УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

РІДНИЙ КРАЙ


Урок 59

Тема. Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село)


Мета: розширювати знання про населений пункт, де проживають діти; ознайомити з пам'ятками рідного краю; формувати пізнавальний інтерес; виховувати любов до рідного краю.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?


II. Повідомлення теми і мети уроку

МОЄ МІСТО

Для мене моє місто (село) — справжній рай,

Хоча інколи його так і не назвеш.

(Назва міста, села) — чарівний край,

Гарнішого, напевно, не знайдеш.


Для кожного найкраще місто на Землі,

Те місто, де пройшли його дитячі роки.

Міста великі, і міста малі,

Дарують нам цікаві перші кроки.

—    Як назвати одним словом місто і село? (Населені пункти)

—    Де ми живемо?

—    Як називається наше місто?

—    Що ви знаєте про свій населений пункт?

—    Коли він виник?

—    Чому має таке ім’я?

—    Чи немає в місті (селі, селищі) народних промислів, назва яких пов’язана з ім’ям населеного пункту?

—    Тема нашого уроку — «Чим славиться моє місто (село)».


III. Вивчення нового матеріалу

1. Гра «Малюнки з виставки»

—    Щоб підготувати учнів до сприйняття нового матеріалу, проведемо гру «Малюнки з виставки».

Зараз роздам фотографії, листівки з краєвидами, архітектурними спорудами, пам’ятниками міста (села), де живуть діти, а ви маєте відповісти на запитання.

—    Як називається наше місто (село)?

—    Чи подобається вам наше місто (село)? Чим саме?

—    Чим воно особливе? Що в ньому такого, чого немає ніде?

—    Що ви зробили б для того, щоб наше місто (село) стало ще кращим?

2. Розповідь учителя

—    У кожного населеного пункту є своя назва. Історія появи цих назв часто пов’язана з іменами їх засновників. Місто Санкт-Петербург зобов’язане своїм ім’ям його засновникові — Петру I. Саме він вирішив закласти в гирлі Неви нове місто.

Іменами великих князів названі міста України. За легендою, засновником Києва був князь Кий, який прийшов сюди разом із братами Щеком і Хоривом та сестрою Либіддю.

Львів заснував князь Данило Галицький і назвав його на честь свого сина Лева.

Харків названий іменем козака Харка. Чернігів, за легендою, отримав назву від князя Чорного і княжни Чорної, які героїчно загинули в битві з хозарами, але не далися до рук ворогів. Володимир-Волинський названий іменем князя Володимира Святославича, який збудував його як фортецю на кордоні Київської Русі.

Якщо місто стояло на великій річці, то воно часто отримувало однойменну назву: Донецьк (річка Донець), Ужгород (річка Вже), Дніпропетровськ (річка Дніпро), Полтава — пов’язана з назвою річки Олтави (так раніше називалася Ворскла).

Багато назв пов’язано з географічним положенням населеного пункту або з природою краю: село Заріччя, село Високе, селище Низьке, селище Сосновий Бір, місто Березняки.

У кожної назви населеного пункту є своя історія, і в цьому його цінність. Вона може про багато що розповісти: про творців, коли і як заселялася територія, чим займалися наші пращури, якою була природа.

3. Бесіда з елементами розповіді

—    Коли і ким було засновано місто?

—    Чому воно дістало таку назву?

—    Які місця є найулюбленішими для жителів міста? Чому?

—    Які навчальні заклади, пам’ятки, пам’ятники є в місті? Коли, ким і на честь якої події ці пам’ятники споруджені?

—    Пам’ятники встановлюють видатним громадянам, героям, ученим, мандрівникам, державним діячам, письменникам, художникам, композиторам. Пам’ятники — це славне минуле рідного краю і його прикраса.

—    Як необхідно охороняти пам’ятники?

—    Які люди жили на території міста у давнину? Чим вони займалися? Чим прославилися?

—    Які добрі традиції та звичаї мали жителі?

—    Чим славиться населений пункт нині?

Бесіда супроводжується розгляданням фотографій.

4. Творча вправа «Розкажи про своє місто (село)»

Учні мають розповісти про своє місто або село за запитаннями:

—    Як називається річка, біля якої ти живеш?

—    Які є рослини у твоєму місті чи селі?

—    Які птахи в’ють гнізда біля твого дому? Які рослини і тварини твого краю потребують охорони?

►► Фізкультхвилинка


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Гра «Де ти живеш» (робота за малюнками)

—    Де ти живеш? Розфарбуй відповідний малюнок.



—   Допиши свою адресу.



—   Розфарбуй визначні місця, які є там, де ти живеш. Розкажи про них.



Учні «мандрують» містом (селом), називають визначні місця, які є там, де вони живуть, розповідають про них.

Учитель має наголосити на негативному ставленні до людей, які руйнують або пошкоджують об’єкти природи, історичні пам’ятки свого краю.

2. Творча вправа «Чому так називається?»

—    Назви селищ, міст, парків, вулиць, будинків можуть розповісти багато цікавого про життя наших пращурів, батьків, бабусь і дідусів.

Учні називають вулиці, на яких живуть, учитель пояснює, що означають ці назви.

3. Гра «Нові назви»

Запитайте у дітей, чому їх місто (село) так називається. Запропонуйте дати місту (селу) власні назви.

4. Гра «Хвости»

—    Закінчіть речення.

•     Моє місто називається...

•     Центральна вулиця міста...

•     Я живу на вулиці...

•     У місті є такі парки...

•     У місті виготовляють...

5. Метод «Мікрофон»

Що потрібно робити кожному жителеві міста (села), щоб воно стало ще кращим?

6. Робота над прислів'ями

•     Та земля мила, де мати народила.

•     Кожному мила своя сторона.

•     Рідна домівка, рідна сім’я — тут виростає доля моя.

•     Де рідний край, там і рай.

•     Де не є добро, а вдома краще.


V. Підсумок уроку

—    Що нового дізналися про своє селище?

—    Які навчальні заклади, пам’ятки, пам’ятники є в місті?

—    Як називається вулиця, на якій стоїть школа?

—    Чим вулиця відрізняється від проспекту? провулка? площі?

—    Які проспекти є в нашому місті?

—    Як називається центральна площа нашого міста?

—    Як називається ваше місто (село)?

—    На якій вулиці розташована ваша оселя?

—    Що вам відомо про походження назви рідного міста (села)?

—    Що цікавого (особливого) є у вашому місті (селі)?

—    Чим займаються люди у вашому місті (селі)?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити