УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

РІДНИЙ КРАЙ


Урок 57

Тема. Свійські тварини рідного краю


Мета: ознайомити учнів зі свійськими тваринами рідного краю; розкрити цінність тварин для людини; розповісти, що люди отримують від тварин; сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу; розширювати їх пізнавальний досвід; виховувати бережливе ставлення до тварин.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?


II. Повідомлення теми і мети уроку

►► Робота над загадками

• У воді купалась,

А сухою зосталась. (Качка)


• Голодна — мукає, сита — жує,

Всім дітям молоко дає. (Корова)


• Двічі родився, у школі не вчився,

А години знає. (Півень)


• Сіре, біле, пухнасте,

Схоже на зайчика. (Кролик)


• Хвіст гачком,

Ніс п’ятачком. (Свиня)


• З рогами, а не бик,

Доять, а не корова. (Коза)


• Кругом бочки

Бігають клубочки. (Курчата і квочка)

—    Як назвати відгадки загальною назвою?

—    Сьогодні ми говоритимемо про тварин, які живуть поряд із нами: кішок, собак і про інших також.


III. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда про свійських тварин

—    Про кого йдеться?

• І мала, і кучерява

І тихенька, і ласкава.

Має брата баранця.

Називається... (вівця).

—    А якщо тварина чоловічої статі, то як її назвати? (Баран)

• Я красивий, я ігривий

Як біжу, то в’ється грива.

Хвіст у мене довгий-довгий

Хвіст у мене, мов шовковий. (Кінь)

Учитель. Якщо тварина чоловічої статі, то це кінь, жеребець, а якщо жіночої — кобила.

—    Розгляньте малюнки. Яка вовна у вівці, а яка шерсть у коня? (У коня коротка шерсть, у вівці довга вовна.)

—    Як ви вважаєте, де мешкають ці тварини? (У людей, у сараї, у селі)

—    Правильно сказати — вівці мешкають у вівчарні, а коні — на конюшні.

Тварин доглядають люди. Як називається людина, яка доглядає овець?

—    Людину, яка доглядає за вівцями, називають пастухом, або вівчаром, а людину, яка доглядає коней, називають конюхом.

Кожна тварина вміє «розмовляти». Що робить кінь? (Ірже)

—    А як «розмовляє» вівця? (Мекає)

—    Вівці — дуже корисні тварини, вони дають нам вовну, з якої потім виготовляють різні речі. Як назвати дію, коли людина знімає вовну у вівці? За допомогою чого вона це робить?

Учитель показує малюнок. (Люди стрижуть овець ножицями)

2. Розповідь про роль тварин у житті людини

►► Робота за малюнками

—    Розкажіть за малюнками про роль тварин у житті людини.


 

—    Які тварини дають нам:

•     їжу;

•     одяг;

•     взуття;

•     предмети побуту?

—    Які тварини працюють разом із людиною?

Висновок. Тварини необхідні людині для існування. Вони дають необхідні їй продукти харчування (м’ясо, молоко, яйця, мед); вовну та шовк для виробництва тканин; хутро для пошиття одягу; шкіру для взуття; ліки, якими лікують різні хвороби людини (зміїна і бджолина отрута, мед, борсучий жир).

Тварини — це помічники людини у важкій роботі (коні, віслюки, верблюди); це чудовий настрій, коли ви чуєте спів солов’я чи спостерігаєте в лісі за білкою, яка спритно стрибає з гілки на гілку і з цікавістю дивиться на вас.

3. Робота за малюнками свійських тварин

Діти розглядають малюнки, називають свійських тварин. Розповідають, що людина отримує від тварин.

—    Що дає корова?

—    Що дає вівця?

—    Що дає свиня?

—    Що дає гуска?

—    Що дає курка?

—    Що дають курчата і півень?

—    З чого зроблені кросівки?

—    З чого зроблений светр?

—    З чого зроблена тканина?

—    З чого зроблені рукавички і шкарпетки?

—    З чого зроблені портфель, гаманець і сумка?

—    З чого зроблений сир?

—    З чого зроблена ковбаса?

—    З чого зроблені консерви?

Користь від вівці: м’ясо вівці смачне та поживне, з молока виготовляють сир, бринзу, масло; з вовни виготовляють тканину і шиють одяг; шкіру обробляють і використовують для виготовлення одягу і взуття.

Користь від коня: люди вживають у їжу м’ясо (конину), молоко, але не в натуральному виді, а готують із нього молочнокислий продукт — кумис із приємним смаком та лікувальними властивостями, вітамінами A, B, C.

Користь від поросяти: м’ясо, сало, кров — використовують у їжу; оброблену шкіру в промисловості — для одягу, взуття.

Користь від корови: молоко, молочні продукти багаті на кальцій, без якого не можливо уявити наш організм, ріст і міцність наших кісток; м’ясо використовують в їжі, а шкіру — для пошиття взуття.

Свійські кури: смачні та поживні, корисні для здоров’я продукти — м’ясо і яйця (вітамін D сприяє правильному формуванню скелету, профілактиці рахіту).

►► Фізкультхвилинка


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Гра «Нагодуй тварину» (робота за малюнками)

—    Придумайте і напишіть клички цим тваринам. Чим ви їх нагодуєте? Покажіть стрілками.



2. Робота в групах

—    Опишіть будь-яку свійську тварину. Яку користь вона дає людині?

3. Робота над загадками

•     Хто із води виходить сухим? (акчак, аксуГ)

•     йде в поле — як дощечка, а з поля — як бочечка. (авороК)

•     Хто боком спить, а лежачи їсть? (янивС)

•     Хто родиться з бородою? (пац, азоК)

4. Гра «Тварини — наші друзі»

Учитель просить дітей назвати, які тварини можуть бути вірними друзями людини. Записує все перелічене дітьми на дошці.

Він об’єднує дітей у пари. Одна людина в парі — людина, інша — його вірний друг (наприклад: кінь, собака, кішка, птах і т. ін.). Діти повинні придумати сценки про те, як певна тварина послужила людині у важку хвилину.


V. Підсумок уроку

—    Яких свійських тварин нашого краю ви запам’ятали?

—    Які тварини є у вас дома?

—    Які у них клички?

—    Які свійські тварини є у вашої бабусі у селі?

—    Що вони їдять?

—    Яку користь приносять тварини людям (корова, порося, вівця, куриця, коза)?

—    Що люди одержують від тварин?

—    Назвіть продукти харчування тваринного походження.

—    Назвіть предмети одягу, взуття, побуту, сировину для яких дають тварини.

—    Які загадки про свійських тварин ви запам’ятали?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити