. (Лисиця)

►► Фізкультхвилинка


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Гра «Лісові характери»

Учитель просить дітей написати на аркушах про те, хто в лісі:

•     найголовніший;

•     найхитріший;

•     найсильніший;

•     найсміливіший;

•     найдобріший тощо.

Потім просить дітей пояснити свої думки.

Висновок. У лісі мешкають дикі тварини.

2. Вікторина «Чи знаєш ти птахів нашого краю»

•     Які птахи прилітають до нас першими? (Граки)

•     У назві якого птаха читаємо число сорок? (Сорока)

•     У якого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? (Дятел)

•     Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (Зозулі)

•     Якого лісового птаха називають лісовим лікарем і чому? (Дятла, адже він знищує шкідників дерев)

3. Гра «Чия це пісня?»

•     «Чик-чирик!» — горобець;

•     «Кар-кар!» — ворона;

•     «Ф’ю, ф’ю!» — синиця;

•     «Ку-ку!» — зозуля;

•     «Тьох-тьох!» — соловей;

•     «Угу-угу!» — сова.

4. Гра «Хто де живе»

Діти утворюють коло, і вчитель запитує всіх по черзі: які тварини або птахи живуть у лісі (в полі, на луках, в річці, в лісі)? Діти одне за одним називають цих тварин. Той, хто не зміг назвати тварину, залишає гру. Перемагає той, хто останнім залишився в колі.


V. Підсумок уроку

—    Що нового ви дізналися на уроці?

—    Які групи тварин ви знаєте?

—    Назвіть відомих вам тварин нашого краю.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити