УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

РІДНИЙ КРАЙ


Урок 58

Тема. Праця людей у місті (селі)


Мета: розширювати знання учнів про професії людей села і міста, про значення праці людей своєї місцевості; виховувати почуття гордості, любові до свого міста, району, краю.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?


II. Повідомлення теми і мети уроку

►► Робота над прислів'ями

•     Праця людину годує, а лінь марнує.

•     Без охоти нема роботи.

•     Без труда нема плода.

•     Будеш трудиться — будеш кормиться.

•     Губами говори, а руками роби!

•     Де руки й охота, там скора робота.

•     Діло майстра величає!

•     Землю красить сонце, а людину — праця.

—    Яка головна думка висловлена в цих прислів’ях?

—    Сьогодні на уроці говоритимемо про працю, про професії людей нашого краю.


III. Вивчення нового матеріалу

—    Сядьте зручніше на своїх місцях, ми вирушаємо подорожувати нашим краєм.

Уявіть, що ми подорожуємо потягом. Визирніть у вікно. (Учитель демонструє фотографію пшениці.) Що ви бачите? (Поле з пшеницею.)

—    Як інакше можна сказати? (Золота нива)

—    Що комбайни роблять на полі? (Учитель демонструє фотографію комбайнів.) (Комбайни прибирають пшеницю.)

—    Як називають людей, які вирощують і прибирають пшеницю? (Хлібороби, механізатори, комбайнери, агрономи, трактористи)

—    Нелегка праця землероба. Не у затишному приміщенні під дахом вирощують хліб. Усім вітрам і зливам, усім примхам природи відкрите пшеничне поле. Той, хто вирощує хліб, цінує кожний шматок хліба. Учіться і ви змолоду цінувати працю інших.

Пропоную помандрувати разом із пшеницею.

З поля на машині (фотографія) пшениця потрапляє на елеватор. Це приміщення, де зберігають зерно (фотографія). Як називається людина, яка водить машину? (Водій, шофер)

—    З елеватора пшениця потрапляє на млин, де перетворюється на борошно.

Продовжимо нашу подорож і дізнаємося, що ще вирощують у селі. (Фотографія поля соняшнику)

• На сонечко я схожий і сонце я люблю.

До нього повертаю голівоньку свою. (Соняшник)


• Стоїть палиця, на палиці хатинка, а в тій хатинці — повно людей. (Соняшник)

—    Подорожуємо далі. (Фотографія прибирання яблук, поля цукрового буряка)

—    Куди потім потрапляє урожай? (Фотографія цукрового заводу, готової продукції — томатів і т. ін.)

—    Наша подорож триває, і ми потрапляємо на ферму.

—    Як ви розумієте значення слів ферма, фермер? (Ферма — тваринницький підрозділ сільської місцевості, спеціалізоване звірівницьке господарство. Фермер — власник ділянки землі або декількох свійських тварин, який забезпечує собі кошти для існування нелегкою працею; власник або орендар ферми.)

—    Є на фермі і теслярі, і слюсарі. (Фотографія ферми, птахо-заводу тощо)

—    Продукція із ферми, заводу потрапляє до магазинів міста. Люди якої професії працюють у магазині? (У магазині працюють продавці.)

—    Чиї батьки — продавці?

—    А які професії вам ще відомі? (Лікар лікує. Учитель учить. Перукар підстригає. Продавець продає. Водій перевозить. Будівельник будує. Доярка доїть. Пастух пасе. Музикант грає.)

—    Чи є з-поміж ваших рідних представники цих професій?

—    Де працюють люди у місті? (У місті працюють лікарі, інженери, будівельники.)

—    У місті дуже багато робочих місць. Можна працювати на заводі, фабриці, споруджувати будинки, дороги, займатися науковою діяльністю.

Діти, є люди, яких називають інтелігенцією. Це люди, зайняті розумовою працею. До них належать лікарі, учителі, бухгалтери, музиканти і багатьох інших.

Отже, підіб’ємо підсумок і зробимо висновок: чи залежать професії від того, де ми живемо — в місті чи в селі? (Так, залежать. Багато людей у селі працюють на полях, на фермах, а також на підприємствах міста. Останні переробляють сільськогосподарську продукцію. Є продавці, які реалізують готову продукцію заводів, комбінатів.)

►► Фізкультхвилинка


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Гра «Хто, де працює?»

—    На дошці — картинки із зображенням людей різних професій. Необхідно розділити їх на дві категорії. Я називатиму певну професію, а ви плескатимете у долоні 1 раз, якщо це тільки міська професія, двічі, якщо лише сільська професія, не плескатимете, якщо ці професії є і в місті, і в селі.

Менеджер, учитель, тваринник, доярка, продавець, агроном, водій, ветеринар, викладач інституту, пастух, артист театру.

2. Тестування

1) Яку професію не може мати міський житель?

•     Лікар;

•     доярка;

•     учитель.

2) Яку професію не може мати у сільський житель?

•     Артист;

•     водій;

•     хлібороб.

3. Гра «Продукти»

Учитель називає продукти харчування або предмети промислового виробництва.

Завдання учнів: плеснути в долоні, коли почують назви продуктів сільського господарства.

Цибуля, капуста, блуза, самокат, масло, гречка, рис, будильник, зошит, настільна лампа, м’ясо.

4. Бесіда про бережливе ставлення до речей

—    Як народжується книга? Як виготовляють хутряні речі? Звідки беруться виделки, ложки і ножі?

Усе це зроблено руками людини з природних матеріалів — деревини, металів, шерсті.

Добуваючи різні матеріали, люди змінюють природу, досить часто завдають їй шкоди. Природні багатства потрібно берегти — адже вони не безмежні. До речей і навчального приладдя слід ставитися дбайливо, адже кожен зошит і підручник — це вирубані для їх виробництва ліси. А ліс — це дім для тварин, їжа, ліки.

Учні розглядають малюнки різних речей, називають їх. Обирають, що виготовлено з тканини, з дерева, з металу.

—    Які з цих предметів виготовляють у нашому місті (селі)?

—    Назвіть професії людей, які виготовляють меблі, шиють одяг, споруджують будинки.

—    Хто з ваших батьків, родичів або сусідів працює на швацькій фабриці, меблевому комбінаті, на будівництві?

5. Гра «Хто що робить?»

—    З’єднайте стрілками.

Хто пише книги?       лікар

Хто лікує людей?       учитель

Хто учить дітей?        письменник

Хто лікує тварин?      пекар

Хто пече хліб?           ветеринар

—    Люди яких професій повинні докласти зусиль, щоб ви мали на столі хліб? Напишіть.

6. Робота за малюнками

—    Для чого люди розводять цих тварин? Закресліть зайве.


 

—    Що з чого зроблено? Дайте відповідь за допомогою стрілок.


image85

 

V. Підсумок уроку

►► Творче завдання

Намалюйте відповідь на одне з питань, записаних на дошці.

•     Що люди роблять в селі?

•     Чим займаються в місті?

•     Що місто дає селу?

•     Що дає село місту?

Висновок. Місто не зможе вижити без села, а село — без міста.

—    Які міські професії ви знаєте?

—    Які професії сільські вам знайомі?

—    Назвіть загальні професії для міста і села.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити