УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС
РІДНИЙ КРАЙ
Урок 58
Тема. Праця людей у місті (селі)
Мета: розширювати знання учнів про професії людей села і міста, про значення праці людей своєї місцевості; виховувати почуття гордості, любові до свого міста, району, краю.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
►► Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
►► Робота над прислів'ями
✵ Праця людину годує, а лінь марнує.
✵ Без охоти нема роботи.
✵ Без труда нема плода.
✵ Будеш трудиться — будеш кормиться.
✵ Губами говори, а руками роби!
✵ Де руки й охота, там скора робота.
✵ Діло майстра величає!
✵ Землю красить сонце, а людину — праця.
— Яка головна думка висловлена в цих прислів’ях?
— Сьогодні на уроці говоритимемо про працю, про професії людей нашого краю.
III. Вивчення нового матеріалу
— Сядьте зручніше на своїх місцях, ми вирушаємо подорожувати нашим краєм.
Уявіть, що ми подорожуємо потягом. Визирніть у вікно. (Учитель демонструє фотографію пшениці.) Що ви бачите? (Поле з пшеницею.)
— Як інакше можна сказати? (Золота нива)
— Що комбайни роблять на полі? (Учитель демонструє фотографію комбайнів.) (Комбайни прибирають пшеницю.)
— Як називають людей, які вирощують і прибирають пшеницю? (Хлібороби, механізатори, комбайнери, агрономи, трактористи)
— Нелегка праця землероба. Не у затишному приміщенні під дахом вирощують хліб. Усім вітрам і зливам, усім примхам природи відкрите пшеничне поле. Той, хто вирощує хліб, цінує кожний шматок хліба. Учіться і ви змолоду цінувати працю інших.
Пропоную помандрувати разом із пшеницею.
З поля на машині (фотографія) пшениця потрапляє на елеватор. Це приміщення, де зберігають зерно (фотографія). Як називається людина, яка водить машину? (Водій, шофер)
— З елеватора пшениця потрапляє на млин, де перетворюється на борошно.
Продовжимо нашу подорож і дізнаємося, що ще вирощують у селі. (Фотографія поля соняшнику)
✵ На сонечко я схожий і сонце я люблю.
До нього повертаю голівоньку свою. (Соняшник)
✵ Стоїть палиця, на палиці хатинка, а в тій хатинці — повно людей. (Соняшник)
— Подорожуємо далі. (Фотографія прибирання яблук, поля цукрового буряка)
— Куди потім потрапляє урожай? (Фотографія цукрового заводу, готової продукції — томатів і т. ін.)
— Наша подорож триває, і ми потрапляємо на ферму.
— Як ви розумієте значення слів ферма, фермер? (Ферма — тваринницький підрозділ сільської місцевості, спеціалізоване звірівницьке господарство. Фермер — власник ділянки землі або декількох свійських тварин, який забезпечує собі кошти для існування нелегкою працею; власник або орендар ферми.)
— Є на фермі і теслярі, і слюсарі. (Фотографія ферми, птахо-заводу тощо)
— Продукція із ферми, заводу потрапляє до магазинів міста. Люди якої професії працюють у магазині? (У магазині працюють продавці.)
— Чиї батьки — продавці?
— А які професії вам ще відомі? (Лікар лікує. Учитель учить. Перукар підстригає. Продавець продає. Водій перевозить. Будівельник будує. Доярка доїть. Пастух пасе. Музикант грає.)
— Чи є з-поміж ваших рідних представники цих професій?
— Де працюють люди у місті? (У місті працюють лікарі, інженери, будівельники.)
— У місті дуже багато робочих місць. Можна працювати на заводі, фабриці, споруджувати будинки, дороги, займатися науковою діяльністю.
Діти, є люди, яких називають інтелігенцією. Це люди, зайняті розумовою працею. До них належать лікарі, учителі, бухгалтери, музиканти і багатьох інших.
Отже, підіб’ємо підсумок і зробимо висновок: чи залежать професії від того, де ми живемо — в місті чи в селі? (Так, залежать. Багато людей у селі працюють на полях, на фермах, а також на підприємствах міста. Останні переробляють сільськогосподарську продукцію. Є продавці, які реалізують готову продукцію заводів, комбінатів.)
►► Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Гра «Хто, де працює?»
— На дошці — картинки із зображенням людей різних професій. Необхідно розділити їх на дві категорії. Я називатиму певну професію, а ви плескатимете у долоні 1 раз, якщо це тільки міська професія, двічі, якщо лише сільська професія, не плескатимете, якщо ці професії є і в місті, і в селі.
Менеджер, учитель, тваринник, доярка, продавець, агроном, водій, ветеринар, викладач інституту, пастух, артист театру.
2. Тестування
1) Яку професію не може мати міський житель?
✵ Лікар;
✵ доярка;
✵ учитель.
2) Яку професію не може мати у сільський житель?
✵ Артист;
✵ водій;
✵ хлібороб.
3. Гра «Продукти»
Учитель називає продукти харчування або предмети промислового виробництва.
Завдання учнів: плеснути в долоні, коли почують назви продуктів сільського господарства.
Цибуля, капуста, блуза, самокат, масло, гречка, рис, будильник, зошит, настільна лампа, м’ясо.
4. Бесіда про бережливе ставлення до речей
— Як народжується книга? Як виготовляють хутряні речі? Звідки беруться виделки, ложки і ножі?
Усе це зроблено руками людини з природних матеріалів — деревини, металів, шерсті.
Добуваючи різні матеріали, люди змінюють природу, досить часто завдають їй шкоди. Природні багатства потрібно берегти — адже вони не безмежні. До речей і навчального приладдя слід ставитися дбайливо, адже кожен зошит і підручник — це вирубані для їх виробництва ліси. А ліс — це дім для тварин, їжа, ліки.
Учні розглядають малюнки різних речей, називають їх. Обирають, що виготовлено з тканини, з дерева, з металу.
— Які з цих предметів виготовляють у нашому місті (селі)?
— Назвіть професії людей, які виготовляють меблі, шиють одяг, споруджують будинки.
— Хто з ваших батьків, родичів або сусідів працює на швацькій фабриці, меблевому комбінаті, на будівництві?
5. Гра «Хто що робить?»
— З’єднайте стрілками.
Хто пише книги? лікар
Хто лікує людей? учитель
Хто учить дітей? письменник
Хто лікує тварин? пекар
Хто пече хліб? ветеринар
— Люди яких професій повинні докласти зусиль, щоб ви мали на столі хліб? Напишіть.
6. Робота за малюнками
— Для чого люди розводять цих тварин? Закресліть зайве.
— Що з чого зроблено? Дайте відповідь за допомогою стрілок.
V. Підсумок уроку
►► Творче завдання
Намалюйте відповідь на одне з питань, записаних на дошці.
✵ Що люди роблять в селі?
✵ Чим займаються в місті?
✵ Що місто дає селу?
✵ Що дає село місту?
Висновок. Місто не зможе вижити без села, а село — без міста.
— Які міські професії ви знаєте?
— Які професії сільські вам знайомі?
— Назвіть загальні професії для міста і села.